Modda hojen med garanti kvar?

Strano

Now the real deal
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Yamaha FZ1-N -10, Yamaha FZ1-S -07 kraschad, Husky 250 -75
Hejs!

Vet att just denna fråga kommer upp med jämna mellanrum i trådar här o där men tycker ändå inte att jag är riktigt med på hur en del av tänker.

Så vad är det jag är ute efter då? Jo, alltså att många moddar sina hojar som fortfarande har garantier och där garantierna inte gäller om hojen moddas.

Min hoj har garanti och jag har dessutom en förlängd variant på 5 år och det är 4 år kvar nu när 2011 års säsong börjar (må den göra det snart!!). :näsblod

Ni som moddar motor/motorelektronik med garanti kvar på hojen – hur tänker ni? Ändrar ni tillbaka moddarna om/när det behövs? Alla moddar är ju inte så lätta att ändra tillbaka. :va
Verkar meckigt att hålla på att skruva tillbaka ljuddämpare, luftburk, cat, mappa om med PowerCommandern (om det nu behövs). Håller ni på så?
Chansar ni på att inget kommer att hända?

Själv vill jag ju modda lite i dessa områden men fegar, vill liksom inte riska garantin… :huvet

Vill du vara 100% säker på att garantin gäller, Modda EJ motorkomponenter.
Allt annat är en chansning om inte generalagenten säljer tillbehören och utryckligen säger att det inte påverkar grantin.

Mer frågor? :tungan

Precis, play it safe liksom. Som jag gör idag.
I så fall måste man sälja av sin hoj med garanti, köpa en ny utan och börja modda på den. Eeeh... :näsblod

Vad är det du är sugen på att "modda" då om man får fråga?

Förlängda garantin gäller väl enbart motor, växellåda, bromsystem, elektronik och funktion på detta(inte om beläggen är slut eller en glödlampa pajar). Om du moddar estetiskt med lackad plast, byta lite "bling bling" prylar borde inte påverka alls:va Skulle nog inte kasta på power commender:va

Sen är jag så trött på att höra det är 5 års garanti bla bla bla..herregud man BETALAR ju den garantin själv mer eller mindre då för att den skall gälla att hojen har blivit servad vid viss tid/miltal under 5 års tid hos auktoriserad verkstad, iofs så är detta en annan fråga:) Min förra hoj med 5 års garant var väl påkostad närmare 8K i servicekostnad vid 1000 mil redan..

Last edited:
Förlängda garantin gäller väl enbart motor, växellåda, bromsystem, elektronik och funktion på detta(inte om beläggen är slut eller en glödlampa pajar). Om du moddar estetiskt med lackad plast, byta lite "bling bling" prylar borde inte påverka alls:va Skulle nog inte kasta på power commender:va

Sen är jag så trött på att höra det är 5 års garanti bla bla bla..herregud man BETALAR ju den garantin själv mer eller mindre då för att den skall gälla att hojen har blivit servad vid viss tid/miltal under 5 års tid hos auktoriserad verkstad, iofs så är detta en annan fråga:) Min förra hoj med 5 års garant var väl påkostad närmare 8K i servicekostnad vid 1000 mil redan..

Som det brukar heta, det finns ingen gratis lunch. :)

En annan knepig sak med garantin är att många inte riktigt vet vad som gäller.
De flesta japanska tillverkare kräver att man MÅSTE serva hojen vid varje serviceintervall lr VARJE år.
Så säg att man köper en hoj med 200 mil på mätaren..nästa service är inte förrän 600 mil(suzuki). Men man hinner inte köra mer än 100 mil det året.
Våren efter tar man ut hojen ur garaget med 300 mil på mätare. Många förstår inte då att tillverkaren kräver att man gör en service i år igen trots att det är hela 300 mil till nästa service...annars gäller inte garantin. Så även ifall man bara kör 50 mil det året ska servicen göras.

Har hänt flera ggr att jag ringt på en nyare hoj o frågat om sista servicen/garanti och får som svar att garantin fort gäller o sista servicen gjordes för 2 år sen vid 600 mil.
Tyvärr...garantin är borta

Last edited:
De flesta japanska tillverkare kräver att man MÅSTE serva hojen vid varje serviceintervall lr VARJE år.
Så säg att man köper en hoj med 200 mil på mätaren..nästa service är inte förrän 600 mil(suzuki). Men man hinner inte köra mer än 100 mil det året.
Våren efter tar man ut hojen ur garaget med 300 mil på mätare. Många förstår inte då att tillverkaren kräver att man gör en service i år igen trots att det är hela 300 mil till nästa service...annars gäller inte garantin. Så även ifall man bara kör 50 mil det året ska servicen göras.

Har hänt flera ggr att jag ringt på en nyare hoj o frågat om sista servicen/garanti och får som svar att garantin fort gäller o sista servicen gjordes för 2 år sen vid 600 mil.

Helt rätt. Bra inlägg.

Sen är ju också garantin satt med tillverkarens vetskap om att den håller så länge, om man du undantar direkta tillverkningsfel.
Det gäller ju det mesta, när garantin gått ut går skiten sönder. :huvet

Bumpar denna tråd lite :)

Genom en "slump" (en highsider) och en ny egen insats kom jag att få plocka ut en ny hoj på Yamaha, FZ1 N.
Med den nya hojen kom deras 5-årsgaranti. Jag passade på att fråga om det är något man kan göra för att modda hojen eller om garantin slutar gälla i samma ögonblick som man tänker tanken, typ.

Jag fick som svar att t ex ett slip-on och att går en kugge eller två på framdrevet inte skulle påverka garantin.
Jag frågade om PowerCommander och fick som svar att om de får montera grejerna och mappa hojen med ett PC och ett helsystem skulle garantin fortfarande gälla.

Tipset till er som tänker som jag är att kolla med en aukt återförsäljare helt enkelt.

@philleee och DesmoHellman:

Precis, det gäller ju att kolla upp vad som gäller. Om man är intresserad av den extra garantin vill säga.

@sportis:
...Sen är jag så trött på att höra det är 5 års garanti bla bla bla..herregud man BETALAR ju den garantin själv mer eller mindre då för att den skall gälla att hojen har blivit servad vid viss tid/miltal under 5 års tid hos auktoriserad verkstad, iofs så är detta en annan fråga Min förra hoj med 5 års garant var väl påkostad närmare 8K i servicekostnad vid 1000 mil redan..

Du har helt rätt i vad du säger. Man måste själv avgöra om det är värt det och räkna på det.
Själv har jag valt att försöka ha kvar den, inbillar mig att det kan vara ett säljargument om jag skulle sälja hojen :)

Skit i garantin, gör som du vill istället. Garantierna är bara till som ett lockbete för att man ska våga köpa en specifik vara. Du har fortfrande reklamationsrätt och försäkringar som alternativ till fabriksgarantin(som aldrig gäller när det gäller ändå).

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP