Mobiltelefon / 3G-modem

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
Hej,
Jag lånade ett modem av en kompis. Ett såntdär Huawei 220 modem för att surfa med Telia-3G på laptopen. Man tankade en hunka så kunde man surfa en vecka.

Funderade på att köpa ett sådant så jag slipper låna, men är på samma gång på väg att byta mobiltelefon. Och jag läste nu på Telias sida att tjänsten (veckosurf) funkar med sådan där 3G-dongel eller eventuellt en mobiltelefon.

Och nu unrrar jag. Vad är det för egenskap hos mobiltelefonen jag måste ha koll på? Kollade på prisjakt.nu om dom hade typ "modemfunktion" att klicka i men hittade inget.

Heter det inte modemfunktion eller vad heter det jag letar efter?

Du MÅSTE kolla att luren har edge-stöd/hsdpa. Annars kommer du inte kunna surfa snabbare än några ynka kb per sek. Å andra sidan är det nog få lurar som inte har detta idag.

EDIT: Var medveten om att surfar du mycket och slangar hem en massa osv så är surf med telefon lite svajigt. Ibland tappar man kontakt med nätet trots full 3G-täckning. Så har det varit för mig med bägge mina senaste lurar (SE 890i och iPhone)

Last edited:
ok, tackar för svaret.
Så edge/hsdpa och en USB-sladd är det som jag behöver ha koll på. Ingen specifik modemfunktion eller likannde !?

Du MÅSTE kolla att luren har edge-stöd/hsdpa. Annars kommer du inte kunna surfa snabbare än några ynka kb per sek. Å andra sidan är det nog få lurar som inte har detta idag.

EDIT: Var medveten om att surfar du mycket och slangar hem en massa osv så är surf med telefon lite svajigt. Ibland tappar man kontakt med nätet trots full 3G-täckning. Så har det varit för mig med bägge mina senaste lurar (SE 890i och iPhone)

Du kan ju inte säga att det är svajigt bara för att du har haft det problemet med två telefoner... själv har jag inte det problemet med någon telefon förutsatt att jag inte ringer med den, surfar med den (samtidigt som jag tethrar med datorn) eller låter den polla mail.

Du skall kolla så du kan koppla den till datorn så skall det vara lugnt sen.

Du kan ju inte säga att det är svajigt bara för att du har haft det problemet med två telefoner... själv har jag inte det problemet med någon telefon förutsatt att jag inte ringer med den, surfar med den (samtidigt som jag tethrar med datorn) eller låter den polla mail.

Du skall kolla så du kan koppla den till datorn så skall det vara lugnt sen.
Nej visst för alla andra utom just mig kan det ju vara tokstabilt vad vet jag. Du säger ju själv att det strular när du får mail, det ringer etc. Då tycker inte jag att det är helt klockrent. Hur ofta händer inte det??

Till TS: Du kan även köra över blåtand om du inte vill använda USB. Den uppenbara nackdelen är ju dock att batteriet tar slut efter en stund. Olika tillverkare har olika metoder också. SE kräver tex att man har installerat deras programvara på datorn innan det funkar. iPhone funkar utan. Ev får man göra någon liten inställning i telefonen också.

Surfar du lite och/eller inte är så kinkig med stabil uppkoppling skulle jag köra med telefonen. I annat fall skulle jag styra en riktig modemdongel. Då behöver du inte oroa dig för avbrott o liknande om det ringer etc.

Last edited:
Nej visst för alla andra utom just mig kan det ju vara tokstabilt vad vet jag. Du säger ju själv att det strular när du får mail, det ringer etc. Då tycker inte jag att det är helt klockrent. Hur ofta händer inte det??

Om man inte förstår varför det strular utan bara säger att det är svajigt så har man inte alla svaren.
Har inte varit med om en enda lur som funkat bra att surfa med samtidigt som man pratar i telefon... så det handlar om hur den hanterar tele/data i telenätet.

Men absolut, ett modem är alltid att föredra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman