Modern sportouring - vilken

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Tjena visdomsgänget. Tänker switcha en hoj från naket till sporttouring. Behöver en schysst arbetshäst som kan ta mig och tjejen 10-30 mil utan större problem. Vill ha komfort för passageraren men också bra med tryck i hojen. Känner till Kawas sx1000 men finns det andra bra alternativ? VFR 800, funkar den bra för två? Min ekonomiska gräns är ca 80 kakor.
 
Zzr1400
Gtr1400
Riktiga sadlar på dom!
Kör en zzr1400 -07 som gått 9889 mil i skrivande stund! Går att köra både kurvigt och långfärd med 2 på!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Suzuki GSX1300R Hayabusa, bra passagerarsadel,
är inte lägre än ZZR1400 men har smalare sadel än ZZR1400 så kortare ben (som mina) når lättare ner till marken vid stopp.
Sedan finns ju också Yamaha FJR1300.
 
Last edited:
Vad har du för prisidé? Några exempel:
H2SX, VFR1200, Multistrada, GSX-S1000F, GSX1250F, RST1000 Futura
 
Själv har jag en B-King, vilket är den nakna varianten av Busan. Den är ok att mata mil med, men ingen om man vill leka på kurviga vägar. I mitt tycke finns det lite av "ånglokskänsla" i den.
 
Blev liiiite fel.....
 
Last edited:
Jag är partisk men jäkla nöjd med min VFR1200F. Har aldrig skjutsat mer än 2km men tror den ska funka bra över längre sträckor också.
Effekt finns det gott om men försök hitta en utan "automatlåda", tycker den är lite tråkig.
 
Guldwinge helt klart.
På med frugan/sambon på passagerarplats, sen ut på småvägarna och rasta KTM motarder på dussinet. Allt medans stereon pumpar för fullt :tummenupp

 
Guldwinge helt klart.
På med frugan/sambon på passagerarplats, sen ut på småvägarna och rasta KTM motarder på dussinet. Allt medans stereon pumpar för fullt :tummenupp


Det var mycket roligt att se en herre på en K1600GT steka sporthojar på gokartbana vilt spelandes dansbandsmusik. :hihi:
 
Kanske en R 1200R kan vara något?
De känns lite "gubbiga" kanske men klarar av förvånansvärt mycket nerlägg och aktiv körning men också timme efter timme med skjuts.
 
Kanske en R 1200R kan vara något?
De känns lite "gubbiga" kanske men klarar av förvånansvärt mycket nerlägg och aktiv körning men också timme efter timme med skjuts.

Eller kanske ännu hellre en R 1200 RS som är sporttouringvarianten? Har kört både R och RS en hel del på kurviga bergsvägar i Spanien och det är kompetenta hojar som är kul även när det svänger, samtidigt som man får med sig all packning man behöver och reser bekvämt. RS har ju även fördelen av att ha kåpor, vilket kan vara nice vid längre motorvägskörning.

Sen är det ju en smaksak om man gillar karaktären på boxermotorn eller kanske föredrar en radfyra.

Kör själv en S1000R idag och skulle gärna ha lite bättre packmöjligheter och skydd mot vinden, men vill inte göra avkall på smidighet/kurvprecision, prestanda och motorkaraktär. Egentligen borde en S1000XR vara perfekt, men jag är kort så den är alldeles för hög för mig. Söker egentligen något liknande Z1000SX, men känns som Kawasaki ligger lite efter vikt- och prestandamässigt. Hade BMW gjort en S1000RS hade jag köpt direkt.
 
Tiger 1050? Helst den senare upplagan Tiger Sport. (Lite roligare än de äldre. Tycker jag.)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top