misstänkt obalans i framhjulet

smilee

Tillbaka igen
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX R 750 -87
Hej alla. Köpte härom veckan en uppsättning Michelin Pilot Sport. Suverräna däck såhär långt.

Jag vet inte om det är inbillning, men jag anar en svag tendens till en snabb pulserande vibration i styret, i hastigheter 180 och uppåt. Precis som om man inbillar sig att framhjulet studsar lätt.

Är detta något som någon känner igen. Turbulens och annat gör det svårt att exakt lokalisera källan eller höra något. Kan det bero på att däcket är taskigt balanserat eller att någon tyngd försvunnit.

Tacksam för förslag

Köpte en uppsättning Dunlop 207R för ett tag sedan. Fick dem balancerade och satte själv på dem. Märkte att hojen vibrerade lite, både vid låg som hög hastighet. Efter 10 mil fick jag stanna för att vila händerna då de var ömma av vibrationerna. Lämnade in hojjen på service och det visade sig att framdäcket var FELKONSTRUERAT ?!? Tog upp det med dem jag köpte däcken utav. Till sist ersatte Dunlop mig med ett nytt. Dock var det en lång och utdragen process då de vägrade erkänna att något var fel på deras däck. Till sist erkännde de men ville inte ersätta mig med hela summan då jag hade slitit lite på däcket. (ca 100 mil). Alltså:
1. Först kommer det fram att deras däck har ett fabriksfel.
2. De vägrar erkänna detta men tvingas ge sig då de tar däcket till sitt labb för tester som visar sig utfalla till min fördel.
3. När de väl erkänner vill de inte kompensera mig med något utan tycker att jag skall betala för det jag slitit ut.
4. Det hela slutar med att jag får ett helt nytt framdäck....6 månader senare.

Seriös tillverkare :)

Ledsen att säga det men Dunlop må göra bra däck...men deras service mot oss dödliga privatpersoner suger.

Sorry, nu var det inte det tråden handlade om men det jag vill ha sagt är att: Mattias, du kanske har ett fel på däcket så som jag hade. Liten chans förvisso, då detta händer tydligen 1 på 1000 (enligt servicestället jag lämnade in bågen på) men ändå.

Kollade vikterna

Jag gick ner i garaget och kollade hur vikterna var placerade på framhjulet. På samma ställe så var 40 gram placerade till vänster på fälgen och 5 gram till höger, bredvid dom andra. Sammanlagt 45 gram på samma del av fälgen. Jag är ingen expert på området men jag tycker att det låter mycket.

Re: Kollade vikterna

smilee skrev:
Jag gick ner i garaget och kollade hur vikterna var placerade på framhjulet. På samma ställe så var 40 gram placerade till vänster på fälgen och 5 gram till höger, bredvid dom andra. Sammanlagt 45 gram på samma del av fälgen. Jag är ingen expert på området men jag tycker att det låter mycket.

Det är inget ovanligt me åk till däckkrängaren och be dem kolla det för det är ett fall av obalans...
Dunlop på 100 120 gram är inte ovanligt...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph