Montera framlyse på framgaffel, får man det?

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Alltså skippa att ha det på ramen och istället låta lyset följa styret. Eller är det korkat :va Andra trafikanter kanske upplever mig som en disco-strob? Då blir det ju dans och annat vilket inte alls är lätt i tät trafik.

kolla ii Vägverkets föreskrifter..
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575

Installation

8 § Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.

9 § Strålkastare, lyktor och reflexanordningar skall vara så monterade att de vid normal körning inte vibrerar eller ändrar läge så att de inte uppfyller de krav som ställs i dessa före*skrifter. De skall dessutom vara så monterade att de förutsättningar som gällde vid de separata typgodkännandena av dem uppfylls även när de är monterade på fordonet.

10 § Strålkastare och lykta på skall vara så placerade att fordonets förare inte störs av ljuset.

11 § För strålkastare, lyktor eller reflexanordningar som är parvis föreskrivna eller tillåtna, gäller att enheterna parvis skall vara placerade på samma höjd och på samma avstånd från fordo*nets mittlinje.

De skall parvis avge ljus av samma färg och ha ungefär samma ljusstyrka. På fordon vars utformning är osymmetrisk i sidled skall dessa krav uppfyllas så långt som möjligt.

Last edited:
Bara du har rätt ljusbild så spelar det nog ingen roll hur du nu än fäster lyset. Finns ju hur många hojar som helst som har lampan fäst i styrkronan/gaffelbenen.

hmm..så

"..De skall dessutom vara så monterade att de förutsättningar som gällde vid de separata typgodkännandena av dem uppfylls även när de är monterade på fordonet."

innebär då i mitt fall kort och gott; nej. Om jag inte vill typa om..vilket jag inte orkar bry mig om (rim eller upprepning? Ni avgör :) )

Tack för hjälpen!

hmm..så

"..De skall dessutom vara så monterade att de förutsättningar som gällde vid de separata typgodkännandena av dem uppfylls även när de är monterade på fordonet."

innebär då i mitt fall kort och gott; nej. Om jag inte vill typa om..vilket jag inte orkar bry mig om (rim eller upprepning? Ni avgör :) )

Tack för hjälpen!

Bara att montera på gaffeln, sitter ju så på flera fabriksfighters och jag har besiktat flera gånger med lyset just så, både min zx6r -98 och min cbr900rr -97

Typa om för att man byter lyse? sällan, köp ett med riktig ljusbild som är e-märkt bara.

Alltså skippa att ha det på ramen och istället låta lyset följa styret. Eller är det korkat Andra trafikanter kanske upplever mig som en disco-strob? Då blir det ju dans och annat vilket inte alls är lätt i tät trafik.

Varför skulle det skaka mer på gaffeln än på ramen? dom följer ju varanda hur som helst.

Last edited:
aha...jamen det är ju lysande! Då kvarstår den möjligheten helt enkelt!

Samt, ja varför skulle det skaka mer om de är monterade på framgaffel kontra ram? Tack för klargörandet.

*/ ?>
Back