Moderna nakenhojar mot gamla sporthojar

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Hade en diskussion med en vän angående detta. Han påstod att en Hornet 600 2008 åker ifrån en gammal sporthoj som exempelvis en ZX7R rakt fram, 0-200 km/h.

102 hk på 177 kg torrvikt vs 122 hk på 203 kg torrvikt. Kawan har bättre aerodynamik. Vad kan en original fräsch ZX7R bänka... 105-110 whp medan en Hornet bänkar väl runt en 95 på hjulen original.

Vad gör respektive hoj 0-200 på?

Har kört många gånger mot en Yamaha FZ6-S2 eller vad dom heter. Ska ha 100 hästar (med ett litet plus för öppet avgassystem).
Låter jämförbart med horneten.

I vilket fall som helst är ZX7R snabbare i alla intervaller.
Ganska stort skillnad om jag får säga mitt...

Jag är rätt säker på att Kawasakin spöar Hondan, varför? kåpan = aerodynamiken är viktigare än vad man tror :tummenupp

är ju inte bara hästarna ,vridmoment exempelvis,utväxling i lådan mm!och aerodynamiken som sakt!
tror på kawan!

Gamla GSX-R1100 spöar väl det mesta rakt fram, iaf 0-100, kanske tom 0-150 pga massor med vrid och lååååångt mellan tyngdpunkten och baksulan. Moderna hojar wheelar ju bara hysteriskt om man matar fullt på ettan. En Rocket III är ju rätt giftig 0-100 också, trots urusel aerodynamik, väger som en skolbuss (320kg) och ingen vidare effekt (140hk/200Nm :skrämd).

En Rocket III är ju rätt giftig 0-100 också, trots urusel aerodynamik, väger som en skolbuss (320kg) och ingen vidare effekt (140hk/200Nm :skrämd).

0-96 km/tim har jag för mig, sedan går varvstoppet i på ettan...Taskig konstruktion :rolleyes:

Men även Rocket III:an lyfter på framhjulet vid fullgasacc på ettan. Jag har provat :)

Gamla GSX-R1100 spöar väl det mesta rakt fram, iaf 0-100, kanske tom 0-150 pga massor med vrid och lååååångt mellan tyngdpunkten och baksulan. Moderna hojar wheelar ju bara hysteriskt om man matar fullt på ettan. En Rocket III är ju rätt giftig 0-100 också, trots urusel aerodynamik, väger som en skolbuss (320kg) och ingen vidare effekt (140hk/200Nm :skrämd).

Nopp ! Inte Suzuki RF 900... Ska enligt uppgift vara den snabbaste serieproducerade hojen 0-100 km/h. De lyckades tydligen få till alla påverkande faktorer på ett optimalt sätt just för 0-100 km/h...
Nu var det iofs några år sen jag läste det där reportaget i en mc-tidning , så det kan ju iofs ha ändrats sista åren.....

japp, 2,5 sek till 100 gjorde den. Mkt tack vare låg 1:a enligt bike. Den var när den kom även snabbast på 0-1000m med 19,9 sek, första under 20 sek.

Eftersom min zx6r 1995 körde ifrån alla nya hornet så tror jag nog en 750 gör de oxå... :arsele

Ut och testa och se vem som är snabbast! :)
Eller din vän kanske inte har en hornet?

Är inte sporthojar ofta ganska högt utväxlade?
Om man kör på 'tomgång' upp till 50 så kanske någon annan hoj med liknande effekt/viktförhållande men lägre utväxling slå den i 0-100 ?
Aerodynamikfördelarna med en sporthoj jämfört med streetfighter/nakenhoj har väl inte så stor inverkan i hastigheter under 100km/h ?

Sen var det 0-200 som efterfrågades och då hinner en sporthoj upp i varv och aerodynamiken har större fördel 100-200 än 0-100. Men 0-100 borde väl en effektstark streetfighter/nakenhoj kunna hänga på?

Är inte sporthojar ofta ganska högt utväxlade?
Om man kör på 'tomgång' upp till 50 så kanske någon annan hoj med liknande effekt/viktförhållande men lägre utväxling slå den i 0-100 ?
Aerodynamikfördelarna med en sporthoj jämfört med streetfighter/nakenhoj har väl inte så stor inverkan i hastigheter under 100km/h ?

Sen var det 0-200 som efterfrågades och då hinner en sporthoj upp i varv och aerodynamiken har större fördel 100-200 än 0-100. Men 0-100 borde väl en effektstark streetfighter/nakenhoj kunna hänga på?

Japp! 0-100 lär det hänga mer på föraren än aerodynamiken.

En annan MYCKET viktig sak i sammanhanget som folk lätt glömmer bort är HUR man får till starten optimalast en svår konst bara det, en som är duktig på snabba starter med svagare maskin får direkt övertaget mot mer effektstinna maskiner, så det kan bli jämt skägg ändå till 200 knyck. Bara för man sitter på en starkare maskin så säger det inte så mycket om utgången.

Har för mig att en kille på en gsx-r 750 av gamla oldscool spöade många större och starkare maskiner på strippen, eller ialla fall 201 meter och det närmar ju sig 200 knyck då ialla fall.

Skall det vara mest rättvist så ska man jämföra på tid, med samma kille som kör.

Last edited:
En annan MYCKET viktig sak i sammanhanget som folk lätt glömmer bort är HUR man får till starten optimalast en svår konst bara det, en som är duktig på snabba starter med svagare maskin får direkt övertaget mot mer effektstinna maskiner, så det kan bli jämt skägg ändå till 200 knyck. Bara för man sitter på en starkare maskin så säger det inte så mycket om utgången.

Har för mig att en kille på en gsx-r 750 av gamla oldscool spöade många större och starkare maskiner på strippen, eller ialla fall 201 meter och det närmar ju sig 200 knyck då ialla fall.

Skall det vara mest rättvist så ska man jämföra på tid, med samma kille som kör.
En jämn och fin effektkurva hjälper mycket.
Måste man hålla motorn nära toppvarv för att få tillräcklig effekt så är det skitsvårt att få till starten.
Stora twinnar spöar ofta sporthokar vid rödljusen, emedan det går att släppa kopplingen strax över tomgång och bara krana iväg.
Sporthojjar med effekten högt upp i registret och hög utväxling kräver känsla i kopplingshanden för att prestera.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage