Missljud ktm 660-05

är väl kopplingslagret som spökar(brukar det inte vara det på lc4orna?:gnissla )

eftersom det tystnar när du frikopplar..

Jag tycker det låter som det knackar kan det göra det från lagret?

Jag är väl inte rätt man att svara på det här egentligen, då jag inte har någon som helst erfarenhet av lc4an..

men jag tror mycket väl det kan vara lagret, och vad jag vet så kan lager knacka sådär..

dessutom har jag för mig att jag har sett liknande problemtrådar om lc4orna och då har det varit kopplingslagret..

Jag är väl inte rätt man att svara på det här egentligen, då jag inte har någon som helst erfarenhet av lc4an..

men jag tror mycket väl det kan vara lagret, och vad jag vet så kan lager knacka sådär..

dessutom har jag för mig att jag har sett liknande problemtrådar om lc4orna och då har det varit kopplingslagret..

Tack så mycket för hjälpen.Får hoppas att det bara är det.Har du lyssnat på filmerna där man hör ljudet vid motorbroms?

Lite knepigt med ljudkvalitén,men på sista filmen låter det som vanligt KTM kopplingsrassel tycker jag.Så har min låtit i 215 timmar nu:näsblod

låter inte alla ktm 4T sådar :va

När du drar in kopplingen slutar ingående drivning i lådan att påverkas av motorn, samtidigt belastar du lagret till urkopplingsmekanismen som sitter i "tryckplattan".

Jag trycker det låter mer som "transmissionsrassel" än lagerglapp, men det är väl inte svårare än att lyfta av kopplingen och kontrollera för säkerhets skull...

Det är nog lagret innanför kopplingskorgen.. Det är dock bara min teori. jag har ingen erfarenhet..

låter inte alla ktm 4T sådar :va

När du drar in kopplingen slutar ingående drivning i lådan att påverkas av motorn, samtidigt belastar du lagret till urkopplingsmekanismen som sitter i "tryckplattan".

Jag trycker det låter mer som "transmissionsrassel" än lagerglapp, men det är väl inte svårare än att lyfta av kopplingen och kontrollera för säkerhets skull...

Så då är det lagret innanför kopplingskorgen om det är lager ljud.Vad göra åt transmissionsrassel om det nu skulle vara det?.Är det normalt att det låter så mycket?.Bra att veta var man ska leta efter fel om man ska öppna och vilken sida.

Last edited:
Dels är kopplingskorgen lagrad, sen har tryckplattan ett eget lager i plattans centrum (med tryckplattan menar jag den platts om kopplingsfjädrarna trycker på). Korgen är troligen lagrad med nållager, plattan med kullager.
Sen kan det finnas en sak till som kan väsnas, om det sitter ryckutjämnarfjädrar i korgen, trasig sådan kan låta illa. Men om det sitter en sådan i din rova vill jag inte lova.

Men du skall med fördel börja på kopplingssidan.

Dels är kopplingskorgen lagrad, sen har tryckplattan ett eget lager i plattans centrum (med tryckplattan menar jag den platts om kopplingsfjädrarna trycker på). Korgen är troligen lagrad med nållager, plattan med kullager.
Sen kan det finnas en sak till som kan väsnas, om det sitter ryckutjämnarfjädrar i korgen, trasig sådan kan låta illa. Men om det sitter en sådan i din rova vill jag inte lova.

Men du skall med fördel börja på kopplingssidan.

Får tacka så mycket för alla svar.kommer du på något annat som är bra att kolla får du gärna skriva.Projekt högländare mycket Imponerande.

Last edited:
Ska riva växellådor imorgon, så då för jag möjligheten att djupdyka samt knäppa några kort. (iofs inte ktm, men uppbyggnaden är liknande)

/Återkommer sent imorgon.

Det sitter rullager där från -03 åtminstone.Dom rasar inte i första taget.

Det sitter ett nållager bakom kopplingskorgen.Har demonterat kopplingskåpan nu.Här är bilder på hur det ser ut.På första bilden av kopplingen glappar det upp&ned i pilens riktning och bild 2 lamellerna sidledledes där pilen är.

Bifogat

• koplfbpil.jpg
    koplfbpil.jpg
    115.2 KB · Visningar: 93
  • koplspil.jpg
    koplspil.jpg
    140 KB · Visningar: 90
Det sitter ett nållager bakom kopplingskorgen.Har demonterat kopplingskåpan nu.Här är bilder på hur det ser ut.På första bilden av kopplingen glappar det upp&ned i pilens riktning och bild 2 lamellerna sidledledes där pilen är.

Du är inte bakom kopplingskorgen än,kopplingskorgen är den stora runda på bilden.

Det lagret som du tänker på är bara till pinnen som överför kraften ifrån armen till tryckplattan,det skall kunna glappa där,dessutom är det ett kullager på bilden,sfärikst rullager tror jag tom att det heter på fackspråk.

Att det glappar som på bild 2 betyder ju att lamellerna funkar.

Laga inte det som inte är trasigt.

Har du kollat om avgasystemet läcker eller om det är något annat som skramlar ?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...