Missljud

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Fått nått konstigt missljud på NSRen. Över 3500 varv så låter det nästan som en stenkross men under 3500 varv så låter den helt normalt, tror även att det avtar på högre varv men vet inte säkert. Det börjar lite smått (alltså inte vid varje kolvslag) för att öka i takt med varvet.

Har plockat av kåpan på kopplingssidan för att kolla om nått glappade där men allt verkade sitta som det skulle. Iförsig glappade kopplingskorgen aningen aningen på axeln. kanske 1/10 mm eller nått sånt. Men axeln var stum.

Nån som har koll på vad det kan va? :( Vevaxel haveri? Ramlager haveri? Snälla nån hjälp, jag står helt utan fordon nu då ramlagerna på KMXen är slut. :(

Tack på förhand,
Emil

Om du vrider lite fram-o-tillbaka på veven med kolven mitt mellan öd o nd (inte så att kolven flyttar på sig) kan du känna/höra om vevstakslager/kolvbult är dåliga/glappar. Helst jämföra m frisk motor.
Bänd lite på svänghjul o primär drev så känner du om ramlagerna är dåliga. Prova även i axialled (fram-o-tillbaka i axelns riktning).

Stenkross/kaffekvarn ==> ramlager, knackningar ==> staken.

(Antar att det låter illa även med växel i, stillastående, urkopplat. Följer det varvtalet o enbart m kopplingen ute så låter det mer som nåt i lådan.)
/u

Det låter oberoende av om jag har växel i eller liknande.

Ljudet är som knackningar blandat med ljudet av något som sitter löst. Som om man skulle ha glömt skruva åt tanken ordentligt eller liknande. Alltså ett skramlande. Knackningarna hörs endast vid 3500 varv - 4000 varv och efter det så övergår det till att vara endast skramlande.

Ett metalliskt skramlande/klingande ljud vid 3500 varv? Lustigt, jag har precis samma grej på min hoj. Ska lämna in den på 100-mila service nästa vecka så får de titta på det.

Spinky Spendrup skrev:
Ett metalliskt skramlande/klingande ljud vid 3500 varv? Lustigt, jag har precis samma grej på min hoj. Ska lämna in den på 100-mila service nästa vecka så får de titta på det.

Just precis! Kanske är nått i luften? ;)

ulf_lundin skrev:
Om du vrider lite fram-o-tillbaka på veven med kolven mitt mellan öd o nd (inte så att kolven flyttar på sig) kan du känna/höra om vevstakslager/kolvbult är dåliga/glappar. Helst jämföra m frisk motor.
Bänd lite på svänghjul o primär drev så känner du om ramlagerna är dåliga. Prova även i axialled (fram-o-tillbaka i axelns riktning).

Stenkross/kaffekvarn ==> ramlager, knackningar ==> staken.

(Antar att det låter illa även med växel i, stillastående, urkopplat. Följer det varvtalet o enbart m kopplingen ute så låter det mer som nåt i lådan.)
/u

Ett visst "glapp" ska det finnas när man vrider på svänghjulet va? Liksom som ett litet litet dödläge? Det är väl det som uppstår på primärdrevssidan mot kopplingskorgen?

Har nu plockat av cylindern också. Inget glapp vid varesig vevaxel eller kolvbult.

Min enda teori är nu att det är kopplingskorgen som låter så mycket. Troligtheten är inte hög men jag har ingen annan lösning. Nån som har mer koll än jag?

Jag har glidit igenom ett antal trådar i ett SV1000 forum nu och det tycks vara kopplingskorgen som låter så där. Verkar inte vara särskilt farligt att köra med om jag tolkade det hela rätt.

Spinky Spendrup skrev:
Jag har glidit igenom ett antal trådar i ett SV1000 forum nu och det tycks vara kopplingskorgen som låter så där. Verkar inte vara särskilt farligt att köra med om jag tolkade det hela rätt.

Okej.. Tack.. Men det måste man ju kunna åtgärda på nått sätt. Speceillt på din cykel som är helt ny.

Om det glapp du känner när du vrider på svänghjulet lite kommer ifrån stake/bult eller primär drivningen kan du kolla genom att hålla lite vrid på kopplingskorgen så att primärdrivningen är belastad lite. Fast du hade ju lossat cyl o kollat på stake/bult nu, om jag fattade dig rätt.

Kopplingskorgen ska väl inte glappa på axeln, åtminstone inte radiellt. (Visst spel axiellt är ok.) När den inte kopplar ur sitter ju korg, lameller o ing axeln ihop som en enhet. Glapp då borde betyda att ing.axel-lagret är paj. Men det borde inte låta om du varvar stillastående, urkopplat o m växel i, för då står ju den axeln stilla.

Brukar finnas nån bussning i korgen som i urkopplat läge lagrar korgen mot axeln; är den färdig så kan ju korgen flytta sig, ev. även m driv o växel i. O det låter säkert illa isf, påverkar ju spelet i primärdrivningen.

Sammantaget: låter som du kommit fram till att det inte är vev o dess lager etc. Återstår kolv/cyl spel o runt kopplingen enl ovan. (Antar att det inte är nån idiotgrej som att du vänt kolven fel el dyl)
Kolla mer o återkom.
/u

ulf_lundin skrev:
Om det glapp du känner när du vrider på svänghjulet lite kommer ifrån stake/bult eller primär drivningen kan du kolla genom att hålla lite vrid på kopplingskorgen så att primärdrivningen är belastad lite. Fast du hade ju lossat cyl o kollat på stake/bult nu, om jag fattade dig rätt.

Kopplingskorgen ska väl inte glappa på axeln, åtminstone inte radiellt. (Visst spel axiellt är ok.) När den inte kopplar ur sitter ju korg, lameller o ing axeln ihop som en enhet. Glapp då borde betyda att ing.axel-lagret är paj. Men det borde inte låta om du varvar stillastående, urkopplat o m växel i, för då står ju den axeln stilla.

Brukar finnas nån bussning i korgen som i urkopplat läge lagrar korgen mot axeln; är den färdig så kan ju korgen flytta sig, ev. även m driv o växel i. O det låter säkert illa isf, påverkar ju spelet i primärdrivningen.

Sammantaget: låter som du kommit fram till att det inte är vev o dess lager etc. Återstår kolv/cyl spel o runt kopplingen enl ovan. (Antar att det inte är nån idiotgrej som att du vänt kolven fel el dyl)
Kolla mer o återkom.
/u

Kolv/cyl spel är kollat och det är OK. Kopplingen glappar alltså på att sånt sätt så att man man vicka den lite. man kan inte röra den radiellt eller axialt utan endast vicka ytterst lite på den.

Jaha, vad kan det då vara ? balansaxeln ? Finns ju inte så mkt mer som snurrar... Kolven slår i toppen ? (idiotförslag; jag vet)
/u

jag hadde nog sett över veven och stakarna en gång till... hade likadant på min CBR...tyvärr så hittade jag inget till en början men sen så... vart det motorbyte :(

Aja... kolla noga så att alla lager sitter som de ska och inte snurrar i fästen mm

//Fireblade

Lite mer info om mitt missljud..

Har nu märkt att det endast låter när motorn inte är belastad. Alltså vid motorbroms eller på neutral. Men så fort den börjar driva så försvinner ljudet, eller avtar iallafall drastiskt.
(och nej, det är inte kjedjeskrammel :rolleyes: )

Jag vet inte, men jag får det till att det kan vara just glappet i kopplingskorgen som skapar detta missljud. Vad tror ni?

Låter inte helt klart.
I neutral o kopplingen ute så snurrar ju ing. axeln i lådan, men korgens lagring är passiv sas. Ing.axeln eller primärdrivning kan låta.
M växel i o urkopplat snurrar bara korgen. Korgen el.primärdrivningen kan låta illa.

Eller är det helt enkelt skrammel pga glapp mellan lamellerna och korgens 'fingrar'/ kopplingscentrums splines ? Borde isf låta enbart obelastat; inte vid motorbroms o driv.
Har du tillräckligt m olja i motorn förresten ?
Hittar du inget fel så blir det väl att köra vidare o kolla när/om det börjar låta värre.
/u

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back