Min tur att smaka asfalt & grönsaker

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha R6- 09
Det är en första gång för alla, Var ute och körde den vanliga sträckan en söndag, som man hittat och valt till sin favorit..goprona är på.. man kan svängarna och vilken fart som behövs för att få ett bra flyt (lagligt såklart) för några veckor sen var det min tur. Går in i en nerförsbacke med en lång vänstersväng, med en lätt uppförsbacke som följd.. hinner dock inte fram till uppförsbacken och en lowsider i vänsterböjen på landsvägen är ett faktum.

Jag och hojen glider ca 30 meter asfalt. jag tar täten, vi far ner i diket och möter en våldsam träff i dikesväggen.. framgaffeln komprimeras och hojen får sig en flygtur på ca 12 meter.. även jag tar täten här med två volter.. landar i diket igen på ryggen denna gång.. och hojen landar precis bredvid mig.

Jag minns ingenting från vurpan...Kraftig hjärnskakning, smakade lite på min tunga och smällt i vänster axel ganska rejält. Men inga frakturer. Vad som orsakar vurpan är lite diffus pga hjärnskakningen jag ådrog mig då jag inte kan komma ihåg om jag känner att något är påväg att gå fel.. att någonting inte stämmer.

Däcken däremot hade temp det vet jag helt säkert, men om asfalten kan ha varit kall.. otillräcklig setup på fjädringen, att mina knäpuckar hade ramlat av förut och gjorde att jag inte kände mig helt bekväm i lutet utan dom och påverkar hojens stabilitet ?

Frågorna är många.

Det sägs att en ryttare inte är en riktigt ryttare förens denne blivit avkastad minst en gång.
Gäller det mc också ?

Nu fokus på bli hel i axeln och dra ihop det sista av banräsern till nästa år och premiära i speedster cup !

Tack för denna gång, underbara hojsäsong. Längtar redan tills nästa.. antar att det är ett bra tecken efter man gått omkull =):yoparty
kurvan.jpg
nerslaget.jpg
hojen.jpg
hojen 3.jpg
hojen 2.jpg
skrapat.jpg

Bifogat

• 20150921_115303.jpg
    20150921_115303.jpg
    1.4 MB · Visningar: 174
Last edited:
Diken är förbannat bra på att slå tillbaka. :fakta

Det finns ju folk som klarat sig i årtionden utan att krascha, det är väl att föredra antar jag eftersom att det kan göra ganska ont att krascha, speciellt på allmän väg. Men ja, nu har du ju iaf varit lite äventyrlig och testat det.
Det går fort när det ramlar omkull eh? :D

Skönt att det inte blev värre för dig. Och lycka till i Speedster. :D Tänkte försöka få till något race jag med nästa år. :hihi

Diken är förbannat bra på att slå tillbaka. :fakta

Det finns ju folk som klarat sig i årtionden utan att krascha, det är väl att föredra antar jag eftersom att det kan göra ganska ont att krascha, speciellt på allmän väg. Men ja, nu har du ju iaf varit lite äventyrlig och testat det.
Det går fort när det ramlar omkull eh? :D

Skönt att det inte blev värre för dig. Och lycka till i Speedster. :D Tänkte försöka få till något race jag med nästa år. :hihi

Ja, jag önskar vell egenteligen ingen att man ska vurpa.. på landsväg eller bana. Om nu inte jag ligger 2a och jagar 1a platsen.. men det är ett annat forum :)

Tack och lycka till själv ! :)

Var ute och körde den vanliga sträckan en söndag, som man hittat och valt till sin favorit..goprona är på
upp med filmen! och när hände det? minnet brukar komma åter efter ett par dagar och asfalten är förrädiskt kall nu

upp med filmen! och när hände det? minnet brukar komma åter efter ett par dagar och asfalten är förrädiskt kall nu

Ska försöka redigera ner det vid själva ögonblicket..har inget redigeringsprogram och min dator är inte sådär skitbra. Det var i mitten på september..någon timme senare var det dimma just där.. ( är som ner i en liten dal )

just nu är det iaf svart fortfarande.. när jag tittar på videon kan jag se vissa ögonblick som jag kommer ihåg när jag ser på den.

kurvan 2.jpg

Last edited:
Ska försöka redigera ner det vid själva ögonblicket..har inget redigeringsprogram och min dator är inte sådär skitbra. Det var i mitten på september..någon timme senare var det dimma just där.. ( är som ner i en liten dal )

avidemux klarar simpel redigering galant och är helt gratis

Jag gjorde så här med min srad ;) så du inte behöver känna dig dum :P

Är kall asfalt hal? Har inte märkt någon större skillnad bara däcken är varma, däremot kyls dom ner och då blir det sämre fäste men det sker ju gradvis när tempen sjunker så det känner man ju. Skit med kraschen men du klarade dig så då är det bara påt igen. :)

Trist att höra! Skönt att det gick förhållandevis bra för dig. Bara att hoppa upp på hojen till våren igen, en gång är ingen gång :-)

Inga spill på vägen av olja eller nuturgödsel?

Inte vad vi kunde se, och vi hade åkt några vändor fram och tillbaka, och sett ifall det kunde varit något. Men man vet ju aldrig, vi kanske missade något när vi reka.

Är kall asfalt hal? Har inte märkt någon större skillnad bara däcken är varma, däremot kyls dom ner och då blir det sämre fäste men det sker ju gradvis när tempen sjunker så det känner man ju. Skit med kraschen men du klarade dig så då är det bara påt igen. :)

Nej det har jag också svårt att tro att asfalten är hal kall.. men jag vet inte. Ja bara påt igen! :)

Trist att höra! Skönt att det gick förhållandevis bra för dig. Bara att hoppa upp på hojen till våren igen, en gång är ingen gång :-)

Jajamen! Tack =)

Nu ser ju sukisukin ut som en fajter på riktigt :tummenupp Typ som Rocky i slutet på alla filmer :hihi

Är kall asfalt hal?

Nej det har jag också svårt att tro att asfalten är hal kall.. men jag vet inte. Ja bara påt igen! :)

ALLA vet att det är varm asfalt som är farligt.

Frågorna är många.

Det sägs att en ryttare inte är en riktigt ryttare förens denne blivit avkastad minst en gång.
Gäller det mc också ?

Hälsning från stallet:
Talesättet går tyvärr ut på att "man inte kan kalla sig ryttare förrän efter 100 avsittningar."
Liiite hårt att bara duplicera rakt av för oss motorcyklister...

ALLA vet att det är varm asfalt som är farligt.

Hälsning från stallet:
Talesättet går tyvärr ut på att "man inte kan kalla sig ryttare förrän efter 100 avsittningar."
Liiite hårt att bara duplicera rakt av för oss motorcyklister...

Jag justerade talesättet lite och jaa..det var ett skämt =)

Asfalten höll ca 7 grader på Gelleråsen i söndags, och det var nog minsta problemet :P

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla