Montera ner bakfälgen på min Kawasaki Z1000!

momo

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki Z1000 2008
Hej! Jag behöver hjälp av er kunniga här inne.
Jag har ett kasst däck på mitt bakhjul. Ringde runt för att få den byt
men ingen gör det utan att man kommer med fälgen.

Har aldrig gjort det så jag vet inte hur man går tillväga för att få det gjort.
Är rädd att drivpaketet inte sitter som den ska
ifall jag nu skulle montera på den igen.

Snälla ni som kan hjälpa mig! Har ni även tips på vad för däck man ska ha
och var man ska köpa det bäst?

Kör en Kawasaki Z1000 från 2008!
 
Enklast är att lossa kedjesträckarna och föra hjulaxeln så långt fram det går. Nu när du har ordentlig slack på kedjan så kan du lyfta den av bakdrevet och lägga den utanför. Antar att du har ett depåstöd eller liknande. Nästa steg är att ha loss axeln.
Ta bort säkerhetspinnen om det sitter någon, lossa, dra ut, och sätt tillbaka spacers på axeln så du inte tappar bort dem. Nu ska hjulet vara löst, bara att krångla ut ur svingen. Bromsoket får du lägga på sidan, låt det bara inte hänga i bromsslangen.

När du ska tillbaka med grejerna så är det ju bara göra tvärt om, tills du kommer till kedjespänningen. Det finns antagligen i kapitel i din handbok om detta, men kort sagt så är det bara dra tills du har rätt slack och kedjan linjerar snyggt med fram och bakdrev. Brukar finnas små markeringar på svingen så man ser att man har dragit lika på båda sidor.

Glöm inte eventuell säkerhetspinne sen när du dragit åt axeln.

Om du har dåligt med vana gällande att skruva så kan det vara en idé att ha med någon som skruvat förut. Lycka till!
 
Kolla även in "how to" filmer på YouTube ;) kan vara nice att ha sett någon annan innan man man själv ska greja
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top