Mindre sporthojar 400 vs 250. Vad ska man välja?

Nordan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
ingen numer tyvärr :(
Har en tid gått och funderat på att köpa en mindre, smidigare (inbillar jag mig), inte lika snabb och dyr sporthoj. Kommer inte att tävlings köra så prestandan behöver inte vara extrem.

Aprilia rs 250 och Suzuki rgv 250 har stått på önskelistan. Men vad jag förstår så måste man mecka en del med dem.

Läste en tråd om Kawasaki zxr 400 det verkar ju vara en trevlig hoj. Kollade lite på tyska mc-sidor och upptäckte (inte helt oväntat kanske) att Suzuki, Yamaha och Honda också har 400 kubikare. Honda har två modeller (minst) vfr 400 r och cbr 400.

Nåja under vinteruppehållet kommer jag drömma om att så fort våren kommer åka ner och hämta en liten sporthoj i tyskland.

För att inte tråka ut tjej och kompisar måste jag lufta mina funderingar. Någon som har lite tips, synpunkter eller länkar.

Har åkt större sporthojar tidigare men det är ju kul att testa något nytt.

Som jag föreställer mig det är 250 hojarna mindre och rappare men kräver mer omvårdnad.

Jag kan bara uttala mig om RGV 250 och säger att den och aprilian nog har bäst väghållning. Motorn är inte särskilt anpassad till gatbruk då den har dåligt bottendrag.
Meckandet skiljer sig nog från hoj till hoj.
Det enda felet på min var glapp i framhjulslagret (hojen har gått på bana). Smidig är bara förnamnet.
Ett bra tips för en sådan hoj är ett trimavgas, ger ca 10 hk och tar bort 8kg. + LJUDET

Tack för svar och tips Carbon! Kanske ska inrikta mig på en rgv 250 om jag kan hitta en inte är slutkörd. Du har inte behövt göra något åt motorn?

Hittade dessa komentarer om rgv 250 på bike.se:

Detta är en hoj som alla borde äga, billig, rapp, å underbar i kurvor!
Jag åkte snabbare med denna hoj än jag gjorde med en r1:a jag hade tidigare på en kurvig sträcka!!
KÖP, GASA, NJUT!!!

Mycket vass hoj som ska rastas på första bästa kurviga sträcka. Ingen direkt vettig maskin att köra långa raka vägar med men så fort det börjar svänga så känns det vad den är byggd för. Lite taskigt bottendrag men imponerande prestanda så fort den kommer upp i varvtal. Vet inte om min är bra eller dålig i bränsleförbrukning men det går åt ungefär 0,77l/mil vid ganska hård körning.

... och detta om zxr 400 på bike.se:

Denna hoj är inte lämpad för personer över 170 cm, och dess inte alltför vridstarka motor medger inte att någon klumpeduns kör runt på den. Rödmarkeringen ligger strax under 15.000 rpm, och det vill till att växla flitigt för att hålla liv i maskinen. Under 5.000 rpm är den som en moped, mellan 5-10.000 rpm går den som en 125:a fast när Du når 12.000 rpm brakar helvetet löst. Den låga vikten och de förhållandevis enorma bromsarna gör att man kan bromsa nästan obehagligt mycket. På banan har den visat sig vara ett under av väghållning och många större hojar får se sig besegrade när kurvorna kommer ofta. Ute på motorvägen är den skitjobbig, mest med tanke på att den vid 160 km/h varvar 10.000 rpm på 6:an !!

Detta måste dock vara den perfekta hojen för en lätt tjej eller kille som inte är alltför stor men som ändå vill ha en snygg hoj med karaktär och förhållandevis "bra ös".

Jag instämmer med Joppe, ZXR 400 är nog den bästa kombinationen om man vill ha en rolig, snygg och relativt billig hoj! Ett klart plus för den som funderar på en mellanklassare. Den ger mängder med körglädje, som ska utnyttjas på kurviga vägar. Att köra 70 mil motorväg på en dag är inga problem, jag med mina 175cm var faktiskt inte helt förstörd efteråt. Men den är ju inte touringanpassad. Som sagt, inget är ballare än att ta en ZX9 eller R1 på yttern i svepande kurvor!

www.drive.to/zxr400

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...