euromange
Veckans smak är....
Japp, i Torsdags påbörjades experimentet som skulle klargöra om körglädje inte alls har med effekt att göra (=går det att byta från SP1 till 620sport utan att bli totalbesviken).
Det hela började inte så bra, fick hojen en dag för sent. Skulle ha fått den i Onsdags för att kunna genomföra den planerade bankörningen med ducceklubben som var på sviesta i torsdags. Men det kändes inte som jag missade något med tanke på vädret. Fick i allafall hämta ut den i Torsdags och köra dom 8milen hem till Strängnäs i regn. På vägen hem satt jag och undrade vad som var fel på maskinen eftersom den var så jävla trött... och samtidigt undrade jag om jag kunde minnas så fel från min provkörning av kompisens 620 Monster, var maskinen verkligen så här slö??
Svaret på den fråga fick jag när jag kom hem och började rota lite i varför gasen var så kort, den kändes som ett snabbgashandtag från Hobbex
. Plockade bort tank, luftburkslock och luftfilter och kikade ner i insuget. Spjället gick kanske att öppna 20grader
och vid ytterligare efterforskningar hittade jag roten till problemet, mellan insugshusen satt det en plåtvinkel monterad som hindrade spjällen att öppna fullt. Jag hade fått en 25kW-hoj
. Dagen därpå blev det ett samtal till handlaren som sa att det var jätteenkelt att ta bort strypningen bara man hade en muttertång (den var monterad med typ brytskruvar). Jätteenkelt skulle jag nog inte kalla det.... efter att jag monterat bort båda sidokåporna, tank, luftburk, batteri och knippsat bort ett par buntband så kom jag åt att knacka bort brytskruvarna med en dorn. När allt väl satt på plats igen hade det gått ett par timmar.
Nu kände man iallafall igen motorn, nu rörde den betydligt bättre på sig. fast det är ju inte prat om några powerwheelies
. Och ska man ha upp den på slangen får man koppla upp den på ettan
.
Igår blev det en heldag på gelleråsen och öka på lite mil (inkörning kallas det tror jag
). Kände mig som en bromskloss i mellangruppen med en hoj med hälften så mycket effekt som dom andra och som man dessutom inte är van vid
. Nåja, det fungerade bra till slut..var väl bara på rakan man var ivägen.. man är ju van vid att brotta ner cykeln och nu faller den av sig självt i kurvorna. ovan känsla
Man kan även på bana ha riktigt roligt även med en halvtrött cykel som denna... och det är ju roligare att slå från underläge (om man nu lyckas med det
)
Slutsats och betyg efter 25mil
Körglädje sitter inte i effekten, har minst lika roligt med den här hojen på en kurvig väg eller bana.
Fint chassi, dock något ovant när man kommer från en pansarvagn
Rolig motor med bra bottendrag (i förhållande till storleken)
Lite surt att vara tvungen att koppla upp den på ettan
men jag funderar på att inhandla ett kugg mindre framdrev
BILLIG försäkring!! (2700kr helår helförsäkrad)
MYCKET körglädje för lite pengar
Det hela började inte så bra, fick hojen en dag för sent. Skulle ha fått den i Onsdags för att kunna genomföra den planerade bankörningen med ducceklubben som var på sviesta i torsdags. Men det kändes inte som jag missade något med tanke på vädret. Fick i allafall hämta ut den i Torsdags och köra dom 8milen hem till Strängnäs i regn. På vägen hem satt jag och undrade vad som var fel på maskinen eftersom den var så jävla trött... och samtidigt undrade jag om jag kunde minnas så fel från min provkörning av kompisens 620 Monster, var maskinen verkligen så här slö??
Svaret på den fråga fick jag när jag kom hem och började rota lite i varför gasen var så kort, den kändes som ett snabbgashandtag från Hobbex





Nu kände man iallafall igen motorn, nu rörde den betydligt bättre på sig. fast det är ju inte prat om några powerwheelies


Igår blev det en heldag på gelleråsen och öka på lite mil (inkörning kallas det tror jag




Man kan även på bana ha riktigt roligt även med en halvtrött cykel som denna... och det är ju roligare att slå från underläge (om man nu lyckas med det

Slutsats och betyg efter 25mil
Körglädje sitter inte i effekten, har minst lika roligt med den här hojen på en kurvig väg eller bana.
Fint chassi, dock något ovant när man kommer från en pansarvagn

Rolig motor med bra bottendrag (i förhållande till storleken)
Lite surt att vara tvungen att koppla upp den på ettan

BILLIG försäkring!! (2700kr helår helförsäkrad)
MYCKET körglädje för lite pengar
