misslyckad portning, kolvringarna går emot boostporten

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
portade en cylle nu i helgen och råkade slinta med dremeln när jag slipade på boostportarna. resultatet blev ett rätt djupt märke ca. 1mm från kanten. Dum som jag var slipade jag upp boostportarna fram till märket. När jag sen provmonterade koven och ringar igen så gick den undre ringens ena kant emot boostporten.

Vad jag skulle behöva göra är altså att antingen fylla igen boostporten ca. 1-1.5mm eller flytta stoppet på kolven helst ca. 2mm.

Kan man göra nått utav detta? Kan även tillägga att cyllen är till en moppe, en yamaha fs1 som jag håller på att bygga om till en mopperacer med rätt liten bydget så att beställa smidda kolvar är inget jag har råd med. Samma sak med ny cylle. Men finns det inget annat val så får jag väl göra det.

EDIT: var osäker på om jag skulle lägga den här eller i teknik men valde att lägga den här eftersom det handlar om två-takt

Last edited:
Söndertrimmad...........

gaffel46 skrev:
portade en cylle nu i helgen och råkade slinta med dremeln när jag slipade på boostportarna. resultatet blev ett rätt djupt märke ca. 1mm från kanten. Dum som jag var slipade jag upp boostportarna fram till märket. När jag sen provmonterade koven och ringar igen så gick den undre ringens ena kant emot boostporten.

Vad jag skulle behöva göra är altså att antingen fylla igen boostporten ca. 1-1.5mm eller flytta stoppet på kolven helst ca. 2mm.

Kan man göra nått utav detta? Kan även tillägga att cyllen är till en moppe, en yamaha fs1 som jag håller på att bygga om till en mopperacer med rätt liten bydget så att beställa smidda kolvar är inget jag har råd med. Samma sak med ny cylle. Men finns det inget annat val så får jag väl göra det.

EDIT: var osäker på om jag skulle lägga den här eller i teknik men valde att lägga den här eftersom det handlar om två-takt

Flytta kolvringslåsningen en bit ifrån, så ska du se att det går bra igen
MVH
Roffe

Hur kan jag göra det? själva låset är väl väldigt hårt inpressad i ett hål. Har inte tillgång till precisions grejor för borrning och sånt

gaffel46 skrev:
Hur kan jag göra det? själva låset är väl väldigt hårt inpressad i ett hål. Har inte tillgång till precisions grejor för borrning och sånt

Du tar en dremel kapskiva och slipar bort det felaktigt placerade stiftet.
Sen borrar du ett nytt hål där det nya stiftet ska sitta på tex 1,3 mm.
Ta en borr på 1,4 mm slipa spetsen vass,kapa av biten i en lämplig längd.
Pressa i stiftet i hålet och snygga till det
Häpp så funkar det igen.
MVH
Roffe

perfekt. Kör på det. tack så mycket Roffe.

Två sista frågor bara. Ska jag inte ha nått lim eller liknande i hålet utan det räcker med att bara pressa ner det? och hur långt in ska jag borra?

gaffel46 skrev:
perfekt. Kör på det. tack så mycket Roffe.

Två sista frågor bara. Ska jag inte ha nått lim eller liknande i hålet utan det räcker med att bara pressa ner det? och hur långt in ska jag borra?

Nej inget lim, dock är det ingen nackdel att värma upp kolven till ca 150 grader för att enklare få in stiftet.
Använd svetshandskar.

borrhålet bör helst inte vara genomgående men ca 6-8 mm brukar bli bra.
MVH
Roffe

Annars kan du ju ju göra som så att du helt sonika plockar bort den undre ringen. En mopperacer går ju inte så många mil per race ändå så den övre ringen bör inte ha några som helst problem att hålla kompressionen.

Så slipper du meka med din nyportade cylinder.

Killawife skrev:
Annars kan du ju ju göra som så att du helt sonika plockar bort den undre ringen. En mopperacer går ju inte så många mil per race ändå så den övre ringen bör inte ha några som helst problem att hålla kompressionen.

Så slipper du meka med din nyportade cylinder.

Är det inte då risk att vevhuskompressionen fiser iväg längsmed kolvringsspåret och ut i avgasporten? Eller (hemska tanke) tvärtom med vevhusdetonation som följd?

Pilsner skrev:
Är det inte då risk att vevhuskompressionen fiser iväg längsmed kolvringsspåret och ut i avgasporten? Eller (hemska tanke) tvärtom med vevhusdetonation som följd?
nix, i och med att jag kommer köra mestadelen på över 9000rpm så borde det gå rätt bra om inte bättre med en ring, bättre smörjning får jag ju också :tummenupp

btw, vilken ring är bäst att ta bort rent generelt? den översta eller den understa?

gaffel46 skrev:
nix, i och med att jag kommer köra mestadelen på över 9000rpm så borde det gå rätt bra om inte bättre med en ring, bättre smörjning får jag ju också :tummenupp

btw, vilken ring är bäst att ta bort rent generelt? den översta eller den understa?

Nej Det blir inte bättre med att ta bort en ring..

Bättre är att sätta dit en kolv med en tunn kolvring som är avsedd för ändamålet.

Vaddå bättre smörjning?
Huvuddelen av värmen transfereras via kolvringarna ut till fodret vilket oftast leder till att den stackars ringen som blir kvar få ta allt jobb.

Mitt råd: Köp en bättre kolv med en ring och som är gjord för racingändamål.
MVH
Roffe

Givetvis är det bättre att skaffa en kolv som endast har en ring än att köra med en bortplockad men nu var det ju inte det som var poängen här. Det är en mopperacer vi talar om, ingen 125:a racer. Billigt är bra

Att plocka bort en ring på kolven är ganska vanligt på trimmade moppar. Det ger generellt mindre friktion och inga negativa effekter eftersom det handlar om väldigt korta tidsrymder. 4 timmar är ju ingenting för en kolvring.

Du måste plocka bort den undre, annars är det ganska meningslöst att göra nåt, då den kommer att gå i avgasporten lik förbannat :D

Tänk på att ringen slits snabbare än om du hade två, så du bör byta ut den efter ett par race.

*/ ?>
Back