mindre framdrev...igen!

U-joppe

Jack of all trades
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frankenviffer
Jag har läst trådarna i ämnet "ner en kugg i fram" men eftersom mitt pannben är av oanad tjocklek så måste jag kolla med er:

Så här tänker jag:
Om jag bortser från vad som händer på ettans växel och om jag inte vill jämföra enskilda växlar med varann före och efter drevning så har drevningen ingen effekt på en motorcykels acceleration, om jag alltså mäter axet över flera växlar - eller?

t. ex.: Om jag efter en kurva tycker att jag har för lite kraft i backen och vill axa bättre så blir min tanke först att växla ner - inte att minska en kugg på framdrevet! Det kan väl för i h-e inte spela någon roll var i kraftöverföringen mellan vev och vägbana som jag påverkar utväxlingen!

(jag är med på att wheeliedreva och att dreva för att varva ur på 6:an eller om man vill kunna köra i stan utan att slira på kopplingen hela tiden.)

Förstår ni vad jag menar? Blir jag frånåkt av mig själv på min favoritväg om jag drevar ner i fram?

/Joppe

På bana har drevningen större betydelse än man tror. Grundregeln är att man drevar för att den precis ska varva ut på högsta växeln på längsta rakan. På vissa banor med kort raka, som falkenberg och knutstorp är det nästan omöjligt att dreva efter toppfart på rakan, där använder man inte högsta växeln. Då prioriterar man att dreva så att man har rätt varv ut ur kurvorna. Allt för att ha max acceleration. Att växla ner har ofta en stor nackdel: motorvarvet ökar för mycket. Man hamnar på för högt varv alltså. Kan få problem med fästet, eller att den varvar ut för snabbt på den växeln. Man vill nämligen minimera antalet växlingar oxå. Växlingar tar ju tid.

Nr:18 skrev:
På bana har drevningen större betydelse än man tror. Grundregeln är att man drevar för att den precis ska varva ut på högsta växeln på längsta rakan. På vissa banor med kort raka, som falkenberg och knutstorp är det nästan omöjligt att dreva efter toppfart på rakan, där använder man inte högsta växeln. Då prioriterar man att dreva så att man har rätt varv ut ur kurvorna. Allt för att ha max acceleration. Att växla ner har ofta en stor nackdel: motorvarvet ökar för mycket. Man hamnar på för högt varv alltså. Kan få problem med fästet, eller att den varvar ut för snabbt på den växeln. Man vill nämligen minimera antalet växlingar oxå. Växlingar tar ju tid.

Tack nr:18!

OK, att dreva efter en banas utseende tror jag att jag hajjar (lite av) nu.
Som jag tolkar dig så är det inte lönt att bara chansdreva om man inte vet hur vägen som man skall åka ser ut för då kan man lika gärna få dom negativa effekterna som du nämner. Det är viktigare att se till att hojen arbetar vid rätt varvtal än att få den äkade utväxlingen - eller hur?

Bara för att kolla..., om jag är ute och åker på en slumpvis vald krokväg (toppfarten är inte aktuell), blir jag inte automatiskt snabbare med en kugge mindre i fram?

(till alla som har lust att missförstå: Detta är en fråga om teorin, inte ett patetiskt försök att åka fortare. Vad jag vill är att förstå om de som säger: "Jag har drevat ner en kugge i fram och jag har fått sånt grymt drag i min hoj", har lurat sig själva eller inte)

/Joppe

U-joppe skrev:
...Vad jag vill är att förstå om de som säger: "Jag har drevat ner en kugge i fram och jag har fått sånt grymt drag i min hoj", har lurat sig själva eller inte)/Joppe
De har lurat sig själva. Knarren accar visserligen bättre (mer G-kraft) på varje spragg men den går å andra sidan långsammare på varje växel. Växlarna räcker ju så att säga kortare.
Man kan också se det så här: Samma motor + samma vikt = samma acceleration.
Allt detta förutsatt att man ser det ur ett brett hastighetsperspektiv. Tittar man på det ur ett smalare hastighetsperspektiv så får man skillnad men det är ju just det som 18 skrev ovan. Dvs att anpassa knarren efter olika banor.

Robban_C skrev:
De har lurat sig själva. Knarren accar visserligen bättre (mer G-kraft) på varje spragg men den går å andra sidan långsammare på varje växel. Växlarna räcker ju så att säga kortare.
Man kan också se det så här: Samma motor + samma vikt = samma acceleration.
Allt detta förutsatt att man ser det ur ett brett hastighetsperspektiv. Tittar man på det ur ett smalare hastighetsperspektiv så får man skillnad men det är ju just det som 18 skrev ovan. Dvs att anpassa knarren efter olika banor.

Om man ligger och drar mellan 50 och 150 på favvovägarna så har dom rätt, är det det du säger?
Är det ett tillräckligt smalt perspektiv?

/J

U-joppe skrev:
Om man ligger och drar mellan 50 och 150 på favvovägarna så har dom rätt, är det det du säger?
Är det ett tillräckligt smalt perspektiv?
/J
Ungefär så. Eller kanske ännu smalare perspektiv. Typ där man mest ligger inom en växel.

