Mina första dagar med Ducatin

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Japp, i Torsdags påbörjades experimentet som skulle klargöra om körglädje inte alls har med effekt att göra (=går det att byta från SP1 till 620sport utan att bli totalbesviken).

Det hela började inte så bra, fick hojen en dag för sent. Skulle ha fått den i Onsdags för att kunna genomföra den planerade bankörningen med ducceklubben som var på sviesta i torsdags. Men det kändes inte som jag missade något med tanke på vädret. Fick i allafall hämta ut den i Torsdags och köra dom 8milen hem till Strängnäs i regn. På vägen hem satt jag och undrade vad som var fel på maskinen eftersom den var så jävla trött... och samtidigt undrade jag om jag kunde minnas så fel från min provkörning av kompisens 620 Monster, var maskinen verkligen så här slö??
Svaret på den fråga fick jag när jag kom hem och började rota lite i varför gasen var så kort, den kändes som ett snabbgashandtag från Hobbex :D. Plockade bort tank, luftburkslock och luftfilter och kikade ner i insuget. Spjället gick kanske att öppna 20grader :mad: och vid ytterligare efterforskningar hittade jag roten till problemet, mellan insugshusen satt det en plåtvinkel monterad som hindrade spjällen att öppna fullt. Jag hade fått en 25kW-hoj :mad: :mad: :mad:. Dagen därpå blev det ett samtal till handlaren som sa att det var jätteenkelt att ta bort strypningen bara man hade en muttertång (den var monterad med typ brytskruvar). Jätteenkelt skulle jag nog inte kalla det.... efter att jag monterat bort båda sidokåporna, tank, luftburk, batteri och knippsat bort ett par buntband så kom jag åt att knacka bort brytskruvarna med en dorn. När allt väl satt på plats igen hade det gått ett par timmar.
Nu kände man iallafall igen motorn, nu rörde den betydligt bättre på sig. fast det är ju inte prat om några powerwheelies :D . Och ska man ha upp den på slangen får man koppla upp den på ettan :( .
Igår blev det en heldag på gelleråsen och öka på lite mil (inkörning kallas det tror jag :hej ). Kände mig som en bromskloss i mellangruppen med en hoj med hälften så mycket effekt som dom andra och som man dessutom inte är van vid :crash. Nåja, det fungerade bra till slut..var väl bara på rakan man var ivägen.. man är ju van vid att brotta ner cykeln och nu faller den av sig självt i kurvorna. ovan känsla :D :D
Man kan även på bana ha riktigt roligt även med en halvtrött cykel som denna... och det är ju roligare att slå från underläge (om man nu lyckas med det :D )

Slutsats och betyg efter 25mil

Körglädje sitter inte i effekten, har minst lika roligt med den här hojen på en kurvig väg eller bana.
Fint chassi, dock något ovant när man kommer från en pansarvagn :crash
Rolig motor med bra bottendrag (i förhållande till storleken)
Lite surt att vara tvungen att koppla upp den på ettan :( men jag funderar på att inhandla ett kugg mindre framdrev
BILLIG försäkring!! (2700kr helår helförsäkrad)

MYCKET körglädje för lite pengar :tummenupp
 
greven skrev:
---edit---
Man kan även på bana ha riktigt roligt även med en halvtrött cykel som denna... och det är ju roligare att slå från underläge (om man nu lyckas med det :D )

--- edit ---

Tell me about it! :hej
Kul att du är nöjd med hojen! :whip
 
Kul att du är nöjd med bågen...

Du kommer väl ner till Mantorp på fredag då, så får vi
se din nya glädje.. :hej
 
Hur mycket fick du kompensation av handlaren för att du fick meka bort strypningen själv då.... Nått ska du ju ha, tycker jag...
 
Kul att höra att du är nöjd. Jag fick också hem min Ducce i torsdags. En 750SS från ´93. Känner mig helnöjd med den. Du får ta och fota pärlan så vi får se den också.
 
greven skrev:

..Man kan även på bana ha riktigt roligt även med en halvtrött cykel som denna...

"Halvtrött" ? Ha. Verkar ju va rena monstret. Med 60+ hp skulle jag nog få problem i utgångarna. Själv är jag nere i 40hp på veven. Har inte varit så såld sedan tidigt 80-tal. Bra däck, chassi o effekt som passar vägen är grejen.

(Eller så är jag bara avundsjuk på alla andra :rodnar
 
ski_extreme skrev:
Hur mycket fick du kompensation av handlaren för att du fick meka bort strypningen själv då.... Nått ska du ju ha, tycker jag...

Ingenting... och inte kommer jag att begära nånting heller eftersom jag fick 6000kr i tillbehör vid köpet trots att kampanejen egentligen hade gått ut :D

MEN jag kan säga att det är inte lätt att få bort luftburken, men nu kan jag det till nästa gång :tummenupp
 
Re: Re: Mina första dagar med Ducatin

gpf skrev:
Det är väl för att du bor i skogen och har köpt en 25kW hoj :D

Apapap.... bilsport och mc går efter originaleffekt (eller rättare sagt så har dom ju färdiga klassningslistor)... OCH det är billigare att ha den här hojen än en motard :D 2700kr mot 3200kr
 
Välkommen i ducatist gänget :tummenupp En "liten" monster har inga problem att hänga med på kurvig landsväg. Men på aktiv bankörning så börjar det snart släpa i marken, men det lär du bli klok på ;)
 
Motulen skrev:
Välkommen i ducatist gänget :tummenupp En "liten" monster har inga problem att hänga med på kurvig landsväg. Men på aktiv bankörning så börjar det snart släpa i marken, men det lär du bli klok på ;)

Men sporten har väl bättre markfrigång än monstern, eller? Och framförallt så gungar den inte i högfarstsvängar..
 
McB skrev:
Man förlorar ALLTID pengar, hur man än gör. :fakta

Näää. nu ska jag berätta hur man gör... man köper grejorna till nettopriser, sen kör man 375 mil och säljer hojen för samma belopp som man lagt ut :tummenupp (och ge faan i att hitta några fel i språket nu... :crash )
 
Byt du drevet, jag gick ned en kugg fram på min 996a och whooohooo vilka powerwheelies!. Fick förklarat för mig att duccar är aldeles för högt drevade för att klarar något löjligt bullerprov.
 
Re: Re: Re: Re: Mina första dagar med Ducatin

Goodstuff skrev:
Tyvärr inte men möjligen den 21/7. Då ska du få pisk! :crash

Finns risk..... både att jag är där och att jag får pisk :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top