Montering avgassystem / Tätningspasta

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Hej alla glada mekare!

Jag och en kompis hade en vild (vild och vild, oense snarare) diskussion
hurvida man skall använda tätningspasta vid montering av slipon och avgaskrökar på en mc.

Jag anser att man BÖR använda sig av tätningspasta för bästa (läs: tätast) resultat. Min vän anser att det är helt meningslöst.

Vad säger Ni? Kör Ni med tätningspasta när montering av avgassystem och/eller slipon står på agendan?

// Afterburner

Jag brukar använda tätningspasta och tycker att det fungerar bra. Den blir hård men jag har aldrig upplevt att skarvarna blir otäta. Silikon har jag aldrig provat men det kanske är bättre.

EDIT: Monteringspasta heter det ju!

Att behöva kleta i pasta och/eller silikon för att få det tätt är ett tecken på att något är fel.

Sitter saker som dom skall så blir det tätt.

Att behöva kleta i pasta och/eller silikon för att få det tätt är ett tecken på att något är fel.

Sitter saker som dom skall så blir det tätt.

Sant. För min egen del är det en kvarleva från bilmeck där det fan aldrig
stämmer ordentligt varvid tätningspasta är nödvändigt... :tummenupp

jag anser att man gör som man vill..

Jag brukar använda tätningspasta och tycker att det fungerar bra. Den blir hård men jag har aldrig upplevt att skarvarna blir otäta. Silikon har jag aldrig provat men det kanske är bättre.

EDIT: Monteringspasta heter det ju!

Sorry, monteringspasta it is :tummenupp Tack för synpunkten.

Sorry, monteringspasta it is :tummenupp Tack för synpunkten.

Fast det var ingen synpunkt till dig utan till mig. Trodde du hade skrivit monteringspasta å så rättade jag för att det skulle bli samma. Å så hade du också skrivit tätningspasta.:D

I övrigt har jag samma erfarenhet som du från bilvärlden och tycker allt att det är likadan med hojar.

när jag montera 3 tums stupröret på vofflan använde jag kopparpasta på slipjoints och avgaspasta på utsidan där rörskarven är. dom whina inte om det på besiktningen iaf

monteringspasta eller ej

:yoparty
jag har RVT-black i mina skarvar det använde vi på headerspackningarna på dragracingbilen som jag mekade med tidigare och efter det har jag använt det till mycket på hojen :banana

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!