Minska förbrukningen både bensin och diesel.

trollkarlen skrev:
http://peswiki.com/index.php/Directory:Acetone_as_a_Fuel_Additive#Individual_Reports

dvs. det som folk fått att funka bäst är 1.5cl/10L funkar sämre i etanol dock.

Minskar förbrukningen med 2-15% beroende på minskad ytspänning.
Kan ge andra positiva effekter oxå.

/R

Vad är nu detta för hokus-pokus??

Men faktum är att när jag tankade Shells "Ferrari-bensin" i somras så tyckte jag absoult att det luktade aceton. Kanske Shell slår i en skvätt?

15% snålare?? Nja jag kör nog med vanlig "soppa" ett tag till.

Har en bok med blandningrecept på hur man gör egen racesoppa och där ingår också aceton... och tom vatten :D

Höjer oktantalet

Kul....nej inte fan minskar åtgången pga av minskad ytspänning...vi som kör dragrace bl a använder aceton eller liknande för att få en renare förbränning och har med brinntiden att göra....tillsatsen har definitivt effekt,om du har en snurra som är optimerad för det...om inte så kan ni däremot få ganska hyffsade ras på köpet,det smörjmedel som acetonen eller för den delen alla tillsaster som i regel består av olika alkoholer sköljer bort med mkt bra resultat,renhållningsmässigt sett är helt oacceptabla på en bruksmotor...lite skillnad på en race snurra som rivs var 100 km...om ni kör med tillsats så glöm inte att bestycka upp för motsvarande del...Inte menat att vara smolken i glädjebägaren,men vet alltför väl vad motorras kostar... :D , kolla med Brink eller Andersson Turbo innan ni börjar mixtra med blandningar...i minsta fall så lär tändningen behöva ändras... :tummenupp

*Superlight* skrev:
Har en bok med blandningrecept på hur man gör egen racesoppa och där ingår också aceton... och tom vatten :D

Höjer oktantalet

Brukar ha att göra med att frigöra syre som resultat...och det e kul... :D

Blir det kanske en ny grupp nu på Gazzen i sommar, o,oo95 :va

*Superlight* skrev:
Blir det kanske en ny grupp nu på Gazzen i sommar, o,oo95 :va

Låter iof som en utmaning. Kan man kanske trycka på dieselsnurran från en Lupo3L på gixxern så borde man kunna hamna rimligt lågt. Frågan är hur kul man skulle få på vägen.... :confused:

Borde inte aceton tämligen effektivt förstöra oljefilmen i motorn?

Tror ni att, ni blir snabbare med högre oktantal på gatan/banan :D , Det räcker gott och väl med 95/98 okt..

Zilversurfer skrev:
Tror ni att, ni blir snabbare med högre oktantal på gatan/banan :D , Det räcker gott och väl med 95/98 okt..

Vem undrade det :va

Racesoppa med högre oktan har man ju inte i första hand för att vinna effekt, utan för att kunna plocka ut mer effekt (tex genom högre komp) genom att minska risken för spikningar :fakta

:pannkyss

*Superlight* skrev:
Vem undrade det :va

Racesoppa med högre oktan har man ju inte i första hand för att vinna effekt, utan för att kunna plocka ut mer effekt (tex genom högre komp) genom att minska risken för spikningar :fakta

:pannkyss

Det är INGEN risk för spikningar på icke trimmade 4-takts hojjar. Ok för übertrimmade 250 2-takts.

Nä jag såg att det handlade om att spara bränsle....men ärligt om hojjen drar 0,7 el 0,8 vem f*n bryr sig.

majtii skrev:
Och i en orörd motor är där mest effekt med vanlig 95a.

Helt korrekt, lägre tändningstal...jag trodde inte på det tidigare, tills jag blev överbevisad :tummenupp

Trevlig helg :fyllisar

Zilversurfer skrev:
Nä jag såg att det handlade om att spara bränsle....men ärligt om hojjen drar 0,7 el 0,8 vem f*n bryr sig.

Trevlig helg :fyllisar
Som Amen i kyrkan! :tummenupp
Soppaförbrukningen i relation till övriga kostnader för hojen/hojarna är en högst värdslig sak.

Zilversurfer skrev:
Det är INGEN risk för spikningar på icke trimmade 4-takts hojjar. Ok för übertrimmade 250 2-takts.

Vet det, men risken är STOR att det kan spika om man komphöjer rejält, det var det jag skrev om, alltså inte om nån otrimmade hojar :)

*Superlight* skrev:
Vet det, men risken är STOR att det kan spika om man komphöjer rejält, det var det jag skrev om, alltså inte om nån otrimmade hojar :)

Tja..då måste du öka rejält, vilket i sin tur enkelt kan skada motorn (men det vet du säkert) Jag hade 0,5 mm packning och behövde inte ändra oktantal provade att köra med 102 okt, men märkte absolut ingen skillnad.

Hur mycket du än trimmar tillåter reglementet endast max 102 oktan.

Vad jag vet så är det ingen inom NSBK som kör högre än 98 okt. Det var visst någon i SS600 förra eller förr, förra året som körde dom första tävlingarna med AG, men insåg att det inte hjälpte.

Inte ens Skölds WSBK motor behövde 102 okt och den är fanimej max trimmad.

EDIT: Angående Sköld är jag faktiskt inte 100, men såg inga dunkar i tältet av AG eller Aspen förra året.

Mvh//ZS - vi får ha lite hetsiga samtalsämne den 2/4 på knudan....Ska jag varva dig på varv 10 eller 9.......... :gnissla

Hehe, som vanligt så spårar en tråd ur från det den igentligen handlade om :hihi

Klart man måste öka rejält och klart du inte märker nån skillnad rakt av bara genom att testa 102, det är ju som sagt till för att minimera risken för spikning, ev effektvinst är marginell om ens befintlig = har du ingen risk för spikning så finns det ingen anledning med högre oktantal.

Reglement o reglement, jag och alla andra som INTE tävlar kan köra på vilken oktan vi vill :7peta

Måste vi ha hetsiga samtal :va Kan vi inte :krama istället, de e ju de du vill innerst inne...

P.S. Du får varva mig precis när du vill, jag har alltid lika kul på banan oavsett vem som kör om mig, men berätta gärna vilket varv du väljer så jag inte blir rädd när du flyger förbi :skrämd :D

P.P.S Jag kör själv alltid på 98 oktan :blah

Zilversurfer skrev:
Tja..då måste du öka rejält, vilket i sin tur enkelt kan skada motorn (men det vet du säkert) Jag hade 0,5 mm packning och behövde inte ändra oktantal provade att köra med 102 okt, men märkte absolut ingen skillnad.

Hur mycket du än trimmar tillåter reglementet endast max 102 oktan.

Vad jag vet så är det ingen inom NSBK som kör högre än 98 okt. Det var visst någon i SS600 förra eller förr, förra året som körde dom första tävlingarna med AG, men insåg att det inte hjälpte.

Inte ens Skölds WSBK motor behövde 102 okt och den är fanimej max trimmad.

EDIT: Angående Sköld är jag faktiskt inte 100, men såg inga dunkar i tältet av AG eller Aspen förra året.

Mvh//ZS - vi får ha lite hetsiga samtalsämne den 2/4 på knudan....Ska jag varva dig på varv 10 eller 9.......... :gnissla

Last edited:
*Superlight* skrev:
P.S. Du får varva mig precis när du vill, jag har alltid lika kul på banan oavsett vem som kör om mig, men berätta gärna vilket varv du väljer så jag inte blir rädd när du flyger förbi :skrämd :D

P.P.S Jag kör själv alltid på 98 oktan :blah

Jag kan inte varva dig, det är för jävligt - jag har blivit långsam & rädd..

Kramas gör vi ju när ingen ser, har du glömt det :tungan

#57 Thundrace skrev:
Kul....nej inte fan minskar åtgången pga av minskad ytspänning..

Minskad ytspäning ger effektivare dimma, mindre droppar.

Det kallas statistisk fakta, beprövat och fungerande.

Om det sen leder till minskad smörjning eller att motorn håller mindre länge, det vet jag inte.
Men tror inte det har så stor effekt den lilla inblandningen man gör för att ge sämre smörjning, sämre smörjning borde leda till högre friktion och en högre förbrukning.

/R

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...