Misstag vid gradning av kamaxlar, twin

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tänkte ställa frågan här då jag inte har tillgång till cad-program för att undersöka frågan, och högskolematten försvann nånstans förra årtiondet..

Jag har gradat kamaxlarna (slottade kamdrev) på en 60-graders twin. Misstaget jag nu har upptäckt i efterhand (manifesterade sig som att bankvinkeln inte blev 60 utan var 58 grader enligt gradskivan) är att jag inte hade monterat gradskivan helt centrerad på svänghjulet utan med 1-3mm offset från centrum.

Jag mätte in TDC (läge 0) individuellt för varje cylinder innan gradning påbörjades, dock irriterad över att bankvinkeln inte blev exakt 60 grader som jag förväntat mig. Jag inser att det här felet ger viss gradtalsdistortion eftersom gradskivans ytterkant inte längre rört sig helt runt utan lätt elliptiskt. Min undran är hurpass mycket det gör som minst/mest givet att gradskivans ytterdiameter där jag mätt är 178mm. Jag har mätt upp öppnings/stängningstider i alla fyra kvadranterna.

Om jag kan slippa det så gör jag helst inte om mätningen/justeringen då jag har fått tillbaka motorn i ramen med olja, kyl, elektronik och allt, och gradning kräver att den tas ur igen om man ska undvika komplett vansinne..
 
Tänkte lite till nu, om jag såg 58 grader istället för 60 (2 graders diff) på en så liten förflyttning så borde jag ha en radie-radie-offset på runt 2 grader väl? Dvs maxfel på 0-2 grader beroende på vilken del av gradskivan? Tror nästan jag får göra om det här..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top