Montera kraschkåpor Yamaha R1 2009 - Aaaaaarghhh!!!1!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har precis köpt en bagagnat set krashkåpor av fabrikat Moto Forza. Jättefina.
Jag har lyckats få bort plasten på bakramen efter MÅNGA svordomar och en avbruten plastpigg.

Sen då? Det kom med en "grej" under sadeln som ska fästas i bakramen och jag tror mig ha fattat att den lilla plåtramen som håller verktygssatsen skulle bort men tycker inte sitsgrejen passar riktigt ändå.
Hur mycket ska av egentligen?

Har googlat, letat på Youtube och använt google mot sporthoj.com utan att hitta någon direkt anvisning.
Ska de små vingarna vid tanken bort?
Ska tankkåpan på före eller efter arselet?

Blir det lika jävligt där fram?

Eller: finns det någon i Alingsåstrakten som vet hur man gör så kan jag lasta vraket och hälsa på så får du visa. BagInBox, Whisky eller ren kosing om någon önskar det.

Åh du milde. Nu tror jag röven är på plats. Fronten får bli imorgon.
Hur gör ni 200-testet sedan? Känns ite galet att pysa ut på gata utan lampor eller?

när man kör 200 ska lampan peka mot gud, dvs, ingen skillnad med eller utan :Bugar:banana:fyllisar

Då satt skiten på plats.
Inga bilder så jag ska försöka skriva ner några punkter i ord.
Garva gärna ni som redan kan, detta var en resa.

1: Ta bort verktygen och den lilla ramen som verktygen sitter i
2: I vänster snorkeltratt på kåpsidan sitter en lufttempmätare. Flytta lämpligen den bakåt till själva snorkeln så behöver du inte flytta den sedan. Eller köp en extra?
3: När frontkåpan är loss pillar du loss kabelstammen med de kontakter som kommer upp på höger sida och sätter tillbaka så hastighetsmätarhuset är anslutet.

Övrigt är väl mer eller mindre självklart. Tror jag. Vi får se när gatplasten eventuellt ska tillbaka.

Jag behöver råd: jag fattade inte det där med lufttempmätaren förrän det var för sent och allt satt ihop.
Jag borrade in den uppifrån och ner så den pekar mot vänster bromsok. Den sitter alltså inte i snorkeln nu utan i luftströmmen som är på väg mot kylaren. Är det dumt? Har någon en vettig åsikt?

Jag skulle gärna vilja höra var Boris och/eller KamikazeKid anser för jag litar ganska mycket på dem.
BC får gärna uttala sig också. Han har också gott rykte. Please.
Och Axxexxs. Det finns en bunt som verkar kunna på riktigt när jag tänker efter.
(Snart dags att rensa och skriva ingen nämnd ingen glömd kanske...)

Last edited:
Bump angående undran om lufttempmätaren.

Jag borrade in den uppifrån och ner så den pekar mot vänster bromsok. Den sitter alltså inte i snorkeln nu utan i luftströmmen som är på väg mot kylaren. Är det dumt?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026