Modernare MC med "låg" försäkring?

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Hej!

Jag är ute efter en lite modernare MC, kört en Yamaha R1 1998 och Suzuki TL1000S hittills.

Men problemet är försäkringen... :gnissla
Är 26 år och bor i centrala Göteborg, haft körtkort i snart 2 år.

Krav:
Sportig
120hk+(V-twin) eller 140hk+(rad 3/4a)
Låg försäkring, under 15000kr/år om möjligt(kör april-november)
Inköpspris under 60000kr
Årsmodell 2004+


Gamla försäkringar:
Yamaha R1 1998: 12000kr/år
Suzuki TL1000S 1997: 2000kr/år


Har någon ett bra tips? :3freak


UPDATE
Suzuki B-King: 25000kr/år hos suzukis märkesförsäkring, gick inte alls hos svedea/folksam/bilsport
Aprilia Tuono: 90000kr/år hos Dina AB, gick inte alls hos svedea/folksam/bilsport
Kawasaki Z1000SX: 85000kr/år hos Dina AB, gick inte hos svedea/folksam/bilsport
Suzuki SV1000: för omodern(liknar min tl1000s väldigt mycket).
Yamaha FZ1S: över 25000kr för trafik, lyckades inte få fram något annat.
FJR1300: För klumpig för att kallas sportig(nästan 300kg fulltankad)
Hayabusa: 25000kr+/år på mig
GSX S1000: för dyr i inköp.
KTM 990 SuperDuke: 20000kr/år
Aprilia Falco: 20000kr/år
Honda CBR900 1996: 30794kr/år
BMW K1300: Över 100 000kr/år
Honda CBR1100XX: 18000kr/år
Ducati 999: 41 232kr hos Länsförsäkringar
TRIUMPH STREET TRIPLE / R: 16 167 kr/år
TRIUMPH Speed Triple 1050: Får ingen prisuppgift så antingen för dyr eller så vill de inte försäkra den på mig
Husqvarna Nuda 900 R: Får ingen prisuppgift så antingen för dyr eller så vill de inte försäkra den på mig

Den som vill testa, kan gärna ta mina uppgifter:
Postnummer: 41119
Körkort taget: 2014
Personnummer: PMa
 
Last edited:
Kolla Suzuki B-King, Hayabusa motor med låg försäkring, dock funkade den inte för mig då mina knän slog i tanken (är 192 lång)
 
Kolla Suzuki B-King, Hayabusa motor med låg försäkring, dock funkade den inte för mig då mina knän slog i tanken (är 192 lång)

Ingen aning om försäkring men.
FZ1S ?
Z1000sx ?
suzuki sv1000 typ 120hk V2a

http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_sv1000_61912127.htm?ca=15&w=3

det blir tyvärr lite smalt som sagt när försäkringen inte får sticka iväg :/ men det är ju några ideer iaf

Aprilia Tuono?
Borde passa dina krav.

Tack för alla förslag :D Gjorde en snabb undersökning(hel/hel försäkring):

Suzuki B-King: 25000kr/år hos suzukis märkesförsäkring
Aprilia Tuono: 90000kr/år hos Dina AB, gick inte alls hos svedea/folksam/bilsport
Kawasaki Z1000SX: 85000kr/år hos Dina AB, gick inte hos svedea/folksam/bilsport
Suzuki SV1000: för omodern(liknar min tl1000s väldigt mycket).
Yamaha FZ1S: över 25000kr för trafik, lyckades inte få fram något annat.


Ingen hamnade tyvärr innanför ramarna :( :död
 
Detta fick jag när jag slog på Tuono hos Bilsport & MC.
22 år gammal, körkort i 5 år och bor i Vejbystrand, större by utanför stan.
Så jävla mycket kan det väl inte skilja?

uploadfromtaptalk1440952126558.jpg
 
Tidig R1 känns svårslagen om man vill ha bang for the buck, både vad gäller inköpspris och försäkring. Nu hade du redan haft en sån, men gräset är inte nödvändigtvis grönare med nyare kåplös hoj. Ofta har de lite sämre chassi än "riktiga" sporthojar tycker jag.
 
Nix det hade jag inte.
Fråga snällt i Tuono-tråden så kan någon säkert skicka pm till dig med ett regnr

Körde med ett från blocket, hjälpte inte alls :) Bilsport vägrar helt enkelt att försäkra något sådant på mig...
 
Tidig R1 känns svårslagen om man vill ha bang for the buck, både vad gäller inköpspris och försäkring. Nu hade du redan haft en sån, men gräset är inte nödvändigtvis grönare med nyare kåplös hoj. Ofta har de lite sämre chassi än "riktiga" sporthojar tycker jag.

Du har helt rätt, gällade chassit/bromsar osv :) men 2:ans växel krånglar på nästan alla före 2004 och är inte billigt att fixa(därför gav jag upp min gamla R1a).

Behöver inte alls vara kåplös, sålänge försäkringen håller sig under 15-20000kr sträcket.
 
kollat på sport touring hojar???
t.ex fjr1300 - tror jag skulle få betala ca7000 för den i försäkring
hayabusa skulle jag få betala ca 8000kr för
alternativt nya gsxs1000 finnsmed och utan kåpor.- tror den med låg på ca 8000 kr

annars finns det mängder med andra hojar som är billiga i försäkring så du hittar garanterat någon för dig.
 
Nytaget körkort och storstad är en svår kombination om man vill ha en rimlig försäkring, om man inte är en gammal gubbe dvs :fakta
Undantag så som TL1000S finns men du har ju redan haft en sådan.
Blir nog svårt att få tag på en större sportigare hoj utan att gråta när man ser vad den kostar att försäkra.
Du har inte funderat på motard?
Dom är sportiga på sitt eget vis.
Inget man skapar knä med direkt men det behöver inte gå särskilt fort för att man ska ha kul :)

Annars får du kolla på äldre sporthojar, vill minnas att Suzuki som är äldre än 10 år är rätt förmånliga att försäkra.
 
Tack för alla förslag :D Gjorde en snabb undersökning(hel/hel försäkring):

Suzuki B-King: 25000kr/år hos suzukis märkesförsäkring
Aprilia Tuono: 90000kr/år hos Dina AB, gick inte alls hos svedea/folksam/bilsport
Kawasaki Z1000SX: 85000kr/år hos Dina AB, gick inte hos svedea/folksam/bilsport
Suzuki SV1000: för omodern(liknar min tl1000s väldigt mycket).
Yamaha FZ1S: över 25000kr för trafik, lyckades inte få fram något annat.


Ingen hamnade tyvärr innanför ramarna :( :död

Jisses! Min Z1000SX kostar inte ens 3k i hel/hel hos Svedea. :3freak

En Aprilia Falco kanske?
 
Kollat 990 superduke ?
Den är iaf ~40% dyrare än tuono för mig hos Bilsport & MC, så antar att den faller bort också.

Falco som Ulvhamne nämner kan ju vara värt att kolla på, är väl samma motor som i tuono fast lätt nedtrimmad.

Ducati Hypermotard, Aprilia Shiver?
Borde vara billigare än sporthojarna som nämnts hittills.
Och Ducati med termignoni är ju porr :fakta
 
kollat på sport touring hojar???
t.ex fjr1300 - tror jag skulle få betala ca7000 för den i försäkring
hayabusa skulle jag få betala ca 8000kr för
alternativt nya gsxs1000 finnsmed och utan kåpor.- tror den med låg på ca 8000 kr

annars finns det mängder med andra hojar som är billiga i försäkring så du hittar garanterat någon för dig.

FJR1300: För klumpig för att kallas sportig(nästan 300kg fulltankad)
Hayabusa: 25000kr+/år på mig
GSX S1000: för dyr i inköp.

Men tack för förslagen:)

Kollat 990 superduke ?

Glömt av den helt, gick på 20000kr/år för en 2005a.
Får ta och lägga den i listan över möjliga alternativ!
Tackar :Bugar


Nytaget körkort och storstad är en svår kombination om man vill ha en rimlig försäkring, om man inte är en gammal gubbe dvs :fakta
Undantag så som TL1000S finns men du har ju redan haft en sådan.
Blir nog svårt att få tag på en större sportigare hoj utan att gråta när man ser vad den kostar att försäkra.
Du har inte funderat på motard?
Dom är sportiga på sitt eget vis.
Inget man skapar knä med direkt men det behöver inte gå särskilt fort för att man ska ha kul :)

Annars får du kolla på äldre sporthojar, vill minnas att Suzuki som är äldre än 10 år är rätt förmånliga att försäkra.

Har funderat lite på motard, men måste nog låna en i några dagar för att utvärdera.
 
Min Husqvarna motard på 125cc och 110kg är klart roligaste hojen jag har haft, gick inte särskilt fort men jäklar vad kul och enkelt det var att köra bakhjul och busa runt på smala kurviga vägar.
Min TL1000S var också sjukt rolig, men det gick för fort och chassi/fjädring gjorde den till en dödsfälla :näsblod
Åk och testa en KTM 690SMC, du kan få en riktigt fin sådan med din budget!
 
FJR1300: För klumpig för att kallas sportig(nästan 300kg fulltankad)
Hayabusa: 25000kr+/år på mig
GSX S1000: för dyr i inköp.

Men tack för förslagen:)



Glömt av den helt, gick på 20000kr/år för en 2005a.
Får ta och lägga den i listan över möjliga alternativ!
Tackar :Bugar




Har funderat lite på motard, men måste nog låna en i några dagar för att utvärdera.

jag kan hålla med om att fjr är tung och jag har ej kört någon. men dom som kört/kör sådan säger att den är förvånandsvärt lätt att köra och brukar säga att det är mer en sport hoj som råkar vara bekväm än en touring maskin.
 
Last edited:
Jisses! Min Z1000SX kostar inte ens 3k i hel/hel hos Svedea. :3freak

En Aprilia Falco kanske?

HAHA :D det är lyxigt att vara "gammal" och bo utanför centrala Göteborg/Stockholm.

Mjo, hamnar precis under 20000kr/år men då är den rätt omodern(slutade tillverkas 2003/2004?).

Den är iaf ~40% dyrare än tuono för mig hos Bilsport & MC, så antar att den faller bort också.

Falco som Ulvhamne nämner kan ju vara värt att kolla på, är väl samma motor som i tuono fast lätt nedtrimmad.

Ducati Hypermotard, Aprilia Shiver?
Borde vara billigare än sporthojarna som nämnts hittills.
Och Ducati med termignoni är ju porr :fakta

Hypermotard och Shiver fallerbort rent hästkraftmässigt! Men kanske borde pröva de innan jag sorterar bort :/

Men tack för alla förslag hittills!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top