Mitt eller ditt fel...

Vems fel?

• Antal röstningar
    0

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Med anledning av den sista tidens trådar om Vägverkets bristande renhållning av våra vägar...

Senario:
  • Singelolycka med MC
  • 70-väg
  • Vänsterkurva med grus/jordfläck

Last edited:
Det är väll endå du som kör. Dock så hade du klarat dig om det inte var grus på vägen. Lömskare om det är en skymd kurva och/eller gruset ligger mitt i.

Hm, verkar som jag varit något oklar här. Har fått några stycken PM om hur det gick osv. Det är alltså inte något som hänt mig, utan bara en poll om hur folket här skulle känna om de skulle hamna i en liknande situation, som den jag beskrev.

Ska försöka skärpa mig och uttrycka mig mer korrekt i framtiden :)

Nu klarnar saker och ting litegrann. :)

Nej, det är inte Vägverkets fel. De kan omöjligt ha bevakning av alla vägar i Sverige dygnet runt, och stå stand by för att sopa bort grus/diesel/whatever. Det är också ett faktum att det allmänna vägnätet inte är en bana, varför man ska ha tillräckliga marginaler för att kunna undvika eventuella hinder/faror.

:fakta

Å har man inte det kan man bara be till himlen eller folksam att man har en bra försäkring!

//jaG

McB skrev:
Nu klarnar saker och ting litegrann. :)

Nej, det är inte Vägverkets fel. De kan omöjligt ha bevakning av alla vägar i Sverige dygnet runt, och stå stand by för att sopa bort grus/diesel/whatever. Det är också ett faktum att det allmänna vägnätet inte är en bana, varför man ska ha tillräckliga marginaler för att kunna undvika eventuella hinder/faror.

Kör man lagligt så är det väl gränsfall till VVs fel. Kör du som en tok så spelar det ingen större roll om det är en sandhög mitt på vägen du kör in i.

Villee skrev:
Kör man lagligt så är det väl gränsfall till VVs fel. Kör du som en tok så spelar det ingen större roll om det är en sandhög mitt på vägen du kör in i.

sen när köper man en sporthoj för att åka lagligt?

det låter lite konstigt det hela,,,,

så om jag inte har glasögon på mig när jag kör, och jag krockar. är det då optikerns fel ?

Villee skrev:

Tycker jag inte, som sagt tidigare. VV kan inte kolla överallt hela tiden. Det är ju knappast VVs fel att t ex någon råkat tappat grus i en kurva och inte heller VVs fel att ta reda på det om inte någon ringer och anmäler det.

Anpassa hastigheten så du kan klara av situationer som är möjliga att uppstå.
I Sverige är det ju inte direkt ovanligt att det ligger lite grus här å där i vägkanter.

När det gäller olyckor så är det rätt bra många fler faktorer som spelar in? :va

tja, alltså ibland kan det tammefan vara vv:s fel, när man inte ens kör för fort och det ändå går åt helsike pga mystiska lagningar.
Som i helgen (visserligen överlevde jag ju då) så kom jag runt en böj på en 70-väg i maklig takt, PANG! jag hann baar se att det var ett dike eller nåt tvärs över vägen.
Det var iaf ett sandfylt halvmeterbrett dike rakt över hela vägen, det var en decimeter djupt ungefär.
Inte en skyltjävel, och ok med bil dunkar det kanske bara till lite så är man över, men jag åkte ju hoj.

Silwer skrev:
tja, alltså ibland kan det tammefan vara vv:s fel, när man inte ens kör för fort och det ändå går åt helsike pga mystiska lagningar.
Som i helgen (visserligen överlevde jag ju då) så kom jag runt en böj på en 70-väg i maklig takt, PANG! jag hann baar se att det var ett dike eller nåt tvärs över vägen.
Det var iaf ett sandfylt halvmeterbrett dike rakt över hela vägen, det var en decimeter djupt ungefär.
Inte en skyltjävel, och ok med bil dunkar det kanske bara till lite så är man över, men jag åkte ju hoj.

Lagningar och andra förbättringar av vägnätet, som åtminstånde tillfälligt orsakar försämrad vägbana, borde alltid ha lämpliga varningsskyltar uppsatta. T ex. så är oljegruslagningar i skymda kurvor är ingen rolig överraskning direkt :död

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2