Montera en extra fläkt ?

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Täby
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Är detta möjligt ? ,någon som har tips på hur man kopplar in den isåfall ?
Kan jag köra på befintligt elsystem ?, bör väl gå koppla in på något sett ?
Det är väl ett relä som styr detta lr ä r jag ute och cyklar nu ?

Verkar som om min fläkt jag har nu inte räcker till för att kyla ner snurran.

/jimmy
 
Lite offtopic... men fläkten på din hoj ska palla att kyla motorn i alla lägen
Jag övade krypkörning i stekhetta med en sån

Hör du att den går igång öht?
 
Ljunghusen skrev:
2294520 Lite offtopic... men fläkten på din hoj ska palla att kyla motorn i alla lägen
Jag övade krypkörning i stekhetta med en sån

Hör du att den går igång öht?

Den fungerade förra somarn :3freak :)
Vet inte riktigt hur man ska testa så att den fungerar förutom att varmköra motorn, och vad gör man om den inte går igång ?
Har lyckats få in fingrar och snurrat på den så den har inte nypt iallafall.

Det bör väl sitta ett relä någonstans som går till fläkten ?....

/jimmy
 
Det är bara en tempgivarmanick som sätter snurr på fläkten. Det verkar konstigt att det inte räcker med en fläkt. Är det i fart det gäller eller stillastående? Ditt kåpbyte har inte orsakat kylarblockering på nåt vis?
 
Mattias skrev:
2294543 Det är bara en tempgivarmanick som sätter snurr på fläkten. Det verkar konstigt att det inte räcker med en fläkt. Är det i fart det gäller eller stillastående? Ditt kåpbyte har inte orsakat kylarblockering på nåt vis?

Jag har monterat avgasbandage för att hålla nere tempen på systemet
det kanske har en inverkan på kylningen ?
Övrigt så skiljer sig inte dessa kåpor så mycket från originalen.

Kan ju vara så att min fläkt gett upp men hur ska man kunna vara säker på det ?,testa fläkt / relät ? hur ?

Kan man plugga in en fläkt till på givaren lr blir det keff på elen då ?
någon som vet...

/jimmy
 
Modifier skrev:
2294565 Jag har monterat avgasbandage för att hålla nere tempen på systemet
det kanske har en inverkan på kylningen ?
Övrigt så skiljer sig inte dessa kåpor så mycket från originalen.

Kan ju vara så att min fläkt gett upp men hur ska man kunna vara säker på det ?,testa fläkt / relät ? hur ?

Kan man plugga in en fläkt till på givaren lr blir det keff på elen då ?
någon som vet...

/jimmy

Lokalisera tempbrytaren och sätt ihop sladdarna med varann. Susar inte fläkten då, är den ju paj. Fläkten borde gå igång runt 108 grader eller så. Du kan ju meka in ett relä, så kan du montera hur många fläktar du vill sen.
 
AleX skrev:
2294561 du har väl kollat säkringen?

Den är ok ..

/jimmy

Mattias skrev:
2294578 Lokalisera tempbrytaren och sätt ihop sladdarna med varann. Susar inte fläkten då, är den ju paj. Fläkten borde gå igång runt 108 grader eller så. Du kan ju meka in ett relä, så kan du montera hur många fläktar du vill sen.

Ok, har du någon koll på vart den kan befinna sig ?.... det går alltså
inte köra fler fläktar på det relä man har.
Måste jag ha Honda relä lr går det köpa vilket som ? ,typ på någon
annan elprylsbutik.

/jimmy
 
Modifier skrev:
2294565 Jag har monterat avgasbandage för att hålla nere tempen på systemet
det kanske har en inverkan på kylningen ?
Övrigt så skiljer sig inte dessa kåpor så mycket från originalen.

Kan ju vara så att min fläkt gett upp men hur ska man kunna vara säker på det ?,testa fläkt / relät ? hur ?

Kan man plugga in en fläkt till på givaren lr blir det keff på elen då ?
någon som vet...

/jimmy


:va Jag trode man moterade avgasbandage för att behålla värmen och öka tempen i avgassytemet, något som ska ge snabbare avgashastighet på något sätt. Men det kanske är fel :3freak .
 
Eskilsson skrev:
2294650 :va Jag trode man moterade avgasbandage för att behålla värmen och öka tempen i avgassytemet, något som ska ge snabbare avgashastighet på något sätt. Men det kanske är fel :3freak .

Det möjligt men på min hoj så har det den effekten att systemet blir inte lika varmt där det ligger närmast kåporna, vilket är det jag behövde. :)

/jimmy

Finns fläktrelät med på denna bild ?

/jimmy
 

Bifogat

  • TN_F__2800.jpg
    TN_F__2800.jpg
    49.8 KB · Visningar: 97
varmkör den om du inte hittar runt på hojen så att du kan testa fläkten..
vrid upp tomgången eller sätt på choke så går det juh snabbare iaf :tummenupp
Det brukar höras när fläkten går igång, men det beror självklart på hur högt avgassystem du har på den...

Men att varmköra är enligt mig det snabbaste (läs lättaste för en halvkunnig ;)) sättet..

btw: hur kan fläkten gå igång vid 108grader? Tempgivaren sitter ju i kylaren.... Med vatten som kokar vid 100!? Min fläkt går igång när tempmätaren är 50%ifrån rödmarkering...
 
Last edited:
fahrenheit skrev:
2294671 varmkör den om du inte hittar runt på hojen så att du kan testa fläkten..
vrid upp tomgången eller sätt på choke så går det juh snabbare iaf :tummenupp
Det brukar höras när fläkten går igång, men det beror självklart på hur högt avgassystem du har på den...

Men att varmköra är enligt mig det snabbaste sättet..

btw: hur kan fläkten gå igång vid 108grader? Tempgivaren sitter ju i kylaren.... Med vatten som kokar vid 100!? Min fläkt går igång när tempmätaren är 50%ifrån rödmarkering...

Visst går fläkten när hojen är varm och bara står med tändningen igång ?
Min hoj var förbi röda fältet på tempmätarn och då gick inte fläkten :3freak
Så troligtvis är den körd om inte någon kabel har hopat loss lr så.. någon som vet vart jag ska börja leta ?

/jimmy
 
men vet du att inte fläkten räcker till? Kokar hojen eller?
 
Modifier skrev:
2294679 Visst går fläkten när hojen är varm och bara står med tändningen igång ?
Min hoj var förbi röda fältet på tempmätarn och då gick inte fläkten :3freak
Så troligtvis är den körd om inte någon kabel har hopat loss lr så.. någon som vet vart jag ska börja leta ?

/jimmy

Börja att titta runt fläkten.. följ eventuella sladdar där ifrån och se att allt är ihop...
Att det går upp på rödmarkering utan att den snurrar måste vara fel enligt mig... men det kanske bara är min hoj som gör såhär?
 
Lättaste sättet att hitta var strömmen till fläkten kommer ifrån ju att följa kabeln och se var den sitter fast i andra änden.

Normalt sett så ska det räcka med originalfläkten.

Ursäkta att jag säger det rakt ut, men du verkar inte ha nån koll alls på sånt här.
Så jag skulle nog rekomendera att du ber om hjälp.
Du måste väl känna någon som kan lite el?

Lycka till. :tummenupp :)
 
Modifier skrev:
2294679 Visst går fläkten när hojen är varm och bara står med tändningen igång ?
Min hoj var förbi röda fältet på tempmätarn och då gick inte fläkten :3freak
Så troligtvis är den körd om inte någon kabel har hopat loss lr så.. någon som vet vart jag ska börja leta ?

/jimmy


kolla kablarna på fläkten o följ dom så långt det går... Har du mekat med kåpor på hojen har du kanske råkat ha isär en kontakt någonstans.. Leta även efter tempgivaren på kylaren eller i närheten av en kylarslang
 
fahrenheit skrev:
2294671
btw: hur kan fläkten gå igång vid 108grader? Tempgivaren sitter ju i kylaren.... Med vatten som kokar vid 100!? Min fläkt går igång när tempmätaren är 50%ifrån rödmarkering...

Glykol höjer kokpunkten. (Min fläkt drar igång vid 104 grader)
 
ozto skrev:
2294690 kolla kablarna på fläkten o följ dom så långt det går... Har du mekat med kåpor på hojen har du kanske råkat ha isär en kontakt någonstans.. Leta även efter tempgivaren på kylaren eller i närheten av en kylarslang

Det går inte se något,får knappt in fingrarna vid kylarn/kablaget då måste jag plocka isär allt igen och det är ju inte kul nu när den precis är ihop.

Jag kan komma åt uppe vid panelen där det sitter en del relän så om någon kan svara på vart tempbrytakontakten sitter vore det kanon,då kan jag testa fläkten till att börja med sen eventuellt följa kablar därifrån.

/jimmy

Ursäkta att jag säger det rakt ut, men du verkar inte ha nån koll alls på sånt här.
Så jag skulle nog rekomendera att du ber om hjälp.
Du måste väl känna någon som kan lite el?

Lycka till. :tummenupp :)[/QUOTE]

Well thank you :)

Jag är van att plocka isär allt med hjälpa av haynesböcker,orkar inte ens börja leta efter saker jag inte vet vart dom sitter.
Är det inte detta forum är till för....att få hjälp ? :tungan

/jimmy
 
Tycker man ska hålla på själv.. det lär man sig mycket på!

Ang koktemp... Visst glykol höjer tempen men jag trodde aldrig att dom skulle sätta tempen så högt... mest med tanke på att jag aldrig lyckats få min zxr400 att koka efter timmars av körning på lågfartsdelen...
då fläkten hjälper ill mycket halvvägs mot rödmarkeringen...

Men men, verkar bara vara min modell som är byggd såhär så då ska jag inte komma med några fler ideér iaf
:)
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top