Missljud framdrev-Bandit600

NetWork

Fint som snus
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
KTM 640 SM -03
Var ute och mekade lite med hojen idag,spände kedjan,och blev av med ett oljud som kommit smygande den senaste tiden..(hela drivpaketet ska bytas snarast möjligt..)

Men upptäckte ett nytt oljud som jag inte hört förut,ett slags "knakande och knäppnade" vid framdrevet,ljudet hörs bara när jag rullar med kopplingen indragen eller neutralen i.Ljudet verkar försvinna helt när jag ger lite gas och släpper upp kopplingen.

Bakdrevet och kedjan är slut,jag tittade på framdrevet men det är inte så slitet.(inte i klass med bakdrevet..)

Som sagt ska jag ta och byta hela drivpaketet..Tror ni det kommer att avhjälpa oljuden?Eller kan det vara nått annat än kaputt drivpaket som spökar?

Hur slut var drivpaketet, och hur långt har du kört så med det? Risken finns att du har skadat lagret som sitter innanför drevet på utgående axel ur lådan. Om inte kopplingskorgen eller något annat har gett upp förstås.
På en regnig lördag får du ur motorn, delar lådan, känner på lagret å kollar på kopplingen, å får ihop den igen :)

Slitna drivpaket kan ge i från sig en massa konstiga ljud på slutet. Dessutom går det väldigt fort utför med slitna drivpaket de sista milen. Bara något tiotal mil kan göra stora skillnader då. Mitt råd är att byta paket och lyssna igen. Är ljudet kvar så är det dags att börja oroa sig.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back