Modernisering av ZX12R

• Thread starter Thread starter rfb
  • Start date Start date

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Bygger om min ZX12R från 2000 så den ska ha ett modernare stuk och snyggare yttre. Det kolfibieras en del och temat är svart o, kolfiber och rött. Kom gärna med inspel.

Det som är bytt:

* Kolfiber slipon
* Kolfiber framskärm
* Kolfiber hälskydd
* Kolfiber Ram Air Covers, alltså plattan mellan kåpan och tanken
* Kolfiber vingar på kåpan
* Kolfiberlook hugger med kedjeskydd
* Kolfiberlook plattor för spegelhålen
* Kolfiber skyddet runt tanklocket
* Svarttonat baklyse med blinkers inbyggt
* Små LED fram (blinkers)
* Rensar bakdelen
* Ska sänkas fram
* Bytt till Diablo Strada 190 bak

Kom gärna med inspel och idéer...

Det kommer mera grejer, imorgon kommer hållaren för ljuddämparen, så man kan skippa fotpinnarna. Har beställt en svart, matt hållare, samma färg som ramen från Demon Bikes.

Hojen är från 2000, gått 2000 mil och i MYCKET gott skick. Har idag fått hjälmen på bilden, UVEX ONYX i kolfiber, äkta. Skitsnygg och grymt fin!

Mer bilder kommer inom kort.

Bifogat

• z1.jpg
    z1.jpg
    128.7 KB · Visningar: 208
  • z2.jpg
    z2.jpg
    137.4 KB · Visningar: 247
  • k1.jpg
    k1.jpg
    84.5 KB · Visningar: 197
  • k2.jpg
    k2.jpg
    232.7 KB · Visningar: 201
  • k3.jpg
    k3.jpg
    235.3 KB · Visningar: 211
  • k4.jpg
    k4.jpg
    230.9 KB · Visningar: 194
  • 36139_452383728190_587263190_5518415_7316419_n.jpg
    36139_452383728190_587263190_5518415_7316419_n.jpg
    97.3 KB · Visningar: 309
  • MS_onyx_carbon_720.jpg
    MS_onyx_carbon_720.jpg
    92.1 KB · Visningar: 204
Nu börjar jag få ihop det. Väntar på hållaren till ljuddämpare, i svart, matt stål utan bakre fotpinnarna. Sedan har jag beställt svarta grepp till broms / koppling och fotpinnar (röda). Ska försöka hinna beställa kolfiber skydd till tanken...ett stort, äkta kolfiber.

Läs gärna när min chef hittade mig i fläktrummet på lunchen:

http://www.cyberphoto.se/blogg.php?ID=6287

Bifogat

• hoj3.jpg
    hoj3.jpg
    35.4 KB · Visningar: 250
  • hoj2.jpg
    hoj2.jpg
    231.7 KB · Visningar: 297
  • hoj1.jpg
    hoj1.jpg
    206.9 KB · Visningar: 232
Grymt snyggt! Måste älska kolfiber!

Den hjälmen har jag också varit inne på men lutar nog åt en Icon carbon white nästa gång jag byter.

Enda som "stör" mig lite är att framskärmen är väldigt stor. Känns väldigt klumpig på nått sätt.

Trevligt!
Har själv haft en tolva för några år sedan, fina hojar med kul motor!
Personligen hade jag försökt hitta en framskärm från någon 1000cc och en annan mindre ljuddämpare som smälter ihop mer med hojen.
Mörkgråmetallic skulle nog göra sig riktigt bra på hojen om du vill lacka om.
Snyggt med kolfiber!:yoparty

Ljuddämparen kan man ju kapa en aning kanske. Trevligare ljud och ser lite smidigare ut. :)

Tack för era inlägg!

Airducten...hmm, är inte det lite av hojens signum? Ja, ska korta dämparen faktiskt och framskärmen är redan mindre än den som satt original på denna årsmodell, men visst, lite mindre hade inte skadat...har dock köpt denna nyss...så ska prioritera annat...

I år får den vara röd o kolfiber...men sugen på att foliera den till mattsvart till nsäta år...?

...hmmm...får itne led-blinkersen att funka, reläet gör absolut ingenting så fort jag kopplar in dem...hmmm...

Last edited:
idag fick jag ihop det sista som jag planerat att göra. Nu ska den poleras och putsas till mint condition! Eftersom hojen står bredvid en studio ska det tas lite riktiga bilder snart :)

Bifogat

• z1.jpg
    z1.jpg
    239.1 KB · Visningar: 212
  • z2.jpg
    z2.jpg
    237.8 KB · Visningar: 195
  • z3.jpg
    z3.jpg
    233.9 KB · Visningar: 201
blinkers

Kapa ljuddämparen för f. Får ju magsår.
Inte nödvändigtvis jättemycket men en bit vart fall.

skärmen störde inte mig direkt.

Snorkeln är ju inte jättevacker i fören. Kan man inte få den lite mer diskret bara? kapa litet uns? ;D

Hade varit kul att göra något med sadeln så det vart lite rejsigare. Få bort touringstuket eller limp-fealingen ;)
Finns ju "kolfibertyg" till sadeln om du vill få ännu mer av denna underbara produkt... Fast personligen vill jag att det skall vara av funktion också. dvs imitation går egentligen bort personligen utan det skall vara viktbesparing också ;) Annars blire lite som att jucka med kondom eller tugga kola med papper på ;D

I övrigt tycker jag det var nice.

Mattsvart funkar la men kolfibfret bryter ju av snyggare mot det röda.

Har du bytt till led precis? det finns stora trådar om det här redan.
Om jag hade varit som du hade jag i alla fall börjat med att köpa ett last-Oberoende relä. Ett sådant relä bryr sig inte om vilket motstånd du har. Tungsten/Halogen som du hade original drog typ otroligt mkt mer ström än leds gör.

Alternativet är att koppla motstånd så att du "kortsluter" varje blinkers med motsvarande motstånd som tidigare blinkers hade.

Det man KAN råka ut för med lastoberoende relä är att körriktningsvisaren får fnatt men det finns lösningar för det med. Dock rätt ovanligt.

Biltema har last-Oberoende relä.

Hade varit trevligt med någon slags före/efter bild också :yoparty

Tack för era inlägg!

...hmmm...får itne led-blinkersen att funka, reläet gör absolut ingenting så fort jag kopplar in dem...hmmm...

Last edited:
Den blidde faktiskt ganska snygg me lite coolfiber.
Fast snorkeln fram i kolfiber och den blir riktigt läcker.

Håller med...hittar bara den som kom senare(02) i kolfiber, och den passar ju inte :(

Ja, ska kapa pipan en bit, ni har helt rätt. Ska fixa innan vårens körning och sadeln är helt rätt. Försökt hitta lösning men då måste jag byta / bygga om hela bakdelen vilket inte är aktuellt nu...så får leva med den. Enda ersättning är i alligator = känns custom...

Vad är detta nu då:va Skall du redan kränga den? För det är väl din på blocket?

Om du kapar ducten det allra minsta försvinner "luffar turbo" effekten helt.
Och en zx12:a utan effekten är väl rätt pointless lr?

Nej ni! Är kär i ZX12R...MEN!

Jag vill ha den nyare varianten, pga designen men också för att det finns mer grejer till den, i kolfiber och övrigt. Har en vision om en ZX12R, hur den ska se ut, skulle vilja ha den nyare versionen i helt svart, men endast kolfiber och en ZX12R dekal som bryter av...

Jag kommer att putsa klart klart hojen nu till veckan och göra en fotosession då det är en studio i rummet intill. Så det kommer bilder, lite balla bilder till veckan!

Lackade i svart rint skruvhålen då klarlacken spruckit lite. Slipade ner och lackade med lite maskering, blev bra :)

Lackade även skruvarna svart...

Bifogat

• z3.jpg
    z3.jpg
    69.5 KB · Visningar: 130
  • z4.jpg
    z4.jpg
    88.8 KB · Visningar: 119
Har även nu värmt bort alla dekaler med info...typ bensin osv. Bifogar bild hur den såg ut innan jag började:

Bifogat

• zx12r.jpg
    zx12r.jpg
    107.2 KB · Visningar: 266
Annan vinkel och en bild på fästet jag monterade dit nu. "Exhaust hanger" så man får bort bakre fotpinnarna. Från RG design. Fördelen är att den är svart i precis samma halvmatta svarta färg som ramen och med design som följer ramens så det var skitbra!

Funderar på hur jag kortar pipan, sitter nitad i änden...borrar man ur eller hur gör man? Svara gärna om du vet!

Bifogat

• b1.jpg
    b1.jpg
    134.3 KB · Visningar: 132
  • b2.jpg
    b2.jpg
    91.8 KB · Visningar: 135
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...