Minimivikt i Moto2 2013?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Alla Moto2-förare vägdes i full utrustning på PI och det gjordes för att kunna fortsätta diskussionerna om att införa en minimivikt för ekipaget (hoj + förare).

When weighed in full riding kit at Phillip Island last Saturday, Redding’s total weight was 87.7kg. Although not confirmed, it is understood Marquez’s weight in full riding kit was just over 70kg. Redding’s Finnish teammate Mika Kallio was only 67kg, while Japanese rider Tomoyoshi Koyama was only 60kg while decked out on his full racing gear.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...12-minimum-weight-limit-for-moto2-considered/

Ca 17 kilo tyngre än Marquez och ca 27 tyngre än Koyama kan inte vara helt enkelt för Redding.

Jag har länge velat se en ekipagevikt i alla GP-klasser så jag håller tummarna för att det blir verklighet i Moto2 nästa år.

Vad tycker ni?
 
JA! och alder pa forare + alder pa hoj = 57 i STK600 nasta ar!!!!:yoparty
 
Kollar man förarvikt på Rossi inne på motogp.com så står det att han väger 67kg. Är det vikten han har med full utrustning då också, eller är det normalvikten?

Att införa detta i Moto2 skulle vara ett stort plus.
Tycker även att Reddning gör helt rätt i att klocka nästan 30kg mer än Koyama. Visar ju att killen ändå är väldigt snabb fast han väger mycket mer än de andra.
 
Finns det några fördelar med att va tyngre, förutom att man antagligen har mer muskler?
 
Kollar man förarvikt på Rossi inne på motogp.com så står det att han väger 67kg. Är det vikten han har med full utrustning då också, eller är det normalvikten?
Det är vikt utan utrustning. Dock tror jag att man ska ta vikterna som står i förarpresentationerna med en nypa salt.
 
Intressant om det blir av. Jag har ju tidigare argumenterat emot ekipagevikt i MotoGP, och några av de argument gäller även i Moto2. Viktgränsen på motorcykeln i Moto2 är idag 140kg. Ifall de inför ekipagevikt på 220kg kommer det innebära att en förare på 60kg med utrustning måste köra en hoj på 160kg, medan hojen till en förare på 80 kg med utrustning bara väger 140kg. Koyama 60kg får köra en hoj som väger 100kg mer än honom själv. Redding 88kg får köra en hoj som väger 52kg mer än honom själv.

Finns det några fördelar med att va tyngre, förutom att man antagligen har mer muskler?

Man borde kunna påverka tyngdpunkten mer, så att cykeln lutar mindre i kurvorna. Och det ger större kontaktyta mot asfalten, samt bättre fjädringsbeteende.
redding.jpg
 
w409h272_000000B636552DDF.jpg

jag tycker någon form av viktutjämning hade vart en bra idé. Är trött på pygmékrigare...
Jämför Melandri och Baz :)
 
Äsch, skippa ekipagevikt. Är man (eller föräldrarna) 190 / 100kg så kanske man inte ska välja racing utan basket eller nåt :D

Peddo är liten men har inte dominerat MotoGP för det. Ingen liten förare är överdrivet dominant i Moto2/3 heller.
 
Last edited:
Peddo är liten men har inte dominerat MotoGP för det. Ingen liten förare är överdrivet dominant i Moto2/3 heller.
Finns ju inget som säger att låg vikt är negativt bara för att Pedrosa inte dominerat MotoGP. Han kanske hade presterat sämre med 20 Kg extra.

En anledning till att man tittar på en ekipagevikt är att man oroar sig för att det ska gå åt samma håll som i backhoppning där de haft stora problem med ätstörningar.
 
P€RRA;5672461 skrev:
Finns ju inget som säger att låg vikt är negativt bara för att Pedrosa inte dominerat MotoGP. Han kanske hade presterat sämre med 20 Kg extra.

En anledning till att man tittar på en ekipagevikt är att man oroar sig för att det ska gå åt samma håll som i backhoppning där de haft stora problem med ätstörningar.

Och du tror att pedrosa är medelmåtta på att wrestla runt en motogp-hoj på +240hk, trots sin vikt på 50kg? Skojar du eller?
 
P€RRA;5672461 skrev:
En anledning till att man tittar på en ekipagevikt är att man oroar sig för att det ska gå åt samma håll som i backhoppning där de haft stora problem med ätstörningar.
Det är ju däremot ett jäkligt bra argument. Åas med all fysträning de gör så kan de knappast svälta sig.
Välmående på alla plan är nog en förutsättning för att kunna prestera.
 
Så Scott Redding hade varit sämre som förare med 20kg mindre vikt? Varför då ha minimivikt? Eller ville du säga någonting annat? :)
Ja, det jag ville säga vara att bara för att Pedrosa inte dominerat i MotoGP så betyder inte det att en låg vikt är någon nackdel. Med 20 Kg till på hans kropp kanske han hade presterat sämre.
 
P€RRA;5672563 skrev:
Ja, det jag ville säga vara att bara för att Pedrosa inte dominerat i MotoGP så betyder inte det att en låg vikt är någon nackdel. Med 20 Kg till på hans kropp kanske han hade presterat sämre.

Om Rossi hade vägt 20kg mindre hade han kanske vunnit 0 titlar!
 
P€RRA;5672578 skrev:
Ja, eller 4 till.

Man kan inte peka på en enskild förares vikt som argument för att det är bra att vara lätt eller tung.

Hur skall man då kunna vikta värdet av vikten? Man måste då veta värdet av talangen för att kunna korrelera detta med vikten.... Hur skall man då veta om det behöves en ekipagevikt?

(är själv en tjockis på en 125:a)
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top