Min tomgång är borta! Daytona 675

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har ingen tomgång längre! Vad har jag gjort för att bli av med den?

Kört en säsong utan "second air injection" utan att ha inaktiverat det i ecu'n. Dvs kört med motorlampan tänd.
Efter ett tag började tomgången krångla. När jag startat hojen hade den väldigt låg tomgång 15-20 sekunder, och om jag rörde gasen så dog den. Lät jag den stå 15-20sekunder så gick den bra igen
Sista körningen så försvann dessutom tempmätaren, men kom tillbaka när jag startade om hojen.

Så för ett par månader sen skaffade jag odb2 kabel. Inaktiverade SAI, provstartade och den gick perfekt från början.

Fanns en felkod till, som visade sig vara en luftslang som lossnat på en givare.
Därefter har jag tömt tanken på tankskum och gjort rent bränslefiltret, bytt tempgivare (köpte den innan odb2-kabeln, fanns inga felkoder om att den var fel. bytte ändå).
När jag bytte tempgivaren plockade jag av spjället/motorn som ställer tomgången. Kollat tre gånger att det mekaniskt sitter rätt monterat igen, med rätt spel osv.

Efter detta har jag ingen tomgång längre. Vad kan jag ha gjort för att bli av med den? Var börjar jag felsöka???
Eller sa jag skrota den och köpa något utan elektronik där man med ögat kan se vad som är fel? :gnissla

Byta tillbaka till din gamla tempmätare har du förstås provat? Hur är det med TPSen? Kan du ha fipplat till den när du plockade av tomgångmotorn? Eller kabeln till tomgångsmotorn?

Har Du felmeddelande från motorlampan? Går hojen som ett skållat troll på gas >5-10% trottel? Ett vanligt fel när endast tomgången försvinner är att Du kopplat bort någon av vacuumslangarna från insugningshalsarna till MAP-sensorn när Du haft bort tanken. MAP-sensorn sitter på luftburkens undre del, nere till vänster (mot sadeln till). Kanske kan vara värt att kontrollera?

Har du kalibrerat "idle stepper motor"? Googla på det, finns guider på hur man gör. Spökar tomgången så är det nummer ett att göra. Kolla också så att insugsgummina är ordentligt fastskruvade, det var de inte på min hoj av någon anledning.

Kass vattentempmmätare är ett vanligt fel på dessa hojar. Jag vet dock inte om det kan leda till startproblem

Byta tillbaka till din gamla tempmätare har du förstås provat? Hur är det med TPSen? Kan du ha fipplat till den när du plockade av tomgångmotorn? Eller kabeln till tomgångsmotorn?

Det slog mig precis efter jag postat inlägget, att jag inte testat med gamla tempmätaren. Ska testa ikväll.

Kablarna till TPSen och tomgångsmotorn har jag kollat så dom sitter fast.

Har Du felmeddelande från motorlampan? Går hojen som ett skållat troll på gas >5-10% trottel? Ett vanligt fel när endast tomgången försvinner är att Du kopplat bort någon av vacuumslangarna från insugningshalsarna till MAP-sensorn när Du haft bort tanken. MAP-sensorn sitter på luftburkens undre del, nere till vänster (mot sadeln till). Kanske kan vara värt att kontrollera?

Det var MAP-sensorn jag menade när jag skrev givare. Kom inte på namnet. Kan alltså ha kört hela säsongen utan den slangen i. Satte i den slangen samtidigt som jag bytte tempgivare, därefter försvann tomgången.
Har inga fler felmeddelande nu.

Har du kalibrerat "idle stepper motor"? Googla på det, finns guider på hur man gör. Spökar tomgången så är det nummer ett att göra. Kolla också så att insugsgummina är ordentligt fastskruvade, det var de inte på min hoj av någon anledning.

Kass vattentempmmätare är ett vanligt fel på dessa hojar. Jag vet dock inte om det kan leda till startproblem

Det har jag inte gjort. Borde de behövas efter de ändringar jag gjort? Ska googla och se om det är något jag kan klara av att testa ikväll!

Har också hört talats om att det är ett vanligt fel. Därför jag bytte trots att jag inte hade någon felkod om det. Men när jag beställde den på Jonte Engdahl sa dom att dom aldrig någonsin hade bytt en sån. :va

Brukar inte vara så kass på att googla, men hittar inte hur jag kalibrerar den. I verkstadsmanualen står det bara hur man gör med triumphs diagnosverktyg, om jag inte översatt den helt kasst.

Hjälpte inte med den gamla tempgivaren. Fick möjlighet att enkelt prova med annan ECU för att utesluta den.

Hittade en bra guide hur jag kalibrerar tomgången! Dock inte hunnit testa den än :gnissla

http://www.triumphrat.net/ecm-and-f...7-tuneecu-tps-and-isc-stepper-adjustment.html

Har köpt triumphs kit till manuell tomgångsjustering som åker på efter jag testat den där kalibreringen.

Jag missade att titta in i tråden igen, sorry, men du verkar ha funnit svaret ändå. Det var den guiden jag använde. Jag hade för hög tomgång när motorn blev varm men efter kalibreringen funkade det galant :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti