Missljud motor r1 -07, stundande motorras?

ozt

Sommaren är åt h-e för kort...
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Oskarslavien
Hoj
r1 -07, samt en slö j-a ttr600, Ktm 525 exc
He, har spånat runt på forumet här nu ett tag.
Har väl klarat mina problem hitills genom att titta i övriga trådar här:tummenupp men skulle nog behöva ett par mer specifika råd nu. Har, som det står i titeln, en r1 -07.
Idag började den låta lite lätt oroväckande när man varva upp den, skulle beskriva ojudet som nåt mellan ventilrassel och lagerbank.
Ska självklart lämna in den och få det kollat på verkstad. har ju hört talas om att mer än en r1 -07 fått sätta livet till pga motorras, nån som vet hur detta yttrat sig?
Och ja, har prövat sökfunktionen (har dock aldrig tyckt den funkat bra:va).
Tack på förhand.
 
vevstakslager på 3:ans stake
bankar rätt så bra.

är den bara servad som den skall, så är det nog inga problem med garantin

en bekants R1 -07 rasade 2 ggr, trots modifieringar av pickup & ökad oljamängd.

sedan tröttnade han & bytte in mot en helt ny & la mellanskillnaden
 
Hmm, var rädd för detta ja. Får bli att dumpa av den på verkstan imorn då. tack för snabbt svar...
 
Hmm, var rädd för detta ja. Får bli att dumpa av den på verkstan imorn då. tack för snabbt svar...

vad jag känner till, så är det MINST 3 till här på forumet som råkat ut för samma sak på sina 07:or.. dock är detta inget förekommande fel på 08:a modellen ... konstigt nog


jag har för mig att det är för trånga oljekanaler på 07, som troligtvis är ändrat till 08
 
He, har spånat runt på forumet här nu ett tag.
Har väl klarat mina problem hitills genom att titta i övriga trådar här:tummenupp men skulle nog behöva ett par mer specifika råd nu. Har, som det står i titeln, en r1 -07.
Idag började den låta lite lätt oroväckande när man varva upp den, skulle beskriva ojudet som nåt mellan ventilrassel och lagerbank.
Ska självklart lämna in den och få det kollat på verkstad. har ju hört talas om att mer än en r1 -07 fått sätta livet till pga motorras, nån som vet hur detta yttrat sig?
Och ja, har prövat sökfunktionen (har dock aldrig tyckt den funkat bra:va).
Tack på förhand.

Hej & Välkommen!

Precis som WW beskriver det så har du högst troligen råkat ut för "barnsjukdomen" på R1 -07.

Kör inte hojen något mer förrän du sett till att få den undersökt av Yamaha.
 
Aj aj aj.... Det var inte kul.
Är det ett "vanligt" problem på 07'ans R1?
Och är det just 07'an som det är problem med?

Dom tidigare har ju varit skottsäkra.

Vanligt förekommande är det inte. Men det har hänt på en del hojar av just -07 modellen. Problemet är otillräcklig smörjning pg a för trång oljekanal.

Jag tror de flesta som haft problemet har fått det innan 1000 mil.
 
Vanligt förekommande är det inte. Men det har hänt på en del hojar av just -07 modellen. Problemet är otillräcklig smörjning pg a för trång oljekanal.

Jag tror de flesta som haft problemet har fått det innan 1000 mil.
Phuuu d lät bra :)
 
Tackar för alla svar.
Hojen ska in på 1000 mila service nu så det verkar nog som att man blir utan hojen då ett tag ja.
Får väl göra som ww sa nån hade gjort, byta upp till -08:an. lite surt att få ras om man är iväg längre turer. får kolla med Yamaha och se vad de säger idag.
 
Vanligt förekommande är det inte. Men det har hänt på en del hojar av just -07 modellen. Problemet är otillräcklig smörjning pg a för trång oljekanal.

Jag tror de flesta som haft problemet har fått det innan 1000 mil.

skitsnack, det är visst vanligt, jag har hört om närmare tio ras under 07-08...

Vad för oljekanal är det som är trång? Går det att modifiera?
Något med pickupen?
 
skitsnack, det är visst vanligt, jag har hört om närmare tio ras under 07-08...

Vad för oljekanal är det som är trång? Går det att modifiera?
Något med pickupen?

Jo jag kan nog komma upp i ett liknande antal som jag hört ha problemet.
Men om man ser till det totala antalet sålda hojar av årsmodellen kontra de med fel på så kanske det inte är "så vanligt".

Enligt Yamaha ses inte felet som tillräckligt allvarligt för att förorsaka en "kampanj". Alltså ett återkallande för korrigerande åtgärd på garanti.

Så vitt jag vet så är felet en trång oljekanal i ett av vevlagren som leder till skärningarna.

Enda sättet att åtgärda detta i mina ögon är att helt sonika byta ut vevaxeln mot en ny, alternativt justera den befintliga.
 
Tjena igen, lämnade in hojen igår (Ons).
Så nästa vecka skulle väl domen komma, surt nu mitt i säsongen bara.
Nåja, ska ta offroaden och köra fast den fint i en geggig åker så blir det nog bättre, hehe.
Tack för alla som skrivigt, skriver igen när felet blivigt .
 
Enligt Yamaha ses inte felet som tillräckligt allvarligt för att förorsaka en "kampanj". Alltså ett återkallande för korrigerande åtgärd på garanti.

Och så räknade man på kostnaden för att byta ut samtliga vevar och kom på att återkallelse var en dålig idé.
 
Hej igen, har nu fått svar av verkstan vad som var fel.
Knackningarna berodde på att lite spån kommit imellan vevtappen och överfallet och därmed har det uppstått en minimal avvikelse som resulterade i skuret lager.
Yamaha har tagit på sig allt så nu dj-ar ska det snart bli åka av igen.
Vet inte om detta uppstått på flera hojar än min, skulle vara kul om nån annan som råkat ut för nåt liknande kunde skriva.
 
Hej igen, har nu fått svar av verkstan vad som var fel.
Knackningarna berodde på att lite spån kommit imellan vevtappen och överfallet och därmed har det uppstått en minimal avvikelse som resulterade i skuret lager.
Yamaha har tagit på sig allt så nu dj-ar ska det snart bli åka av igen.
Vet inte om detta uppstått på flera hojar än min, skulle vara kul om nån annan som råkat ut för nåt liknande kunde skriva.
Det var ju bra, du slipper alltså betala? Bara att tacka och ta emot, för det är en ganska dyr reparation annars.
 
Sant.
Ny vev, nya lager + lite annat smått o gott. man tackar...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top