Momentnyckel vid hjulbyte.

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
Hur många här använder momentnyckel till mindre nogräknade grejer på hojen (fattar att man måste ha det till topplock osv)?
Ska byta bakdäck och instruktionsboken säger att hjulbultarna ska dras med moment. (F.ö ska även kåpskruvar mm. dras med moment.)
Harald Nyborg har en för 150:-, kanske är lönt att införskaffa en sån för de få tillfällen som man behöver en.

För det mesta går jag på känn, men använder den ibland när jag känner att det är noga. Köp du, gott att ha när det kniper...

Aleleo skrev:
2252484 Hur många här använder momentnyckel till mindre nogräknade grejer på hojen (fattar att man måste ha det till topplock osv)?
Ska byta bakdäck och instruktionsboken säger att hjulbultarna ska dras med moment. (F.ö ska även kåpskruvar mm. dras med moment.)
Harald Nyborg har en för 150:-, kanske är lönt att införskaffa en sån för de få tillfällen som man behöver en.

Jag drar det mesta med momentnyckel när det blir större dimensioner.
Upp till M10 kan man dra på känn (om man har mer än 40 års erfarenhet :) ), men när det blir större dimensioner och speciellt när det är fingängat så rekommenderar jag momentnyckel.

Lägg hellre några hundralappar till så får du en som dels har bättre precision, dels håller mycket längre.
Kom ihåg att alltid ha fjädern avlastad när du inte använder nyckeln!

Tänk också på att smort respektive osmort gör en ENORM skillnad. Jag har mätt klämkraft med osmort och smort. Med fett så kunde jag utan problem dra 50% mera utan att ta i mera. D.v.s. samma moment men 50% mera klämkraft. Därav har jag inget större förtroende för momentnycklar och specade moment. Det är en väldigt inexakt vetenskap att dra med momentnyckel eftersom det är inte momentet i sig som är intressant utan klämkraften.

Jag drar "det mesta" med momentnyckel.
Jag har en som visar aktuellt värde på en digital-display så det är bara att dra och glo. Går precis lika snabbt som med ett spärrskaft, inget pillande med inställningar, om man inte vill...

/fredde

Hoztic skrev:
2252504 Jag drar hjul, bromsar osv på känn, men försöker låna en momentnyckel till tex motor/växellåda :)
Hjul och bromsar känns ju som ännu viktigare än motorn vad gäller säkerhet. Man använder ju inte momentnyckel bara för att undvika gängpaj.

Anger de åtdragningsmoment så använder jag nyckel, annars finns det generella värden att använda. Bra repböcker anger också om gängorna ska vara smorda och med vad så kan man kompensera för det.

Aleleo skrev:
2252484 Hur många här använder momentnyckel till mindre nogräknade grejer på hojen (fattar att man måste ha det till topplock osv)?
Hjulbyte = mindre nogräknad grej? :va?

Gustav O skrev:
2252915 Hjulbyte = mindre nogräknad grej? :va?

Kruxet är att de flesta drar för hårt!
Det tycker inte hjullagerna om för distanserna tål inte vad som helst.
Hjulets läge i svingen sköter kedjespännarna om, INTE friktionen mellan bakaxel och sving.

Som någon sa så skiljer det mycket i klämkraft mellan smorda och osmorda gängor.
10-20% av momentet genererar klämkraft, resten går bort i friktion. Följaktligen så blir en liten ändring i friktionskoefficienten väldigt avgörande för klämkraften.

elwe skrev:
2252975 Kruxet är att de flesta drar för hårt!
Hjulets läge i svingen sköter kedjespännarna om, INTE friktionen mellan bakaxel och sving.

Som någon sa så skiljer det mycket i klämkraft mellan smorda och osmorda gängor.
10-20% av momentet genererar klämkraft, resten går bort i friktion. Följaktligen så blir en liten ändring i friktionskoefficienten väldigt avgörande för klämkraften.
Det är jag medveten om men att inte använda momentnyckel som ett riktmärke är ju dumt åt bägge håll, dra för löst eller för hårt som du skriver. personligen tror jag att de flesta inte är så bra att dra på känsla som man kanske tror.

elwe skrev:
2252975 Kruxet är att de flesta drar för hårt!

Nu är ju jag så lyckligt lottad att jag har enkelsving med fyra bultar som på en bil. Så lagren behöver jag inte oroa mig för.

Det jag menar med mindre nogräknade grejer var främst gängor som inte behöver så mkt finkänslighet, eller där de inte måste vara absolut jämt åtdragna för att sluta tätt t.ex. runt nån packning.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!