montering av cliplås på kedja

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Någon som har tips på hur man gör detta korrekt ?

Jag gjorde som jag brukar göra på moped/cross kedjor men då gick
själva låsbrickan av i två delar ?

/j

Hammare och mothåll är lika illa som en stor polygrip eller stor sten från diket. Pressar man inte in den lösa länkplattan parallellt med länkarna har man förstört kedjelåset. Det finns bara ett rätt sätt, att använda samma verktyg med ihopskruvardistansen som för nitkedja för att få dit den lösa länkplattan. Efter att ha monterat clipset låser man det lämpligast med silikonsnor på en väl avfettad yta.

Är det sjuttioelfte tråden om kedjelås månntro? :D

Funkar det med najtråd runt låsclipset och länkplattan som det ligger emot för att säkra alltihop?

Jag undrar mest hur man monterar själva clipset? Inre "hålet" först eller båda samtidigt eller...?

.

Lurch skrev:
Jag undrar mest hur man monterar själva clipset? Inre "hålet" först eller båda samtidigt eller...?

Det står i det sjuttiotolfte inlägget om kedjelås, dvs att om man snurrar på bakhjulet i "rätt riktning" och undersöker hur clipset kan tänkas lossna på för sätt så klarnar det. Ursäkta ironin - men det går bara inte annars... :näsblod

Jag förstod fortfarande inte din egentliga fråga, men det ska säga "snäpp" när du monterar clipset och inte "snäpp snäpp" och ryggen mot kedjans färdriktning. Klarnade det?

Last edited:
Lurch skrev:
2254352 Funkar det med najtråd runt låsclipset och länkplattan som det ligger emot för att säkra alltihop?

.

Båda...

US

Jag köpte nytt drivpaket på Addemoto. Han sade att man BÖR köra med nitlåset. Dels för att garantin ska gälla och dels för att ca 90% av alla kedjebrott sker med clips (hans siffror, har ej kollat dem).
Så jag knåpade dit clipset tills jag lämnade hojen på service idag och bad dem byta. Men där frågade de varför, för de monterar alltid clipslås... :confused:

EDIT: Kan ju tillägga att servicen gjordes på Yamaha Center i Gbg, så man kan ju tycka att de borde ha nån slags koll och erfarenhet.

Vad är rätt? :näsblod

Last edited:
Hård skrev:
2255962 Jag köpte nytt drivpaket på Addemoto. Han sade att man BÖR köra med nitlåset. Dels för att garantin ska gälla och dels för att ca 90% av alla kedjebrott sker med clips (hans siffror, har ej kollat dem).
Så jag knåpade dit clipset tills jag lämnade hojen på service idag och bad dem byta. Men där frågade de varför, för de monterar alltid clipslås... :confused:

EDIT: Kan ju tillägga att servicen gjordes på Yamaha Center i Gbg, så man kan ju tycka att de borde ha nån slags koll och erfarenhet.

Vad är rätt? :näsblod
Finns väl en aning logik i varför man har krav på säkringsnajjning med silkon på clips och att nit inte behöver göras något extra med i rr.
PÅ en effektstark hoj har jag då alltid nit.
Mina 2.....

Visst är det logiskt.
Ologiken ligger väl snarare i att Yamaha inte nitar kedjan som standard på just effektstarkare hojar (OK, jag har väl runt 100 hk, men det är väl effektstarkt i nåt sammanhang... :D ).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman