Mobilt bredband from hell.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Skaffade mobilt bredband från Tre för första gången för en knapp månad sedan. Varför orkar jag inte ens förklara. Största it-misstaget hittills?

Det kopplar ned i tid och otid. PC HP dm4 med sticka Huawei E367 med ny programvara. Win 7 Home premium 64 bit system.

Vad är felet?

Det funkar ganska ok om man kollar på ex svtplay och inte rör musen etc, men vid vanlig surfning får man koppla upp varannan minut typ.

Ibland blir det bättre om man startar om hela datorn, men inte alltid.

Tips tack!?

Låter knepigt. Jag har ett trådlöst från tre, sen ett par år, och det har alltid funkat klockrent.

Däremot har sambons strulat lite, men när hon förnyade och fick en ny sticka, så funkade det lika bra som mitt.

Vad säger supporten?

Lite sent svar kanske, men "supporten"? Jag har aldrig någonsin fått hjälp av en IT-support i hela mitt liv. Det är därför jag frågar här...

Har jag svarat på någon av dina frågor här på SH har du fått hjälp av en IT-support, iaf den som finns på Koneo i Gävle. ;-)

Det kan ju vara något fel på din "sticka" men det troligaste är att det är trådlöst.

Trådlöst fungerar för det mesta hyfsat och är ju bra om man måsta ha det men det är ju alltid beroende av mottagningsförhållanden och dom varierar kraftigt i tid och med plats. Inget konstigt med det.

Exempel.
Hemma har jag 8mb ADSL och det funkar alltid med full fart och strular bara vid tex händelser som strömavbrottet under mellandagarna.

Jag bor i ett mindre trähus och har en Netgear router (VN-3500 typ) och kör kabel till alla stationära datorer jag har och det fungerar alltid. Routern har också trådlöst som jag använder mot bärbara datorer funkar oftast hyfsat men har klart varierande fart. Jag har provat stickor från Telia, 3, Tele 2 (typ turbo 3G 7,2) visst det fungerar men hemma hoss mig (och även world-wide) for man lite slumpmässigt från modemhastighet med massa strul till ca 4 mb. Det är heller inte alltid "ute i skogen" man fär sämst fart.

Har inte testat 4G ännu. Ovanstående gäller antagligen även för detta eftersom det är trådlöst.

Last edited:
Lite sent svar kanske, men "supporten"? Jag har aldrig någonsin fått hjälp av en IT-support i hela mitt liv. Det är därför jag frågar här...

Dagens IT-system är tillräckligt komplexa och kundstödbehovet tillräckligt stort för att kundstödpersonalen
man har lust att betala för inte ska ha en susning om vad de pratar om.

Jag ringde till Telias kundstöd för ett tag sedan och fick bara nonsenssvar.
När jag googlade lite upptäckte jag att svaren jag fick bara var uppläsningar ordagrant från Telias användarforum.
Och då inte av något som Telia skrivit själva, utan av deras kunders dåliga gissningar och spekulationer.

Om du har möjlighet prova Huawei E367 i en annan dator, har läst någon stans att problem kan finns med usb-portar.
Fungera det lika illa på andra datorer, så är det fel på Huawei E367

Problemet löst! Häromdagen kukade den ur fem gånger på tio minuter. Jag löste allt genom två snabba hammarslag på usb-dongeln. Nu behöver jag inte fundera mer. Tack Tre för en kort men lärorik tid om mobilt bredband och hej igen Telia med ert fasta och stabila bredband!

Jag hade samma strul med mitt Huawei modem. Farsan oxå. Ring till Tre och be om att få ett nytt modem. De kommer (för mig tog det 3 samtal) att skicka ett nytt till dig och ditt nuvarande modem returnerar du i det nya modemets förpackning! :) Nu funkar mitt bb hur bra som helst, inga nedkopplingar och jag tankar nu i ca 1,8-2 megabyte i sekunden :D:D

Har hört andra som har haft problem med just 3's mobila nätverk. Funkar skitbra och är billigt i teorin men väl i praktiken går skiten upp och ner konstant.

Håller mig nog till fasta linor, även om jag just nu är hänvisade till lågfarts adsl.

Problemet löst! Häromdagen kukade den ur fem gånger på tio minuter. Jag löste allt genom två snabba hammarslag på usb-dongeln. Nu behöver jag inte fundera mer. Tack Tre för en kort men lärorik tid om mobilt bredband och hej igen Telia med ert fasta och stabila bredband!

Ja det var ju också en lösning. ;)
Hur gör du med abonnemanget då? :confused: Kan du säga upp det? Surt att ha ett abonnemang man inte kan använda och ha 36 års bindningstid kvar!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park