Jag har läst trådarna i ämnet "ner en kugg i fram" men eftersom mitt pannben är av oanad tjocklek så måste jag kolla med er:
Så här tänker jag:
Om jag bortser från vad som händer på ettans växel och om jag inte vill jämföra enskilda växlar med varann före och efter drevning så har drevningen ingen effekt på en motorcykels acceleration, om jag alltså mäter axet över flera växlar - eller?
t. ex.: Om jag efter en kurva tycker att jag har för lite kraft i backen och vill axa bättre så blir min tanke först att växla ner - inte att minska en kugg på framdrevet! Det kan väl för i h-e inte spela någon roll var i kraftöverföringen mellan vev och vägbana som jag påverkar utväxlingen!
(jag är med på att wheeliedreva och att dreva för att varva ur på 6:an eller om man vill kunna köra i stan utan att slira på kopplingen hela tiden.)
Förstår ni vad jag menar? Blir jag frånåkt av mig själv på min favoritväg om jag drevar ner i fram?
/Joppe
Så här tänker jag:
Om jag bortser från vad som händer på ettans växel och om jag inte vill jämföra enskilda växlar med varann före och efter drevning så har drevningen ingen effekt på en motorcykels acceleration, om jag alltså mäter axet över flera växlar - eller?
t. ex.: Om jag efter en kurva tycker att jag har för lite kraft i backen och vill axa bättre så blir min tanke först att växla ner - inte att minska en kugg på framdrevet! Det kan väl för i h-e inte spela någon roll var i kraftöverföringen mellan vev och vägbana som jag påverkar utväxlingen!
(jag är med på att wheeliedreva och att dreva för att varva ur på 6:an eller om man vill kunna köra i stan utan att slira på kopplingen hela tiden.)
Förstår ni vad jag menar? Blir jag frånåkt av mig själv på min favoritväg om jag drevar ner i fram?
/Joppe