Misslyckat stöldförsök i garage av Hypermotard

Vrooom

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
1078s
Natten mellan lördag och söndag hade jag påhälsning i mitt garage i Hagen, Västra Frölunda av ett gäng mindre begåvade amatörer. Efter att dom hade sågat upp mitt ABUS Extreme Plus 59 med vinkelslip upptäckte dom att den har immobiliser och inte _går_ att tjyvkoppla. (Alla Ducati har immobiliser sedan flera år - jävla puckon). Dessutom hade dom ett ABUS Granite Detecto X-Plus 8000 kvar på bromsskivan fram att ha sönder, och det löser man inte med en vinkelslip utan att ha sönder bromsskiva och framhjul.

Vilka jävla amatörer. Men eftersom dom förstört tändningslåset i sin amatörmässiga iver blev det bogsering till verkstad. Förmodligen blir det ingen hojåkning på en månad eller så.

Och hur smart är det på en skala att försöka stjäla en redan ovanlig motorcykelmodell som Hypermotard som dessutom är lackad i en unik färgkombination. Det finns inte en enda Hypermotard i Sverige som har röd ram, svart lack och grå dekaler.

En granne kom hem vid 24 med bilen och skrämde iväg dem. De flydde iväg på en trimmad moppe.

Någon som känner till något moppefuckogäng med vinkelslip? Tips emottages tacksamt.

En annan fråga. Någon som vet hur man skyddar sitt garage på bästa sätt? Enkelt larm? Rörelsedetektor? Ljudsensor? Annat? Man skulle ju gärna på något sätt vilja bli underrättad via sms eller larm i huset om att det pågår aktivitet i garaget. Då kunde man hälsa på dem tillsammans med basebollträet. Oj, vad stryk dom skulle få.

har hört att det finns larm som ringer upp ens telefon, utan att tjuvarna märker det samt att man kan sätta in ett slags simgps av något slag, men detta är bara vad jag har hört..

har hört att det finns larm som ringer upp ens telefon, utan att tjuvarna märker det samt att man kan sätta in ett slags simgps av något slag, men detta är bara vad jag har hört..
mycket riktigt så finns det larm som skickar sms till din telefon så du vet om det händer nått i garaget, dock är detta ganska dyrt och jag vet inte om det drar ner din försäkring ens.

Har en polare som hade det i sitt garage, då ringde eller smsade säkerhetsbolaget till mobilen så slängde han sig i bilen och åkte dit. Vet dock inte om det larmar i lokalen eller inte, men det måste man ju kunna välja själv antar jag?!

är ny inom mc och allt vad det heter, men tycker att folk får sina motorcyklar stulna titt som tätt nu:va brukar det vara så här, eller har det varit väldigt mycket i år bara? kommer ju fan bli paranoid snart så fort jag hör ett ljud från garaget :näsblod

Stulet/Upphittat Forumet

Innehåller ju många godbitar

Det går att göra mycket för att göra det svårare att stjäla
Men mycket beror på hur garaget ser ut
Sen är det ju tyvärr att amatörerna förstör mer än dom stjäl

Sen att om man planerar att hälsa på med basebollträ
så skall nog tänka efter innan hur långt man skall gå
så att man inte ställer till det för sig i ren upphetsning
utan att ha en lösning efter uppfostringen

Jag som spårvagnsförare ser väldigt många misstänksamma individer som
hänger i främst Tynnered, Frölunda, Bergsjön och Biskopsgården.

Då och då ser man dem på supermotarder med borttagna reg-skyltar, crossar, och trimmade mopeder utan reg-skyltar. De kör med hojarna som idioter,
försöker göra wheelies framför sina kompisar men är värdelösa på att köra
överhuvudtaget.
Nu behöver de här hojarna inte nödvändigtvis vara stulna men
när man ser på hur de kör med sakerna och dessutom utan hjälm så
tänker man såklart så.

Så; mitt tips, om ni blir av med hojar: åk runt lite på torgen i förorterna och
även i området runt odingsgatan (sett massa skumt där också) på helgnätterna
och även sena vardagskvällar.

har du eget garage, koppla en tändhatt på ett smidigt sätt där tjuvarna måste ner med fingrarna och pilla :tummenupp

Skulle kunna ändra din topic till 'LYCKAD STÖLD AV SUPERMOTARD' i mitt garage i Hagen V:a Frölunda. Upptäckte det idag när jag skulle fixa lite småsaker inför besiktningen imorgon.
Så detta hände alltså natten mellan lör o sön?

Drar väl en liten beskrivning av hojen här:

Husaberg FSe650 2003 i sina orginal gulblå kläder. Svarta Acerbics Barkbusters, FP-helsystem i rostfritt/aluminium, egentillverkat uppsamlingskärl i rostritt monterat mellan motorramarna framför motorn, orginaldäck fram o bak.
Denna pärla hade rullat under 500mil vid stöldtillfället och hade alltså inte ens brännt ut första baksulan.
Regnr:TTC418

Last edited:
Det är väl förmodligen lokala förmågor
så det är väl bara ut att gå en liten tur inatt och helgen
för dom skall väl ut och busa

en fin pinne att stoppa i framhjulet kan va bra att ha
och 112 på snabbnr i telefon ??????

Jag lider med dig förmodligen är väl en stor bit av säsongen sabb
hoppas bara du hade försäkring men självrisken brukar vara dyr

Jag har blivit av med tre hojar på 30 år en har jag fått tillbaka

Last edited:
Skulle kunna ändra din topic till 'LYCKAD STÖLD AV SUPERMOTARD' i mitt garage i Hagen V:a Frölunda. Upptäckte det idag när jag skulle fixa lite småsaker inför besiktningen imorgon.
Så detta hände alltså natten mellan lör o sön? Jag hade min i garaget längst upp i hörnet av Torgny/Fågelvägen. Hade de varit inne i fler garage eller?

Drar väl en liten beskrivning av hojen här:

Husaberg FSe650 2003 i sina orginal gulblå kläder. Svarta Acerbics Barkbusters, FP-helsystem i rostfritt/aluminium, egentillverkat uppsamlingskärl i rostritt monterat mellan motorramarna framför motorn, orginaldäck fram o bak.
Denna pärla hade rullat under 500mil vid stöldtillfället och hade alltså inte ens brännt ut första baksulan.
Regnr:TTC418

Det var som fan. Då var det kanske ditt gula skivbromslås som låg bakom mitt garage. Det var söndersågat med vinkelslip. Du har PM. Får jag tag i dom blir det tortyr. Polisen är deras minsta bekymmer. Jag har inte ens brytt mig om att polisanmäla. Varför skulle man? Precis som dom skulle göra något åt det?

Polisanmäla kan kanske vara bra om de får många anmälningar inom samma område. Kanske gör att de kör en extra sväng då och då, men man ska väl inte tro på mirakel.
Blir ett par rundor i helgen och leta bus.
Tyckte jag tog stölden ganska lätt i förrgår men nu växer ett otäckt hat inom mig på ett ganska okontrollerat sätt.
Hoppas alla andra får en lång och problemfri säsong.

edit:Hade försäkring, självrisk 5k

Polisanmäla kan kanske vara bra om de får många anmälningar inom samma område. Kanske gör att de kör en extra sväng då och då, men man ska väl inte tro på mirakel.
Blir ett par rundor i helgen och leta bus.
Tyckte jag tog stölden ganska lätt i förrgår men nu växer ett otäckt hat inom mig på ett ganska okontrollerat sätt.
Hoppas alla andra får en lång och problemfri säsong.

edit:Hade försäkring, självrisk 5k

Hoppas du hittar hojen i bra skick, och ungen som snott den i dåligt skick;)

Fick ett ryck förut och installerade ett larm ute i garaget med:) Det hindrar la inte tjuven, men efter lite hemma mek med en siren så kan man alltid hoppas på att han blir döv:rolleyes:

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien