bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Började kolla lite på att montera mitt införskaffade rear set på mitt CB250N cafebygge, hade först tänkt göra nya fästplattor men inser att det är ganska mycket göra innan man har nya plattor då det visade sig att svingen lagras i ytterkanterna i dessa aluminium plattor.
Efter lite kollade och funderade så tänkte jag att man monterar fotpinnarna i det bakre fästet för plattan, det visade sig dock vara en M8 bult men med lika stor skallen som en normal M10. Bulten i mina nya fotpinnar är M10 så jag tänkte att man bara borrar ut hålen i plattan till 10 mm, sen gängar man om från M8 till M10 i ramen då det verkar finnas bra med gods, sista steget blir att man får svarva 18 mm höga, bussningar med en 35 mm fläns som är 18 mm i diameter med 10 mm hål i och lägga mellan fotpinnen och plattan för att kompensera för försänkningen i aluplattan. Pinnen kommer alltså att gå genom en bussning, aluminiumplattan och sen gängas fast i ramen.
På bromssidan får man fixa till och konvertera från stag till bromsvajer bak set det bli ju lite meck innan det är klar med bromsljus och allt, tänker att man då skippar flänsen och istället gör en platta med vajerfäste och "bakåt stopp" för pedalen, denna platta kommer ju att få säkras med en skruv i aluminiumplattan för att inte kunna snurra.
Vad tror ni om denna montering? Jag tycker att den verkar säker och stadig även om man får förlänga pinnen lite med en bussning men vad säger ni?
Så här ser dit ut i ramen

Så här kommer fotpinnen att hamna

Här en kladd på bussningen som kommer mellan pinnen och aluplattan.

Efter lite kollade och funderade så tänkte jag att man monterar fotpinnarna i det bakre fästet för plattan, det visade sig dock vara en M8 bult men med lika stor skallen som en normal M10. Bulten i mina nya fotpinnar är M10 så jag tänkte att man bara borrar ut hålen i plattan till 10 mm, sen gängar man om från M8 till M10 i ramen då det verkar finnas bra med gods, sista steget blir att man får svarva 18 mm höga, bussningar med en 35 mm fläns som är 18 mm i diameter med 10 mm hål i och lägga mellan fotpinnen och plattan för att kompensera för försänkningen i aluplattan. Pinnen kommer alltså att gå genom en bussning, aluminiumplattan och sen gängas fast i ramen.
På bromssidan får man fixa till och konvertera från stag till bromsvajer bak set det bli ju lite meck innan det är klar med bromsljus och allt, tänker att man då skippar flänsen och istället gör en platta med vajerfäste och "bakåt stopp" för pedalen, denna platta kommer ju att få säkras med en skruv i aluminiumplattan för att inte kunna snurra.
Vad tror ni om denna montering? Jag tycker att den verkar säker och stadig även om man får förlänga pinnen lite med en bussning men vad säger ni?
Så här ser dit ut i ramen

Så här kommer fotpinnen att hamna

Här en kladd på bussningen som kommer mellan pinnen och aluplattan.
