Montera regulator

Gick med
20 Aug 2022
Hoj
Suzuki gs500 1978
Hejsan!
Fortsätter med nybörjarfrågor - denna gång gällande montering av regulator.
Har en Suzuki gs 500 från 1978 som jag bygger lite på. Är det något särskilt att tänka på gällande montering av regulator. Oklart hur varm den blir eller vad det är för exakt typ.
Tänkte för säkerhets skull inte montera den inuti lådan under sadeln tillsammans med kablar och batteri utan istället under samma låda. Då jag kör utan bakskärm finns dock chansen att den blir utsatt för vatten och även en del smuts. Kommer det att bli ett problem tror ni?

Tack för svar

Hejsan!
Fortsätter med nybörjarfrågor - denna gång gällande montering av regulator.
Har en Suzuki gs 500 från 1978 som jag bygger lite på. Är det något särskilt att tänka på gällande montering av regulator. Oklart hur varm den blir eller vad det är för exakt typ.
Tänkte för säkerhets skull inte montera den inuti lådan under sadeln tillsammans med kablar och batteri utan istället under samma låda. Då jag kör utan bakskärm finns dock chansen att den blir utsatt för vatten och även en del smuts. Kommer det att bli ett problem tror ni?

Tack för svar
Äldre typ av Regulatorer brukar bli varma för ofta kortsluter dom bort överskottsel.
Det är alltså viktigt att ha ljuset tänt för då minskar värmeutvecklingen i regulatorn.
Är regulatorn gjord för sitta väl skyddad finns säkert risken den inte gillar vatten och smuts.
Men vad vet jag ?
HD har idag för kylningens skull modeller med regulatorn direkt bakom framhjulet, framför motorn, bra kylning av regulatorn.
Min GSX1300R har regulatorn under svingen framför bakhjulet.
Min SV650S 2000 hade regulatorn väl skyddad under plasten till höger om sadeln.
Den regulatorn (den på SV650S) dog värmedöden. Och ersattes av mig med en bättre konstruktion som inte kortslöt utan kopplade bort generatorn när batteriet var uppe i 14,2 Volt.

okej tack. Det beror till stor del då helt enkelt på var det är för typ. Där jag planerar att ha den finns alltså risk för väta men väl kyld lär den bli iaf.
Får prova och se helt enkelt.

Det finns ju hyfsat moderna MOS-FET RR som fungerar bättre och inte ska vara känsliga för stänk eller bli så varma.

Bra o montera rr fritt men den behöver inte sitta brevi framlyset för o få vind.

Kortslutningsmetoden gör inte allt till värme för lindingarna går i mättnad snabbt när dom kortsluts

Bra o montera rr fritt men den behöver inte sitta brevi framlyset för o få vind.

Kortslutningsmetoden gör inte allt till värme för lindingarna går i mättnad snabbt när dom kortsluts
Vilket, kortslutningsmetoden, innebär att man inte riktigt vet när laddningen inte fungerar om
det är regulatorn som brunnit (behov av byte till ny regulator )
eller
om det är lindningarna som brunnit (behov av byte till ny generatorstator )
eller behov av byte av både regulator och generatorstator

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...