Montera vevaxel

Pontan36

aprilja rajder
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS
Efter att mitt ena ramlager rasat så och har bytt de nu så undrar jag hur jag ska montera veven igen. Lägger halvorna i ungnen och veven i frysen? Är de bara att banka in de sen? Jag är orolig att jag kröker den då. Eller finns de nått verktyg som drar in veven i lagren?

Efter att mitt ena ramlager rasat så och har bytt de nu så undrar jag hur jag ska montera veven igen. Lägger halvorna i ungnen och veven i frysen? Är de bara att banka in de sen? Jag är orolig att jag kröker den då. Eller finns de nått verktyg som drar in veven i lagren?

tror inte det skall vara några större problem att få ihop halvorna om du haft blocket i ugnen och veven i frysen.

men jag har aldrig provat själv vilket jag är glad över. men de kommer.

lycka till.

Ta en gummi klubba och använd inte för mycket kraft. Risken att veven blir i omballans då.

Det är inga problem. Den kommer glida i fint i lagrena. Och ja, jag har testat.
När jag gjorde det så hade jag inte blocket i ugnen och veven i frysen, så det gick ändå.

man gör så för att veven ska bli så liten som möjligt (mindre molekylrörelse vid lägre temp om du hängt med på fysik/kemi-lektionerna).

Hade MVG i kemi men dock för 1 år sen har inte kemi längre, men ifs metall expanderar vid värme? så om man fryser blire tvärtom antar jag

Hade MVG i kemi men dock för 1 år sen har inte kemi längre, men ifs metall expanderar vid värme? så om man fryser blire tvärtom antar jag

jupp. stämmer. våran lärare gjorde en liten kul grej. han hade en kula och en ring. passade finfint. men sen eldade han på kulan så den blev varm och helt plötsligt fick inte kulan plats i ringen.

edit: kom å en sak som jag tänkte på innan. om man nu lägger blocket i ugnen så metallen expanderar. innebär inte det att metallen växer innåt oxå? alltså hålet blir mindre? har klurat som fan på det och jag tycker det är ologiskt. men jag vettefan.

Last edited:
jupp. stämmer. våran lärare gjorde en liten kul grej. han hade en kula och en ring. passade finfint. men sen eldade han på kulan så den blev varm och helt plötsligt fick inte kulan plats i ringen.

edit: kom å en sak som jag tänkte på innan. om man nu lägger blocket i ugnen så metallen expanderar. innebär inte det att metallen växer innåt oxå? alltså hålet blir mindre? har klurat som fan på det och jag tycker det är ologiskt. men jag vettefan.

Tydligen inte, men eftersom det heter expanderar så betyder det väll att det blir större (växer utåt) om den skulel växa inåt så minskar den antagiligen?

sitter lagrenna på vevaxeln? så bör det vara, annars kan de bli svårt på ena sidan som brukar ha presspassning

Ja 150grader på blocket och minusgrader på veven + fett på lagrena så bör det gå lätt. Undvik att slå på veven!! Slå isåfall mitt på axeln, inte på skinkorna

Nej lagerhålet blir precis som cylindern större

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey