Mjölk + Laptop = dåligt(?)

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
KTM 625 SMC -06 inkl. Akra slip-on
God kväll.

Spillde precis ca 2dl Arla mellanmjölk rakt ner i min laptop :huvet
Stängde av den direkt efteråt och inte rört sedan dess. Är den bara att slänga eller finns det chans att den kan torka?

MVH
Niklas

ModiN skrev:
God kväll.

Stängde av den direkt efteråt och inte rört sedan dess. Är den bara att slänga eller finns det chans att den kan torka?

MVH
Niklas

Mm, det ser ju ganska mörkt ut men har du tur så kommer den att fungera men tangenterna kommer att vara "sticky"...... Du skulle ha tagit ur tangt-bordet och lagt laptopen uppochner så hade du haft en betydligt mycket bättre chans. :lol

ModiN skrev:
God kväll.

MVH
Niklas

En stor latte är inte heller optimalt att mata sin bärbara med.. :fakta

Min gick inte att rädda...

Inte alls omöjligt att den kan börja funka igen. Du måste dock låta den torka ordentligt (minst 2-3 dagar) innan du försöker starta den igen. Ta ur batteriet om du inte redan gjort det. Om det är lätt att ta isär den kan du försöka spola av den med vanligt kranvatten (helst avjoniserat iofs) så att mjökresterna försvinner men ta isf bort hårddisken och om möjligt cd-spelare plus fläkt.

Har iofs ingen erfarenhet av just mjölk men jag har hällt vatten på en dator som funkade fint i efterhand. Det viktiga är som sagt att låta den torka ur fullständigt innan man försöker starta den.

Batteriet skulle du tagt ur med. Annars kunde du lika väl ha haft sladden i.

Visst finns det hopp för den än. Vet flera laptops som fått i sig både saft och skumpa och fungerat efteråt, dock så blir ju tangentbordet lite klistrigt. Som sagt, batteriet skulle du ha tagit ut direkt och sen låtit den torka ett par dygn.

Har själv spytt ner min och den funkar alldeles utmärkt.

Ok tack för alla svar, tog ur batteriet ca 15 minuter efter "incidenten"... håller tummarna och återkommer med resultat :tummenupp

Polarens dator (dock inte laptop) stod det coca cola i på botten/delar av moderkortet.

Jahapp iväg och köpa nytt moderkort?

Nee vi provar en gång till.

Klick *wwooooommm* startar *oouuuuu* dör.

Hänger upp moderkortet på tork :D

Sätter i grejorna igen och wips den är igång igen.

Detta var cola med massa socker och annat som klibbar när det torkar, den fungerar ändå. Bara låt det torka.

Jag rekomenderar inte att du tvättar datorn med vatten, men kan varmt rekomendera sprit. Får du vatten på fel ställe kan det bli värre än från början. Det finns sprit att köpa som är till för just rengöring av elektriska komponenter mm. Men har du en dunk Chateu de garage kan du lika gärna ta av denna. Ta sprit på en tandborste eller nått som passar för ändamålet.

*/ ?>
Back