Misshandlar hojen

Hammar´n

Hammar´n
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
Tuono projekt...
Jag undrar hur mycket stryk tar en hoj av ex bakhjuls åka. Har lyckats "tappa" min när jag övar Wheelies och den har slagit i ordentligt
(även lilltysken fick sig en smäll när jag slog i tanken!!!) Tar styrlager eller framgaffel stryk. Finns det något annat sätt att kolla styrlager än att bara rycka i gaffel/framdäck?

Hammar´n skrev:
Jag undrar hur mycket stryk tar en hoj av ex bakhjuls åka. Har lyckats "tappa" min när jag övar Wheelies och den har slagit i ordentligt
(även lilltysken fick sig en smäll när jag slog i tanken!!!) Tar styrlager eller framgaffel stryk. Finns det något annat sätt att kolla styrlager än att bara rycka i gaffel/framdäck?

Man kan plocka isär det också.

styrlager,packboxar,framhjulslager. håll koll bara bå att det inde kluckar i gaffeln, att innerbenen är rena från kladd samt att framhjulet rullar lätt utan ett "tickande"ljug (lyft upp och rulla)

Teo skrev:
styrlager,packboxar,framhjulslager. håll koll bara bå att det inde kluckar i gaffeln, att innerbenen är rena från kladd samt att framhjulet rullar lätt utan ett "tickande"ljug (lyft upp och rulla)

Min hoj "kluckar" i gaffeln när man rullar och sen nyper till med bromsen :( . Dags att byta styrlager eller?

Pinky skrev:
Min hoj "kluckar" i gaffeln när man rullar och sen nyper till med bromsen :( . Dags att byta styrlager eller?
Man kan väl spänna åt lagret lite först ett tag..

Hultan skrev:
Man kan väl spänna åt lagret lite först ett tag..

Jo, så länge det inte är trasigt men det brukar bara "lösa upp sig" så testa dra åt.

Mycket bakhjulsåka med hårda nerslag sliter såklart. En kompis körde slut på koppling, styrlager och packboxar i gaffeln på c:a 600 mil, fast då gick hojen mer på ett hjul än två.

Då var man här igen då..är ingen mekaniker direkt :näsblod .

Iaf sökte lite och hittade en hel del trådar om det här och kom frar till att jag bör försöka spänna stryrkronan med hjälp av skruvarna "under".

Hittade dock inte mycket undertill på kronan så jag antar att det är den stora bulten jag ska dra åt, se bifogad bild :).

PS. Om nån vill ha hjälp i PS kan ni ju skicka mig ett PM, jag har talang vad gäller PS :tungan

Bifogat

• P1010061.jpg
    P1010061.jpg
    63.3 KB · Visningar: 93
Pinky skrev:

Iaf sökte lite och hittade en hel del trådar om det här och kom frar till att jag bör försöka spänna stryrkronan med hjälp av skruvarna "under".

Hittade dock inte mycket undertill på kronan så jag antar att det är den stora bulten jag ska dra åt, se bifogad bild :).

PS. Om nån vill ha hjälp i PS kan ni ju skicka mig ett PM, jag har talang vad gäller PS :tungan
Du skall lossa på den och sen dra dom under med en haknyckel typ..

Kom nu ihåg att du ska dra åt först med framänden lyft. Sedan lossa tills styret går svänga utan minsta motstånd.
Drar du för hårt kan du få se diket på nära håll...

Pinky skrev:

Lossa på bulten vid din pil.
Vid min pil, spänn åt.

Om du inte har verktyg, fungerar Biltemas haknyckel bra.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84666

Finns vid cykelverktygen.

Bifogat

• spänn här.JPG
    spänn här.JPG
    38 KB · Visningar: 72
Haha, nu fattar jag :kocko.

Har dock ringt en polare, känns som det är bäst att han hjälper till så man inte hamnar i diket, hehe.

Tack ska ni ha iaf!

Hej pinky kolla att det inte är skivorna som låter dom är nog flytande på din hoj, dom kunna röra sig fram å¨tillbaka,ang bakhjulsåka så är en del modeller extra känsliga pga oljepumpens placering,dom får ingen smörjing vid för långa slangåkningar/mvh Marcus

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman