Monster: oljenivå, reservdelar mm

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ja
Hoj
-
Tja,

Funderar på att byta olja på min Ducati Monster. Skulle kolla nivån igår men den lilla rutan där man ska kolla var helt täckt av nån grå-vit färg. Som att oljan vispat runt en massa och kletat fast på insidan av rutan.

Nån som känner igen problemet och vet hur man blir av med det?

Sen det här med reservdelar. Ni med ducati (monster), finns det nån bra och pålitlig websida att beställa reservdelar och tillbehör ifrån?

Tog även lös tändstiften igår.. dom såg bra ut, ljusbruna men det var en liten svart fläck på varje magnetstift(?). Alltså inte bygeln utan.. ja ni fattar. Dags att byta stift också?

Sen där här med kamrem, hur ofta skall den bytas? Min är en 03:a som gått 1200 mil..
 
Last edited:
Det här med oljan, det låter som du har fått vatten i den. Kolla upp vad det kan bero på innan du kör nåt mer.

I övrigt kan jag inte ett dug om ducce, men har de verkligen rem, inte kedja? I alla fall, det kan knappast vara dags att göra nånting efter bara 1200 mil.
 
Inte alls ovanligt med imma på ”nivåglasets” insida beror oftast på att det bildas kondens vid förbränning. Imman brukar försvinna när man har kör motor så att motoroljan blir ordentligt varm och vevhusventilationen har fått göra sitt jobb. Låter dock som att det var ett tag sedan din maskin fick ny olja, så fundera inte utan gör ett oljebyte!

Kamremmarna (två) skall bytas vid 2000 mil eller två år. Ett eventuellt remhaveri är en katastrof för motorn så byt gärna omgående.


Edit.
Har för mig att remmarna kostar ca 500:- till tvåventilsmotor och ca 700:- till fyrventilsmotorn.
 
Last edited:
Klarar man av att byta remmarna själv om man är något sånär händig?
Eller känner någon som är det iaf.. ;)
 
SirCastic skrev:
Inte speciellt vårt men får nog räknas som ”halvavancerat”. Var mycket noggrann så att allt blir rätt, annars kan det bli en smärre katastrof…

Så här går det till:
http://www.ducatisuite.com/beltchange.html

Tror faktiskt jag tar lite hjälp med just kamremsbytet..

Satt och läste på en sida om oljebyte. Där står det nått om att man ska skruva loss "oil filter screen" och byta "crush washer".

Nån som vet vad dom menar?
 
jawohl skrev:
Tror faktiskt jag tar lite hjälp med just kamremsbytet..

Satt och läste på en sida om oljebyte. Där står det nått om att man ska skruva loss "oil filter screen" och byta "crush washer".

Nån som vet vad dom menar?


Jo, förutom oljefiltret så finns det ett ”grovfilter” som skall rengöras och om man är riktigt noga så skall kopparpackningen (kan även vara av aluminium) som tätar mot blocket bytas (gäller även för oljepluggen). Grovfiltret hittar du i nederkanten nästan mitt på sidan av motorn, vid sidan av oljefiltret. Skruva ut filtret och titta vad som sitter i det (säger en del om motorns kondition) rengör och återmontera.

Glöm inte att lägga en tunn oljefilm på oljefiltrets gummipackning innan du drar åt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top