Mindre stoppning - sporthojar?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Varför har sporthojar mindre stoppning i sätet än till exempel en touring hoj?
 
för att det ska va lätt att flytta ut röven? man "fastnar" typ i stoppningen annars ju...
 
För att man ska känna vad som händer mellan hjulen och asfalten. Med 30 kg skumgummi a´ la guldvinge hinner det både släppa, gå omkull och komma en ambulens till olycksplatsen innan du fattat att greppet var otillräckligt.

Och det GÖR skillnad.
 
För att man ska känna vad som händer mellan hjulen och asfalten. Med 30 kg skumgummi a´ la guldvinge hinner det både släppa, gå omkull och komma en ambulens till olycksplatsen innan du fattat att greppet var otillräckligt.

Och det GÖR skillnad.
Kan bara hålla med! Detsamma gäller gummerade/icke gummerade fotpinnar också. J-Bone har en poäng också, halare och mer medgörlig sadel gör det enklare att flytta sig.
 
det väger mindre? och som folk tidigare sagt lättare att flytta runt sig + mer känsla...
om du vill åka bekvämare köp en airhawk dyna typ
 
Min teori är att det har att göra med att det skall göra lite ont att köra sporthoj. Det är inte coolt att inte ha några blåmärken. Vill man vara fin, får man lida pin, typ.
 
Det är väl två anledningar.

1. Man vill ha en smal och liten sadel som det är lätt att flytta runt på så att man inte hindras av sadeln vid aktiv körning.

2. Stoppning är inte viktlöst och i dagsläget så jagar sporthojstillverkarna vartenda gram för att hålla ned totalvikten. Mindre stoppning ger lättare hoj.
 
Det är väl två anledningar.

1. Man vill ha en smal och liten sadel som det är lätt att flytta runt på så att man inte hindras av sadeln vid aktiv körning.

2. Stoppning är inte viktlöst och i dagsläget så jagar sporthojstillverkarna vartenda gram för att hålla ned totalvikten. Mindre stoppning ger lättare hoj.

3. Bättre feedback också.
 
Skulle hävda att feedbacken är den absolut avgörande punkten. Visst är vikt en faktor, men hade det varit tvärtom att man fick bättre feedback med några extra gram (styrdämpare ex.) så hade ingen tvekat på det.

Att flytta sig behöver inte alls hänga på stoppningen. Däremot är det av naturliga skäl så att tunna sadlar är det för att de är anpassade för race, då är även ytan och formen anpassad för det. Och likadant åt andra hållet. Fokuserar man på att bygga en bekväm sadel så är inte förflyttningsförmågan så central.

Att de beror på varandra däremot ser jag inte som sant.
 
Min teori är att det har att göra med att det skall göra lite ont att köra sporthoj. Det är inte coolt att inte ha några blåmärken. Vill man vara fin, får man lida pin, typ.

Så ditt resonemnang är att det byggds obekväma hojar för att.... "det ska göra lite ont"? :va

Känns lite kul att flera i tråden kommit med sanningsnära och deduktiva argument, som några nu kör över med folkölsfylle-logik!
 
Det kan ju ochså vara så att dom gör hojjarna så obekväma som möjligt för att man ska åka så fort som möjligt för att komma fram jettefort och få kliva av?
 
Så ditt resonemnang är att det byggds obekväma hojar för att.... "det ska göra lite ont"? :va

Känns lite kul att flera i tråden kommit med sanningsnära och deduktiva argument, som några nu kör över med folkölsfylle-logik!


Haha, vissa tar sig själva och detta forum på lite för stort allvar. Ironi är svårt på internet va?
 
Jag ringde upp en gammal RR räv ( skit i vilken:arsele) och han påstod helt utan tvekan att det är för rövkänslan mot underlaget och inget annat.

Vikt? Räcker ju med att käka en French Hotdog så har man 2x sadelvikten direkt:)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top