Mina händer domnar!

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Hoj
Kawasaki zx9r
Hej på er,

Jag vet att det finns en tråd om domningar händer.
Jag köpte min hoj i vintras och tog mitt kort här i dagarna som var, jag har med andra ord inte jättemycket erfarenhet av åkning.

Jag har problem att min högerhand domnar efter några mils körning.
Jag upplever inte att det är några speciella vibrationer. Är detta pga. ovana? Har ni sjävla upplevt detta i början?
Skakar jag loss handen i 10-20 sek så släpper det. Men återkommer efter några mil.

Tycker själv att jag inte kramar handtaget utan försöker köra avslappnat. Har ni några tips? Kanske erfarenheter själva?
Detta kanske är något som släpper med tiden då man blir van?

Tacksam för alla svar och tips :Bugar

prova en Kawasaki Z1000 SX. Man sitter helt annorlunda på den, du belastar nästan inte handlederna alls.

Min hand domnar jämt, ibland släpper det efter några mil! Säkert kanon bra för nerverna!?

Det är väl ett vanligt fenomen, speciellt på sporthojar, när man kör i modest tempo och i relativt statisk ställning...
Det är bara att vifta på med tassen eller köra snabbare....:-)

Hade samma problem i början, men nu är det bara ibland på långtripper.

Dålig sittställning? Spänner dig?

Kolla som sagt att du inte böjer handleden onödigt mkt.
Vila inte kroppsvikten mot styret med armarna, knip åt med låren om tanken och håll kroppen uppe med bål- och ryggmuskler. Dina armar ska vara avslappnade.

:hej:bow Det är väl gashanden du pratar om :va . Skaffa andra hanskar eller om dom är bra:2cool . Skaffa en sån där manik för semestergas så du slipper du hålla så hårt i rullen

Last edited:
Kolla som sagt att du inte böjer handleden onödigt mkt.
Vila inte kroppsvikten mot styret med armarna, knip åt med låren om tanken och håll kroppen uppe med bål- och ryggmuskler. Dina armar ska vara avslappnade.

Jag märkte det när jag bytte slipon så att det vibrerar mer. Låter den mycket, eller är det originalrör?

Som flera skriver är det ganska vanligt fenomen när man kör hoj som har en lite framåtlutad körställning.
Man får jobba lite på att använda mage, rygg och lår i syfte att avlasta händerna från vikten. Alternativt köra fortare så fartvinden lyfter upp en lite. :)

Sen upplever jag vissa hojar som väldigt knepiga i styrets utformning. En polare till mig kör en Suzuki VX800 (inget direkt sportigt i den trålaren) och på den får jag skitont i handlederna efter ett par mil, speciellt den vänsta. Verkar som vinkeln blir helt knas på vissa modeller.

Verkar vara många, även jag själv, som har problem med det i början men för de flesta (min uppfattning i ämnet) upphör det när man blivit lite mer van med hojen.

Har du för tajt skinnställ?
Om det stramar över latsen (axlarna) på dig så minskar blodflödet till fingrarna och kan orsaka detta problem.
Jag hade själv det problemet med mitt ställ och nu har jag sytt om det och vips så försvann problemet.

Jag märkte det när jag bytte slipon så att det vibrerar mer. Låter den mycket, eller är det originalrör?

Tack för alla tips och visat intresse! :Bugar
Jag kör med orginaldämpare men ska byta ut det inom några veckor, kanske blir bättre?
Kanske att mina handskar sitter något hårt, ska testa spänna dom lite lösare. Sittställningen är ju ganska så upprätt på en kawa z750. Ej sportställning som man hänger på styret.
Det kanske är som ni säger att man är ovan, och man spänner sig nu i början innan man är van :)

Skinnstället sitter ej så tajt, är blandning mellan skinn och allväder.
Det är ändå skönt att det verkar vara ett relativt vanligt fenomen, slipper man känna att man ALLTID ska ha det så här :banana

Knip med knäna runt tanken och håll löst i styret.

Har haft jätteproblem med det själv.

Leta upp boken/filmen twist of the wrist i bokhandel/nätet så kommer du få lära dig massor nyttigt!

Jag upplevde detta på min hoj när jag bytte till tunnare gashandtag...
hade original riktigt mjuka tjocka handtag, nu har jag tunna som fan, handen ligger mer eller mindre direkt emot styret/gasrullen, lite skillnad sen förr, och jag upplever domningar.

Skulle vilja påstå att i 8 fall av 10 så handlar det om sittställningen.
Att du hänger för mkt på styret, alternativt håller i dig för hårt.

Det kommer ge med sig med tiden.

Carpal Tunnel Syndrome.

Jag har opererat båda händerna för detta, i slutet på mitt andra år i racingen kunde jag köra ca tre varv sen var båda händerna borta.

Så om det blir värre och det händer utanför MC åkningen då kan det behöva opereras, rätt känt problem.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back