Robban_C skrev:
Ungefär så. Eller kanske ännu smalare perspektiv. Typ där man mest ligger inom en växel.

EXAKT! :tummenupp
Där man mest ligger inom en växel!
Och då håller ju min åsikt eftersom "inom en växel" skrev jag om i första inlägget.

Puh...

Det finns fortfarande folk som hävdar motsatsen - kolla siten här.

Tala om för mig om han har fel eller om det är jag/vi som har det eller varför det kanske inte är något motsatsförhållande.

/Joppe

U-joppe skrev:
Tack nr:18!

Bara för att kolla..., om jag är ute och åker på en slumpvis vald krokväg (toppfarten är inte aktuell), blir jag inte automatiskt snabbare med en kugge mindre i fram?

/Joppe
Nix!
Beror på hur det stämmer med varven igenom/ut ur kurvan. Som Robban skrev: Samma motor, samma vikt=samma acceleration. Skillnaden som man upplever är samma skillnad du skulle uppleva om du växlar ner med växellådan. Orsaken att man drevar på bana är som jag skrev att det inte alltid stämmer när man växlar ner med växellådan, man kanske vill växla ner "en halv" växel. Grovt räknat, om du går ner en kugg fram så upplever man att man går ner nästan en hel växel. På bakdrevet kan du räkna med att 3 kuggar större är ungefär lika med 1 kugg mindre fram. Detta är naturligtvis beroende på hoj, alla märken har inte samma slutväxel i lådan.

Nr:18 skrev:
Nix!
Beror på hur det stämmer med varven igenom/ut ur kurvan. Som Robban skrev: Samma motor, samma vikt=samma acceleration. Skillnaden som man upplever är samma skillnad du skulle uppleva om du växlar ner med växellådan. Orsaken att man drevar på bana är som jag skrev att det inte alltid stämmer när man växlar ner med växellådan, man kanske vill växla ner "en halv" växel. Grovt räknat, om du går ner en kugg fram så upplever man att man går ner nästan en hel växel. På bakdrevet kan du räkna med att 3 kuggar större är ungefär lika med 1 kugg mindre fram. Detta är naturligtvis beroende på hoj, alla märken har inte samma slutväxel i lådan.

Jag är med!
Har du kollat apriliasajten http://www.geocities.com/sl_mille/df3.html som jag hänvisade till i inlägget ovan?
Vad är fel i hans resonemang i så fall?

/Joppe

<Bara för att kolla..., om jag är ute och åker på en slumpvis vald krokväg (toppfarten är inte aktuell), blir jag inte automatiskt snabbare med en kugge mindre i fram?>

Om du har tur att växlarna passar perfekt för kurvorna fart etc blir du snabbare. Det, om du drevar upp eller ned.

<"Jag har drevat ner en kugge i fram och jag har fått sånt grymt drag i min hoj",>

På ettan ja, och skilnaden är inte "grym". Tänk också på att man växlar ned för att få större kraft till bakhjulet. Den extra kraften från nedväxling/neddrevning kommer främst pga att motorvarvet hamnar i rätt varvregister.

Generellt, drevning handlar om anpassa lägsta o högsta växeln. Eller till bana eller annat. Min drevning var helt på trynet(pga "fel" motor i chassit). Hojen var kapabel för 180 men drevad till 140. Jag reducerade bakdrevet med 6 kug. Den axade faktiskt snabbare på ettan. Möjligen de första 10 metrarna, var den kvickare med långsamdrevningen. Den tid det tar att sitta och växla hela tiden käkade up allt. Nu fick jag ett mer konstant driv i det intresanta området.

Att få något att axa under ett brett fartområde kräver motoreffekt. Efekten är densamma vad du en gör med växlingen. Naturligtvis kan du få en högt växlad(1an) GP-hoj att ta första 100 metrarna genom att dreva ned en massa. När han sedan lägger i 2an och om vi antar att hans 2a=1an för de andra. så blir de ju lika igen. Den neddrevade losar sedan i ax runt topfart medans de andra forsätter att axa. Återigen kommer man tillbaka till v a r man vill ha axet. Summan blir väldigt lika (gungor o karuseller liksom) En traktor är ju väldigt lågt växlad. Och den axar som fan 0-4 km/t. Och det är ju hur kul som helst.

my .2 cents

Det finns inget sätt att räkna ut vilka utväxlingar som är snabbast, inte ens rakt fram, o ännu mindre när det svänger, o absolut inte 'i alla lägen'. Vet man motorns effektkurva, luftmotståndet o vikten så går det säkert räkna ut nåt för 'rakt fram' inom nåt hastighetsintervall. Men sen tillkommer motorns gassvar, tröghetsmoment, tid att växla etc. Så glöm det.

Normalt stämmer motorkaraktären o lådan någorlunda m vikt, motstånd o tänkt användning o då borde det räcka m lite finlir (max 10-15 % skillnad) m drevningen för att få det som man själv vill ha det. (En helt annan sak är om du t.ex. vill köra rr m en vässad crossmotor, då kan alltihopa behöva göras om, om man nu kan hitta såna drev till lådan.)
/u

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...