Monster 620 vs. SV650s

cte

Ja, min är finare än din
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
SV650S -00
Aloha.

Jag sitter just nu, som så många andra, med tankar på en ny mc vilket i sin tur kräver att man ringer alla försäkringsbolag och kollar premier. Jag har kollat premie för de flesta hojar jag skulle kunna tänka mig... Efter duster med alla bolak kan jag summera det som att det jag skulle kunna ha råd att försäkra idag är antingen en Ducati Monster 620 -03 eller en SV650s 99-00.

Eftersom vädret ser ut som det gör så kan jag inte provköra någon utav dem just nu så jag tänkte att jag lassar in en tråd här och ber resten av sveriges mc-intresserade om råd.

Verkar inte som det går att skjutsa på duccen alls, inte för att jag tänkt skjutsa hela tiden, men man vill väl kanske kunna göra det i alla fall... Jag kommer mestadels att åka i stadsmiljö, kommer knappast bli många, långa turer. Kör en XT600K idag och måste väl säga att sittställningen på SV:n samt dess styre skrämmer lite... Så vad säger ni, för och nackdelar med de båda?

Tackar!!

// cte

cte skrev:
Jag kommer mestadels att åka i stadsmiljö, kommer knappast bli många, långa turer. Kör en XT600K idag och måste väl säga att sittställningen på SV:n samt dess styre skrämmer lite... Så vad säger ni, för och nackdelar med de båda?

Själv har jag inga problem med SVn i stadsmiljö (är 190 cm lång). Däremot blir jag lite trött i rygg och bak om jag åker långt. (25 mil och längre).

Sittställningen är lite "lagom" tycker jag. Inte extrem åt något håll. :tummenupp

cte skrev:
Aloha.
Verkar inte som det går att skjutsa på duccen alls, inte för att jag tänkt skjutsa hela tiden
// cte

Går å skjutsa på Duccen även om det underlättar om man tycker om varandra ;) Utrymmet är inte så stort för två ... men kortare turer e inget problem alls.

Jag har haft en Monster 750 och det går att skjutsa på den. Fat jag har aldrig skjutsat några längre turer.
Ensam har jag dock kört 70 mil med blott tankstopp och en fikapaus med Monstret.

streetfighter1 skrev:
Jag har haft en Monster 750 och det går att skjutsa på den. Fat jag har aldrig skjutsat några längre turer.
Ensam har jag dock kört 70 mil med blott tankstopp och en fikapaus med Monstret.

Körde 130 mila etapp med Monster för nån sommar sedan ... enbart tank å käkstopp. Då hade jag kört 110 mil dagen innan oxå ... så nog går det å köra längre sträckor med ett Monster men visst fasen blev man lite stel i benen å rumpan kändes rätt mör. Mer än 20 med skjuts skulle jag inte köra dock.

För å kommentera dina hojval så e båda två utmärkta hojar även om valet i mitt tycke är lätt, är väl inte helt opartisk i mitt tyckande dock ;)

Frågan är hur de är motormässigt. Är skillnaden lika liten som på pappret? Några kilon hit eller dit och 10hk.. eller beter de sig annorlunda? Någon som kört BÅDA hojarna?

Jag är tacksam för alla svar jag fått och kommer att få... Dock är det ju mycket intressant, som eisbaer nämde, om någon som kärt båda hojarna kunde uttala sig om dem.

//cte

Bike körde dom mot varandra för ett (bra) tag sen. Dom föredrog sv. Bl.a. på grund av att den var piggare.
/u

Jag har haft ett monster 750, det gick fint att skjutsa på den, dock skjutsade jag niga längre turer men...
Har iofs inte kört bägge hojjarna, MEN i senaste nummret av Bike jämför de just de här bägge hojjarna.

De körde nya SVn mot en 750? har jag för mig?
Jag kan scanna ikväll om du är intresserad.

//Anders.

UnderDOG skrev:
De körde nya SVn mot en 750? har jag för mig?
Jag kan scanna ikväll om du är intresserad.

//Anders.

750:n har utgått ur sortimentet så det låter lite konstigt.

Jahapp, då hittade jag väl på det där då, var det 620n de testade mot då?

Minns inte så noga.. Jag behöver ju inte lusläsa en test för att veta vilken som är bäst...

//Anders.

håller med om att det enda rätta skulle vara fulltankade vikter.
Stendummast är japanernas torrvikter som då innebär att alla oljor och batteri och verktyg är bortplockade (och tom tank förstås), frågan är vem som kör så?
Men jag tror ändå inte Suzukin är tyngre, Ducati bygger inte de lättaste maskinerna.

Tror valet är en smaksak, Suzukin fungerar säkert helt utmärkt, många åker ju på dem iaf.

...en sak som jag glömde som är en vikig del i ägandet är ju förståss försäkringen. Den bör du ju, om du vill hålla koll på dina slantar, kolla upp innan du väljer. Det lär ju finnas en del stålar att spara där...

När jag kollade Ducce-försäkringar skilde sig inte 620:n och 800:an åt nämnvärt, men jag tyckte 800:an var roligare på vägen. Tål ju att tänkas på kanske?

Från Bike-testet:

Ducce Sukka
Vikt fulltankade: 188kg 193kg
Bakhjulseffekt: 68hk 73hk
0-1000m: 24,8s 24,5s
Angiven vikt: 177kg 165kg (torrvikter dårå)
Angiven effekt: 60hk 72hk
Pris: 76k 78k

Duccen verkar vara lite mer rock´n roll :yoparty
Sukkan lite mer "touring" :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti