montera bromsslangar...

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tjena!
En snabb fråga:

Jag ska nu montera på mina stålomspunna slangar. Komplett kit från goodridge (bra eller dåligt, vad vet jag) med skruvar, brickor, och allt.
Noterar att jag fått med 6st brickor (2 till varje banjo), men orginal på min hoj (TL1000R) sitter det även brickor (2st) mellan dom båda kopplingarna på första oket (där slangarna sitter ihop, fattar ni?).

Måste jag skaffa flera brickor (var det kompletta kittet inte komplett?) eller behöver man inte dom som sitter emellan kopplingarna?

//MaCkE

Du har alltså ett bromssystem som ser ut som ett 'L', där det går en slang ned från huvudbromscylindern till ett av oken och på det oket sitter det en förlängd banjoskruv som möjliggör ytterliggare en slang över till oket på andra sidan hjulet?

Då har du väl 4 st banjos? Men bara 6 st brickor?

Nåväl, för att komma till själva frågan, att återanvända originalbrickorna är nog ok. Så om de passar (vilket de borde göra) så använd dem.

Är man seriös tar man sina kopparbrickor och värmer dem tills de glöder, då får de tillbaka sin formbarhet (täthet). Mjukglödgning.

/J

Jag vet inte hur just ditt set är, men alla Goodridge jag har sett är sånna att det går 2 slangar uppifrån handtaget till varsitt ok.
Alltså sitter inte "skarven" på ena oket, utan uppe på handtaget.

Om dina slangar e lika långa ska det nog vara så...
Goodridge e bra vad jag vet...

Jag monterade ett Goodridge slang-kit för några veckor sedan - kitet hade allt som behövdes och det medföljde tom extra kopparbrickor.

Jag upplevde att en av slangarna var något "vridet" men annars verkade kvalitén bra. (2st slangar till bromshandtaget - fördelaren under styrhuvet behövs inte längre)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back