Modifiera en tank

Zator

Jag är grinig idag...
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
Sprint ST -06, 2x yzf 750 r -96, en blivande stealthfighter och en skrotfighter
Har skissat på ett stealth inspirerat fighterbygge under sommaren och nu har jag införskaffat hoj för att förverkliga planerna.

Hade tänkt göra tailen, frontkåpan etc själv i glasfiber men hur gör jag med tanken? Vill i princip ha bort alla runda former från den.

Kan man lägga på någon typ av spackel och forma till orginaltanken?

Eller finns det någon här som kan svetsa ihop en tank mot betalning?

Är första tunga hojen och första bygget så alla tips välkomnas!

Kan tyvärr inte hjälpa dig, men tycker att ditt bygga låter jätteintressant! Hoppas att du håller oss uppdaterade under byggets gång. Vill du dela med dig av några skisser?

Har photoshoppat en KTM RC8 som fick lite stealth-stil:

KTM-RC8-06.jpg

Det var just KTM RC8 som fick mig att börja fundera på en stealthfighter. Fanns en bild på den i bike för länge sen. Så underbart snygg!

Kom igen nu...

100 pers som läst men ingen som har något som helst tips hur jag ska gå till väga? :va

Då har jag något att klura på under vintern iallafall.

kanske ska höra med nån custom byggare..
dom bruka ju kunna gö tankar o de e väl enklare o göra en kantig en rund :va

Zator skrev:
Kom igen nu...

100 pers som läst men ingen som har något som helst tips hur jag ska gå till väga? :va

Då har jag något att klura på under vintern iallafall.

men vafan det är inget litet projekt att modda en tank! ännu värre om du vill bygga en helt ny! det blir nog svårt att hitta någon som bygger en mot lite fikabröd iaf! plåtslagare av den kalibern jobbar inte gratis! du kan ju alltid plasta nya former på den befintliga tanken :tummenupp

ozeo skrev:
kanske ska höra med nån custom byggare..
dom bruka ju kunna gö tankar o de e väl enklare o göra en kantig en rund :va

Jag har letat efter sådana företag men inte lyckats hitta någon.

Har snackat lite med en fd arbetskamrat som erbjudit sig att göra det men det skulle då först bli i vår och kosta multum, det var därför jag hoppades att någon skulle ha något billigare tips.

madmagnus skrev:
men vafan det är inget litet projekt att modda en tank! ännu värre om du vill bygga en helt ny! det blir nog svårt att hitta någon som bygger en mot lite fikabröd iaf! plåtslagare av den kalibern jobbar inte gratis! du kan ju alltid plasta nya former på den befintliga tanken

Jag vet att det kommer kosta och vara ett helvete men jag tror att det kan bli så snyggt!

Hur plastat jag nya former då? blir det till att göra en avgjutning av orginal och sen ändra avgjutningen? Vad är lättast?

Zator skrev:
Hur plastat jag nya former då? blir det till att göra en avgjutning av orginal och sen ändra avgjutningen? Vad är lättast?

Lättast är att skaffa ett stort block frigolit (större än tanken), sen filar du till det tills du får fram en tank som du vill ha. Du har nu fått en plugg! Sen plastar du en en gjutform runt din plugg. I den formen gjuter du sedan din tank i glasfiber! Dvs, du börjar med yttersta lagret och jobbar dig inåt! Självklart gjuter du tanken i två halvor och plastar ihop dom! :)

Sök lite på sidor för modellbyggen!
Jag vet dock inte om den tanken tål bensin nå vidare, men det borde ju gå att lacka med nått skoj invändigt? :va

tror inte det är någon höjdare att plasta en helt egen tank! risken är nog ganska stor att bränslet löser upp plasten å sugs in i motorn....

jag tänkte att du kunde gjuta in orginaltanken med vävd glasfiber "liknar kolfiberväv"sen kan du limma tillskurna frigolitbitar på tanken som du sedan plastar över med samma väv... sen spacklar du och lackar :tummenupp

madmagnus skrev:
tror inte det är någon höjdare att plasta en helt egen tank! risken är nog ganska stor att bränslet löser upp plasten å sugs in i motorn....

jag tänkte att du kunde gjuta in orginaltanken med vävd glasfiber "liknar kolfiberväv"sen kan du limma tillskurna frigolitbitar på tanken som du sedan plastar över med samma väv... sen spacklar du och lackar :tummenupp

Det var ungefär dom tankarna jag hade också. Får väl testa lite olika metoder på någon gammal tank först. Tack! :tummenupp

Last edited:
Blir det inte lite enklare och byta tank til till eksempel nya R1 an eller zx6r 2005 som ju båda ar lite kantiga?

Arctic#1 skrev:
Blir det inte lite enklare och byta tank til till eksempel nya R1 an eller zx6r 2005 som ju båda ar lite kantiga?

De är inte tillräkligt kantiga, vill ha det extremt kantigt.

va kostar en helt ny tank till en superduke då?
dom ha ju ganska kantiga former o ktm grejer ruka va hyffsat billigt :)

ozeo skrev:
va kostar en helt ny tank till en superduke då?
dom ha ju ganska kantiga former o ktm grejer ruka va hyffsat billigt :)

Det måste jag kolla upp, blir till att dra förbi lelles efter jobbet.

Zator skrev:
Det måste jag kolla upp, blir till att dra förbi lelles efter jobbet.

nu tog jag copyright på den iden så du vet :rolleyes:
för en smärre summa så får du köpa iden? :)

nä gabbar ni e på rätt väg..

gör en plugg... plasta tanken.. när den börjar att stämma så kollar du runt blan fack handeln det finns ett medel man lagar tankar med man häller i det vrider och vänder tanken en stun do sedan låtar man det härda.. när torktiden tagit ut sin rätt gör man det en gång till.. medlet fungerar kalas min granne lagade en tank med det.. :yoparty

Hade liknande planer för min fighter.
Jag tror en gammal tank, en svets, lite plåt och en helg i garaget är lösningen på ditt problem.
Tanklock = pop-up från Tolle. :tummenupp

Problemet med all plast är att bensinen kan dunstar/emigrera igenom den,så det skulle jag inte rekomendera.
Då skulle du få problem med lacken sedan.

Jag skulle snida en egen om jag var som dig,det är ju inte direkt raketforskning att få ihop en tank av lämplig plåt.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti