montera bort och dit kamaxeln

pizzant

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
Honda CBR 929
Då jag var smidig och vred sönder tändstift gängan i motorn så måste jag montera ner hela skiten för att kunna borra och sätta in helicoil men nu till det mest spännande att montera ner kamaxel är inte för svårt men sen när jag ska montera dit den igen så blir jag lite orolig... Någon som har lite bra ideer och tips på hur jag ska göra innan jag monterar bort kammen?

Långa farbron skrev:
2075775 Sätt buntband igenom dreven så kedjan ligger kvar rätt på kammarna så är det lättare att få ihop det rätt.

Det är god idé att göra så, ev ta foto om man är väldigt osäker. Jag gjorde det inte och det blev fel men kom undan med hjärtat i halsgropen. Sen när allt e på plats igen så vrid runt för hand. Dubbelkolla allt också :)

ok tackar tackar det lät ju inte allt för avancerat för tanken är bara att jag ska plocka ner och plocka ihop den inte ändra något. Måste bara få bort blocket då ja måste borra underifrån... (surt med stift sittande så långt ner i motorn)

Mekhandbok och som innan sagt foto är guld värt.

Det är ingen raketforskning om man tänker efter och tar det lungt.

pizzant skrev:
2075675 Då jag var smidig och vred sönder tändstift gängan i motorn så måste jag montera ner hela skiten för att kunna borra och sätta in helicoil men nu till det mest spännande att montera ner kamaxel är inte för svårt men sen när jag ska montera dit den igen så blir jag lite orolig... Någon som har lite bra ideer och tips på hur jag ska göra innan jag monterar bort kammen?

Varför montera ner allt detta för att sätta en helicoil?
Behövs verkligen det?

Varför ska du ha isär det ö.h.t?
Det går att laga tändstiftsgängan på plats.

- Ställ kolven så att: avgasventilen är öppen och kolven så högt upp som möjligt men INNAN insug börjar öppna (ca 30 gr. f.ö.d)
- Gänga upp
- Dra i gänghylsa INTE helicoil
- Blås ur spånorna med tryckluft ut i avgasröret.
- De ev. kvarvarande aluspånen är ofarliga och kommer ut "tjänstevägen" när du startar.

Dr.Bike skrev:
2075812 Varför ska du ha isär det ö.h.t?
Det går att laga tändstiftsgängan på plats.

- Ställ kolven så att: avgasventilen är öppen och kolven så högt upp som möjligt men INNAN insug börjar öppna (ca 30 gr. f.ö.d)
- Gänga upp
- Dra i gänghylsa INTE helicoil
- Blås ur spånorna med tryckluft ut i avgasröret.
- De ev. kvarvarande aluspånen är ofarliga och kommer ut "tjänstevägen" när du startar.[/QUOTE

Hur ska jag komma åt själva gängan sitter mer än 1dm ner i motorn...
30grader föd?
varför en gänghysla kommer den att hålla?

pizzant skrev:
30grader föd?

Hylsor är mycket bättre än helicoil enl mig.
Timecert är bara "tappar" som kan monteras på valfritt förlängningshandtag.
/fredde

freddexwing skrev:
2075956 Hylsor är mycket bättre än helicoil enl mig.
Timecert är bara "tappar" som kan monteras på valfritt förlängningshandtag.
/fredde

Så om jag fixar dom gängtapparna och rätt gänghylsa så kan jag fixa det utan att montera bort/ner motorn då?
Det vore ju guldvärt spara massa tid och energi

pizzant skrev:
2076002 Så om jag fixar dom gängtapparna och rätt gänghylsa så kan jag fixa det utan att montera bort/ner motorn då?

Lider med dig.
Hade samma problem på en fälg iof och med temecert vart det kanon för en hundring.

Principen är enkel det billigaste är nog om du vänder dig till verkstad om man kan komma åt med borren så e d inga probs.

Annars sliter du av toppen på ett par timmar :tummenupp

pizzant skrev:
2076002 Så om jag fixar dom gängtapparna och rätt gänghylsa så kan jag fixa det utan att montera bort/ner motorn då?

Kan inte råda dej i fallet om du ska plocka bort toppen el inte.
Men timecert kan monteras i djupa hål. Precis som någon skrev kan man bara borra är det lungt, timecert har en fyrkantsfattning änden på verktygen, även på borren.

Ha mycket fett på gängtappen, kör ett varv, ta bort den och tvätta, nytt fett osv...

/Fredde

30grader föd?

Du måste ha verktyg som har förlängare eller är långa nog = troligen är en verkstad det bästa, om du inte vill köpa dyra verktyg för ett engångsjobb.
Timecerthylsor är da shit.
Och som Fredde så riktigt påpekar så har du fett på tappen så kommer 97% av spånen med ut iaf.
Det glömde jag, eller rättare: Tog för givet. (farligt det där när man mekar mycket - man tar mycket för givet när man ska förklara nåt).

Lycka till nu - demontering ska du iaf inte behöva göra.

freddexwing skrev:
2076093 Kan inte råda dej i fallet om du ska plocka bort toppen el inte.
Men timecert kan monteras i djupa hål. Precis som någon skrev kan man bara borra är det lungt, timecert har en fyrkantsfattning änden på verktygen, även på borren.

Ha mycket fett på gängtappen, kör ett varv, ta bort den och tvätta, nytt fett osv...

/Fredde

Ringde till diverse MC firmor och fråga om gänghylsor. Det var en god idee tyckte dom om man nu bara kan få tag i en som passar...
Vart ringer jag å frågar om gänghylsor som passar till stiften? Ska jag använda samma tapp mönster som t stiften el grövre?

Dr.Bike skrev:
2076122 Hur ska jag komma åt själva gängan sitter mer än 1dm ner i motorn...
30grader föd?

Du måste ha verktyg som har förlängare eller är långa nog = troligen är en verkstad det bästa, om du inte vill köpa dyra verktyg för ett engångsjobb.
Timecerthylsor är da shit.
Och som Fredde så riktigt påpekar så har du fett på tappen så kommer 97% av spånen med ut iaf.
Det glömde jag, eller rättare: Tog för givet. (farligt det där när man mekar mycket - man tar mycket för givet när man ska förklara nåt).

Lycka till nu - demontering ska du iaf inte behöva göra.

Man får tacka för alla svaren men en sak återstår var får man tag i dessa så åtrovärda timecert hylsorna? Behövs special verktyg för att montera dom?

pizzant skrev:
2076230 Man får tacka för alla svaren men en sak återstår var får man tag i dessa så åtrovärda timecert hylsorna? Behövs special verktyg för att montera dom?

Man har en uppsättning verktyg:
Borr, Gängtapp, Kantfasningsverktyg, Montering och expander-verktyg.
Alla verktyg är "special" för varje storlek på gängan och man kan köpa den o en box med typ 20 hylsor (om du tänkte göra detta fler gånger) lösa.
Vet inte pris men kolla wurthen (http://www.wurth.se/)

Det finns specialhylsor för tändstift som ska ha rätt längd och gänga.

Om du ska göra det själv så börja inte med toppen gör ett par innan så du får till snitsen...

Kolla om någon verkstad gör det i närheten, behöver ju inte vara en hojverkstad, bilverktad eller mekaniskverkstad gör det säkert lika bra.
EDIT:
Jag gissar att du har "D-gänga" på dina tändstift (typ DPR7ES).
D=12mm
och längden är 19mm (E:et på slutet, efter sjuan).
Men checka beteckningn på dina stift och kolla att det är rätt som sitter i.
Så du border (jag gissar) ha en 12 x 19 mm gänghylsa med kanske 1,25 i stigning.

/Fredde

Last edited:
Tyvärr så är denna gänga en liten speciall har jag märkt "CR" M10x1.00 just 1.00 verkar vara mer än omöjlig å hitta tycker jag...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman