Momentnyckel

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Tänkte tjacka en billig momentnyckel mest för att ha när man drar oljebulten så man inte pajjar gängan eller drar förklent. Såg att harald nyborg hade en billigt nu (149:- tror jag det var) någon som har erfarenhet av den eller kan tipsa om någon annan bra men prisvärd variant?

Jag har en halvstor från Biltema (<110 Nm) som dom nog iofs inte har kvar längre, men den har jag förstroende för iaf. En lite mindre från Micro var helt kass och fick mig att dra sönder en skruv i kamaxelöverfallet.

www.jula.se har två olika 1 för 20-110Nm samt en som går från 40 -200Nm ca 300:- . Leta efter momentnyckel när deras site fungerar igen.

Köpte en på biltema för 450kr, upp till 220Nm. Kanske lite dyrare och lite större variant, tycker den fungerar kanon, även till bilen ! Så vill du ha lite större hävarm/Nm så rekommenderar jag den.

Aaa, vilken passande tråd! Letar efter en liten momentnyckel som drar moment runt 7-8nm.. Hittar inget som verkar vettigt. Förslag?

ska man ha den till hojen så borde ju en 5-50nm vara optimal. Men det verkar va svårt å hitta nått sånt. en som drar 20-100 har man ju inte jättestor nytta av.

ska man ha den till hojen så borde ju en 5-50nm vara optimal. Men det verkar va svårt å hitta nått sånt. en som drar 20-100 har man ju inte jättestor nytta av.

Hur tänkte du nu igentligen? Det ända man har momentnyckel till är när man ska dra toppen, och jag tror inte att det finns många toppar som ska dras under 50Nm.

Inte för att jag någonsin dragit en enda oljeplugg med momentnyckel men ska du ha en momentnyckel så ska enligt uppgift biltemas vara prisvärda.
Någon hade visst kontrollerat ett antal mot en standard och dom var godkända allihopa.

moment

hep!
kör man tvåtakt..så är de viktiga momenten mellan 8Nm -33Nm typ..
blockbultar..till topplocksbulstar..-jag har en sånn..av märket jonnesway
-jag e kanonnöjd, är en med 3/8 tapo gårmellan 6Nm-30Nm!
kostade typ 600 kr
sen de större momenten fixxas ju med en "billex" som går mellan tp 20nm-200nm-de ju inte så noga då.. på nån Nmhit eller dit!

Köpte två moment nycklar, båda på swedols...en typ 2-30 och en 20-150 eller nåt....däremot när jag skulle dra fram axeln på bullen så märkte jag att den skulle dras motsols.....fick då låna polarens som var köpt på biltema för den gick åt båda håll:huvet

Hur tänkte du nu igentligen? Det ända man har momentnyckel till är när man ska dra toppen, och jag tror inte att det finns många toppar som ska dras under 50Nm.

Hur tänkte du nu? Momentdragning är som mest relevant när det kommer till M5-8 i alu gängor och då är en 20-200 milt sagt kass....

Är det inte alltid bra att dra en skruv med rätt moment?

Speciellt på en hoj som går utav h-e, då kan det kännas skönt att allt sitter som det ska. Det är inte helt gratis att byta en del på hojen som gått sönder bara för att man dragit åt alldeles för hårt och sträckt gängorna.

jag använder teng tools, finns att hitta på järnia. ligger också nånstans mellan 400-800
ingår ett kalibrerings protokoll även där.

lycka till i ditt sökande
var inte dumsnål bara

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite....

När man inte använder nyckeln, ska man "nolla" den då, eller gör det något att den står kvar på sista inställningen man använde?

Ja nollar iaf mina nycklar efter ja använt dom... Vill inte att fjädern ligger i spänn i onödan...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025