Montering av hajfena?

Gurra Gixxer

ERF 2010
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Ystad
Hoj
GsxR 1000 k9
Tja

Som överskriften lyder så är min fråga hur har ni monterat era hajfenor?
Känns inte så kul att borra i svingen för skruv eller popnit.. Räcker det med buntband??. avstånd till drevet spelar det någon roll? visa gärna bilder ni som har monterat era och med vad...:confused:
 
Borra och skruva är nog det enda som håller, tror de flesta har gjort så.
 
körde md bunt band på hondan inga problem vid bes alls
 
Det värsta jag sett var en kille i fjol som på en ny R6 hade satt en hajfena mitt på svingen med ett buntband så att det gick utmärkt att få in foten mellan kedja och drev i alla fall även om buntbandet hållit. Han kunde inte alls förstå att det var något problem med det och började nästan gråta när han behövde montera det riktigt för att få köra, då saknades minsann verktyg m m men när vi pekade på att hans depågrannar hade likadana hojar med korrekt monterade hajfenor så fick han hjälp av dem så det löste sig.

För er som inte vill göra hål i undersidan av svingen så finns det hajfenor som har en fästpunkt i bobbinen, i andra änden räcker det då med ett buntband men bara buntband...nja.
 
ja limmade min med sikaflex och rog tre tjocka bundband genom den. Sitter stenhårt å har aldrig ramlat av vid krash..
 
På min gamla suzuki så fäste jag hajfenan med två långa slangklämmor.
Det funkar bättre än buntband om man inte orkar borra och gänga i svingen.
 
Jag borrade i svingen och satte dit skruvnitar på min. Blev riktigt snyggt och sitter som berget. Bilder finns i min blogg.

/B)
 
Nu drar jag upp en gammal tråd men frågeställningen är densamma.

Är det godkänt med buntband/slangklämma och limmat eller blir det bara godkänt för den sitter där och inte monteringen granskas nogrannare?

Är lite halvsugen på att slippa borra i svingen men vill ju samtidigt att det ska vara godkänt så man slipper stå där och göra om det när man ska ut och köra.

Henrik
 
Syftet är ju att skydda din fot så den måste både vara rejäl nog i sig själv och dessutom sitta ordentligt fast.

Jag har sett en del patetiska försök och de har inte fått köra förrän de fixat.
 
Syftet är ju att skydda din fot så den måste både vara rejäl nog i sig själv och dessutom sitta ordentligt fast.

Jag har sett en del patetiska försök och de har inte fått köra förrän de fixat.

Jo,anledningen har jag förstått och vill att den ska finnas där med,frågan var om jag limmar och buntbandar fast den så funktionen är den avsedda om det är godkänt eller inte och inte att komma så enkelt undan som möjligt.

Borrar gärna ett par hål om det är kravet men behövs det inte låter jag helst bli.

Henrik
 
Personligen ser jag det enklare att borra två hål och gänga än att hålla på kladda med lim och skit. Ser dessutom snyggare ut också. Glöm inte loctite!
 
Vilka hojar har egentligen hajfena monterad orginal? En del som frågar om det funkar att buntbanda fast den har ju förhållande nya sporthojar. Har inte dessa hajfena orginal eller i vilket fall förberett för det?

Min stora Aprilia har orginalmonterad hajfena.
 
Back
Top