Momentfråga

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Hoj
TL1000R
Jag ska plocka på cylindern imorrn men har ett litet problem. I handboken så är momentet angivet i en enhet jag aldrig sett förut, daN.m. Det står även
"1 daN.m = 1,02 kg.m"

Så, hur omvandlar jag daN.m till newtonmeter?

NatoN skrev:
Jag ska plocka på cylindern imorrn men har ett litet problem. I handboken så är momentet angivet i en enhet jag aldrig sett förut, daN.m. Det står även
"1 daN.m = 1,02 kg.m"

Så, hur omvandlar jag daN.m till newtonmeter?

hmmm... 1,02 kg.m = (102g=1N) 10 Newton.. eller e jag helt fel ute i fysikböckerna å snurrar nu....

Tja, som jag fattar det så är en daN.m lika mycket som 1,02 newtonmeter. Men kolla med nån annan oxå.

Vad står daN.m för?

soppatorsken skrev:
Tja, som jag fattar det så är en daN.m lika mycket som 1,02 newtonmeter. Men kolla med nån annan oxå.

Vad står daN.m för?

Är kg.m = newtonmeter?
Vet inte vad daN.m står för.. :va

nja ja vet inte asså, de där e ju tyngd accelerationen. Men ja kommer inte ihåg några andra formlet för o omvandla kg till newton

ska se om ja hittar mina formet samling

vet? vem ? jag?

NatoN skrev:
Hahaha mycke snack, lite framsteg. Någon som VET? :confused:

1liter = 10 DECIliter
1 meter = 10 DECImeter

kan det var till ledning ?

daN DECInewton... eller DEKAnewton.. aldrig hört talas och sorten iofs..:confused:

HanneZ skrev:
ere inte 1kgm=9.82Nm?

Jo, det stämmer.
Och eftersom ni blir osäkra på om det stämmer kan jag förklara hur det ligger till.

Det är egentligen inte korrekt att säga att 1 kg = 9.82 N då kg är en massa och Newton är en kraft, det är som att säga att 1 meter är lika med 2 sekunder.
Newtons andra lag lyder: F = m*a där F är kraft (Newton), m är massa (kg) och a är acceleration (m/s^2, meter per sekundkvadrat).
a är på jorden 9.82 m/s^2 och betyder att ett fritt fallade föremål kommer att få den accelerationen.
Om man sätter in 1 kg som m i Newtons andra lag får man alltså: F = 1kg*9.82m/s^2 = 9.82 N
Dvs. 1 kg motsvarar 9.82 N så länge du stannar kvar på jorden.
Och då 1 kg = 9.82 N är också 1 kgm = 9.82 Nm.
Vad 1 daN.m är vet jag inte, det är åtminstånde ingen riktig enhet.

Edit: Så svaret på din fråga blir alltså, om 1 daN.m = 1.02 kgm så blir 1 daN.m = 1.02*9.82Nm = 10.02 Nm.

Last edited:
Om 10 Nm är ett rimligt moment för den skruvstorleken så är det nog ok.
En 'normal' M6a ska dras ungefär så mycket.
/u

Micke_Lindstrom skrev:
Jo, det stämmer.
Och eftersom ni blir osäkra på om det stämmer kan jag förklara hur det ligger till.

Det är egentligen inte korrekt att säga att 1 kg = 9.82 N då kg är en massa och Newton är en kraft, det är som att säga att 1 meter är lika med 2 sekunder.
Newtons andra lag lyder: F = m*a där F är kraft (Newton), m är massa (kg) och a är acceleration (m/s^2, meter per sekundkvadrat).
a är på jorden 9.82 m/s^2 och betyder att ett fritt fallade föremål kommer att få den accelerationen.
Om man sätter in 1 kg som m i Newtons andra lag får man alltså: F = 1kg*9.82m/s^2 = 9.82 N
Dvs. 1 kg motsvarar 9.82 N så länge du stannar kvar på jorden.
Och då 1 kg = 9.82 N är också 1 kgm = 9.82 Nm.
Vad 1 daN.m är vet jag inte, det är åtminstånde ingen riktig enhet.

Edit: Så svaret på din fråga blir alltså, om 1 daN.m = 1.02 kgm så blir 1 daN.m = 1.02*9.82Nm = 10.02 Nm.

...damn

Du var aldrig ute och spelade fotboll på rasterna i skolan va...? :va

Tack för svaren :)

ulf_lundin skrev:
Om 10 Nm är ett rimligt moment för den skruvstorleken så är det nog ok.
En 'normal' M6a ska dras ungefär så mycket.
/u

Ja, topplocket ska dras med 2 daN.m, så det är väl rimlgt, 20 Nm.

da betyder deca, dvs gånger tio. 1 daNm= 10 Nm. Alla har rätt (och Kahobe skrev mer eller mindre just det här), ville bara förtydliga :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti