Mini-blinkers problem!

Eversun

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2012
Hoj
Yamaha R6 -00
God eftermiddag, jag köpte en Yamaha R6 för två säsonger sen, och nu är det dags för besiktning. Jag har LED-blinkers fram och vanliga blinkers bak. Givetvis nu innan besiktningen har ett motstånd gått sönder till en av LED-blinkersen vilket resulterar i att höger riktningsvisare blinkar otroligt snabbt. Vilket jag kommer få anmärkning på hos besiktningen.

Hur som helst, detta har jag kommit fram till.

Original riktningsvisaren är: 12V, 21W
Den nya LED riktningsvisaren är: 12V 0,5W

Vilket ger skillnaden på 20,5W och med "ohms lag" får vi:

((12^2)/20,5) = 7Ω Korrekt?

Det är nu jag blir förvirrad :va (kan inget om el-komponenter, känner mig vilsen)

Ska jag köpa ett: http://www.eluxson.se/produktkategorier/995-lsr-68-20.html
(Artikelnummer: 124110)

Om min gissningen inte är rätt, kan någon ge ett förslag på lämpligt motstånd?

Tack, på förhand! / Johan

Eller så köper du ett lastoboeroende relä och trycker dig. Biltema eller Ebay.
P=U*I ______ P/U= I eller 1,75
U=I*R ______ U/I= R elller 7ohm

7-10ohm parallelt på diodblinkers gör susen.

Jag har ett ledblinkermotstånd över som jag inte behöver. PM:a din adress så skickar jag det till dig. Gratis.

Det borde funka, uträkningen stämmer. Men det blir maxeffekt på motståndet så det kommer att bli väldigt varmt. Jag har ett liknande på min hoj och det blir glödhett om man står och blinkar 20-30 sekunder. Det gör jag förvisso inte så det är inget större problem. Kan vara värt att tänka på dock, om man är en sån som står och blinkar i korsningar i väntan på att det blir grönt. Plast runtomkring kan smälta. Bäst är att limma på en kylare, om man orkar pilla med sånt.

Ett alternativ om du inte hittar mer effekttåliga motstånd (~30 watt) är att köra med två 15-ohmare parallellkopplade, då blir det 7,5 ohm. Fast det blir ju fyra motstånd totalt så det kanske är svårt att få plats med allt.

Här har du 14 sidor om LED-blinkers. Det kan inte finnas någonting om dioder, effekter och motstånd som inte står där:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?14429-Motst%E5nd-till-miniblinkers-genomg%E5ng

Last edited:
Det mest akuta problemet kan du lösa genom att ersätta motståndet med en 10W / 12Volt lampa.
Som du kopplar in med ett par sladdar, lindar om med tejp och sätter nånstans på hojen.
Det blir ju inte många sekunders blinkning vid besiktningen.
Så tejpen kommer inte börja förvandlas till rök som om du står vid rödljus i en minut och blinkar.

Det mest akuta problemet kan du lösa genom att ersätta motståndet med en 10W / 12Volt lampa.
Som du kopplar in med ett par sladdar, lindar om med tejp och sätter nånstans på hojen.
Det blir ju inte många sekunders blinkning vid besiktningen.
Så tejpen kommer inte börja förvandlas till rök som om du står vid rödljus i en minut och blinkar.

Om det är 21w original så KAN eventuellt inte 10W räcka dock. En del reläer är riktigt känsliga men det finns ju andra lampor att tillgå ;)

Tack för alla svar, blev att jag sa tillbaka original blinkers nu till besiktningen. Ska resa iväg i helgen + att det kommer ta tid att beställa. Men fixar det efter besiktningen när jag har tid. tack för alla svar :yoparty

Back