Montage av olje kylare (hur och sort)

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tjena har ju lite hög olje temp men efter lite forskning (här och där) kommit fram till att det inte är någon kris. Vill endå undersöka hur jag får dit en olje kylare.
Jag har utag nere vid olje filtret (ska ta bilder i dag som kommer upp ikväll). Det går i alla fall upp rör där. Vilken oljekylare ska man satsa på? Tänkte något i form med dom som sitter på gsx es 80 tal dom är ju inte större en ca 15#10 cm sen dra upp slangarna och kylare till toppkåpan som jag gör hål i.
Någon som har erfarenhet av detta???
Kit prylar är utom min pris bild så ju billigare ju bättre.

Vet inte vad en sån kylare ska gå på, men jag har en hemma som jag gav 200 för och som jag kan sälja för samma. Skulle sätta den på min TL men precis när jag köpte den så kom originalen... Bilder kan ordnas!

Finns ju lite olika principer koppla in kylaren. Det är väl var det är möjligt att koppla in den som avgör.
1) Effektivast är om all olja passerar igenom kylaren, men då får den inte strypa flödet. Och utan termostat så tar det längre tid innan oljan blir lagom varm. I serie m oljefiltret (men efter) är ett bra sätt om man kan fixa/hitta adapter.

2) Näst bäst är om t.ex. all olja till toppen kyls. Det är nog lättast om man har yttre rör som man kan bryta upp och leda fram och tillbaka till kylaren.

3) Nödlösningen är att tappa av olja från t.ex. oljetryckskontakten, köra den genom kylaren och tillbaka till motorn, t.ex. i ventilkåpan. Då måste man nog strypa flödet så att inte oljetrycket blir för lågt. Måste mätas !!

2 o 3 kan vara i princip samma sak om inte nåt i toppen kräver oljetryck, t.ex. glidlagrade kammar.

XR400 har en liten, liten kylare runt styrhuvudet. En del dr har oxå kylare. Finns bilgrejor oxå, men dom blir nog lite stora.
/u

Men jag har ju några små "rör" som går ut vid oljefiltret, det borde väl vara till en kylare eller?

Last edited:
ecce skrev:
Men jag har ju några små "rör" som går ut vid oljefiltret, det borde väl vara till en kylare eller?
Beror alldeles på hur oljesystemet är gjort. Kan inte den motorn.
Är rören pluggade ? Finns den med kylare oxå ? Nåt trimkit som innehåller kylare ? kanske går att klura ut nåt om det isf.
Bara spånar.
/u

Rören kan vara vattenrör till en vatten/olja värmeväxlare som är en sorts oljekylare i sig. Kolla om det går vatten eller olja i dom.

Oscar -jag behöver en oljekylare till min raceBlade så om du är intresserad av att sälja hugger jag den bums!

pilsner

ecce skrev:
Så här ser det ut.

Det där är ju en variant av oljekylare.... Led kylarvattnet igenom rören så kyler de oljan. En sådan har jag på min hoj...

Som Packalén sa mao ;)

//H

Last edited:
Om du kopplar in dom där rören så kommer du att jämna ut temp förhållandet
mellan Vatten och olja. :tummenupp

Så det är bara att "hitta" några fler tappar från min kylare då...
Skulle man inte kunna koppa in oljekylaren där dvs köra olja där det ska gå vatten? Så vida det är ett separat system borde det ju funka på samma sätt eller?
Eller ska jag dra en slang på utgående vatten så att det strömmar in och ut genom "rören" först?

Har nu fått reda på hur det funkar (ungefär som ni skrev). Måste koppla vattnet efter vattenpumpen men hur? Går det köpa nån typ av Y kopplling på Biltema med en midre diameter på ena "tarmen". Har inte hittat någe bra men har för mig att det ska finnas sådana i plast (håller dom?).

ecce skrev:
Har nu fått reda på hur det funkar (ungefär som ni skrev). Måste koppla vattnet efter vattenpumpen men hur? Går det köpa nån typ av Y kopplling på Biltema med en midre diameter på ena "tarmen". Har inte hittat någe bra men har för mig att det ska finnas sådana i plast (håller dom?).

Ena slangen ska du ansluta direkt efter vattenpumpen alltså på trycksidan sen leder du returen från värmeväxlaren till ena gaveln på kylaren (höger gavel långt ner)du kan borra hål i kylaren å montera en nippel modell skottgenomföring dom finns på hydralslangsverkstäder påminner om en cyckelslangsventil borra hål å använd en ståltråd genom hålet å upp genom vattenpåfyllnings locket för att få dit den

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT