minibike från hobbex

sachs_racern

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
minimoto från hobbex
finns det nån som vet ett eller ett par bra sätt att trimma en minibike från hobbex (den billigast varianten)?? :) :) :) har beställt en grön mini bike ska komma 10 mars... :tummenupp en bra hemsida kanske??? :confused: :confused:

Last edited:
Den modellen är en så kallad 14E, sök runt på det här eller något annat pocketbike-forum så hittar du massa info.

Jag trimmade min en del. Gjorde en hel del nytta.

-Borrade förgasaren till 14mm plus linade upp allt så att det stämmde med plattan och gjorde den sidan mot luftfiltret konisk. Monterade även på ett ställbartmunstycke med en trippel reducerad nål.

-Såg till att plattan mot reedsen var så stor som möjligt.

-Satte på ett annat luftfilter som var lite mer öppet.

-Satte på glasfiber reeds.

-Portade cylindern. Bredade överströmningskanalerna 2mm, höjde taket på dom med ca 1mm. Gjorde dom även mer koniska för att öka gasflödet. Höll i övrigt mig till den ordinarie formen. Gjorde även en så kallad boostkanal i den bakre delen utav cylindern, ca 1cm bred och så djup som godset på cylindern tillät. Avslutade med en brant spets (ca 15-20 grader) som slutade ca 1mm under de vanliga överströmmningskanalerna. Sedan så breddades avgasporten med 2mm på varje sida och taket höjdes med ca 1mm. Linade även upp avgasporten så att den stämmde bättre ihop med avgassytemet (fanns även en hel del att göra på packninge där med)

-Sedan så plockade jag bort packningen i botten på cyllen så att jag sänkte hela paketet (topp och cylinder sitter ihop). Detta gav lite bättre kompression.

-Byggde om avgasystemet för att få en större expansionskammare. Kapade av det på den tjockaste biten och la till ca 5cm. Tog även bort motsvarande fem cm på den tunna biten utav röret som går in i expansionen från cylindern. Detta röret sticker in ca 5cm i expansionen vilket inte är bra pga det själ volym.

-Drevade om den så att jag fick lite högre toppfart (från 66 eller om det var 68 :va till 60 bak)

-Satte på hårdare kopplingsfjädrar för att få bättre acceleration.

-Satte på en så kallad "Rocketkey". Detta gör att man ställer fram tändningen lite så att den tänder lite tidigare vilket ger mer varv= mer effekt.

-Sedan så bytte jag tändstiftet mot ett NGK.

Min gjorde nästan 60km/h och var riktigt acc snabb. Kan tänka mig att den hade gått välldigt bra med en riktig förgasare och med en riktig avgaspipa :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman