Modernum Cyklon 1700 Kupevärmare "fråga om Ampere"

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Jag är värdelös på EL saker, men går det räkna ut eller på något sätt ta reda på snabbt hur många Ampere denna tar. JAg har en slangvärmare som värmer upp "motorn" & har tänkt köpa denna kupevärmare.

Vad jag undrar över är hur "stor" säkring som behövs för att kunna driva dessa saker
 
Du ger inte så mycket info men om vi antar att den är på 1700 W max och går på 220 V så drar den ungefär 7,7 A.
 
P = U*I

Alltså effekten / spänningen så får du strömmen.
 
Sisådär 7A om den verkligen är på 1700W

Det + slangvärmaren säger mig att en 10A trög bör hålla.
 
1700/240 ger 7.1 A ca.
en klassisk motorvärmare av slangtyp till mellanklasskärra ligger på 500W
500/240 ger ca 2.1A

Så en klassisk 10 amp lär vara en bra idé.

Kostar att ligga på hetsidan :D

edit: men fan, här finns ju en och annan gnistis.
:brinnerup
 
Jävla idioti nuförtiden med "själreglerande PTC element" som själva reglerar ner effekten när luften blir varm.

Spelar ingen roll, den knäcker säkringen direkt, innan luften har blivit varm och elementen har justerat ner effekten.

Man måste ha flera valbara effektlägen, som någotsånär motsvarar 6A och 10A stolpe.

Eller så svarvar man en egen propp i mässing!
 
Jävla idioti nuförtiden med "själreglerande PTC element" som själva reglerar ner effekten när luften blir varm.

Spelar ingen roll, den knäcker säkringen direkt, innan luften har blivit varm och elementen har justerat ner effekten.

Man måste ha flera valbara effektlägen, som någotsånär motsvarar 6A och 10A stolpe.

Eller så svarvar man en egen propp i mässing!

Jag är mer glad för min "Vedbastu Terrmo Topp". Funkar utan stolpe :tungan
 
Jag är mer glad för min "Vedbastu Terrmo Topp". Funkar utan stolpe :tungan

Jo, men jag är sån där miljömupp vettu, jag föredrar vindkraftsel från stolpe framför att elda fossila bränslen under huven för att hålla bilen varm.

Problemet är bara att dom envisas med att stänga ner vindkraftverken när det blir kallt.
 
Jo, men jag är sån där miljömupp vettu, jag föredrar vindkraftsel från stolpe framför att elda fossila bränslen under huven för att hålla bilen varm.

Problemet är bara att dom envisas med att stänga ner vindkraftverken när det blir kallt.

Rädda en kungsörn, fäll ett vindkraftverk. Det hade varit miljömuppigt
:wannabe :D
 
tror mellan tummen och pekfingret att man tar ampere säkringen oftast tio ampere *240 volt alltså kan du belasta en sån säkring max 2400 watt innan den löser ut,fast jag tror automatsäkringar löser ut lite lättare men borde funka med 10 ampere säkring till den fläkten om du inte har nåt mer inkopplat.
hoppas jag fick det där rätt nu,är ingen elektriker men så har jag fått förklarat för mig.:)
 
tror mellan tummen och pekfingret att man tar ampere säkringen oftast tio ampere *240 volt alltså kan du belasta en sån säkring max 2400 watt innan den löser ut,fast jag tror automatsäkringar löser ut lite lättare men borde funka med 10 ampere säkring till den fläkten om du inte har nåt mer inkopplat.
hoppas jag fick det där rätt nu,är ingen elektriker men så har jag fått förklarat för mig.:)

Ja. Automatsäkringar är generellt ganska snabba på att lösa ut men det finns olika snabba sådana också.
en trög 10A säkring skall tydligen lösa ut efter 30 minuter med 20A ström fick jag höra på tekniklektionen på högstadiet. Gissar att det hänger ihop med att en 10A säkring är till för att använda där man vill kunna ta ut 10A ström och om man lade strömmen för att den löser ut lägre (säg vid 10A) så skulle man ju få springa och byta propparna hela tiden.
En automatsäkring väntar inte lika länge med att lösa ut. Men dom är ju å andra sidan lite lättare. Man bara flippar tilbaka brytaren så är den igång igen.
 
Tröga säkringar har man för att en maskin med en stor elmotor som belastar 10A kanske tar bortemot 30A i startögonblicket.

Har man en 6A säkring utomhus i motorvärmarstolpen så kan man kalla dagar kräma på med mer än vad säkringen ska klara, då den hela tiden kyls av luften.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top