Min RGV misständer på höga varv!

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Jag har nyligen börjat åkt på bana, då har ett problem uppstått som jag inte varit lika stort när jag kört gata.

Hojjen är en RGV 250 -91.

Jag går in i en kurva och växlar ner så varvtalet hamnar på ca 9000-10000 åsså ligger jag så genom kurvan med lite lätt gas utan att accelerera något speciellt. Sen när jag är på väg ut ur kurvan och ger full gas så lägger ena cylindern av. Även om jag håller fullgas en stund så kommer den inte tillbaka utan jag måste släppa av så nålen hamnar runt 8000 innan den drar igång igen. Men när den väl går så går den jävligt bra, rent och fint. Det är inte så att den går dåligt när den väl krånglar, så den blödrar å så, utan när cylindern väl lägger av så är den död tills den vaknar igen.

Om jag gör en vanlig fullgasacceleration från 3-8 tusen rpm så är det inget problem. Utan det kommer bara när man ligger och varvar högt med lite gas, tex genom en kurva, och sen ger på fullt.
Jag har bytt tändstift i hojjen nyligen. Ingen skillnad!

Vad kan vara fel?

Kanske det, men jag tycker det att det verkar konstigt isåfall att den bara jollar när man kör som jag beskrev. Jag menar, jag kan ju ligga och åka fullgas länge utan problem. Det kommer ju bara när man släpper av på gasen när man varvar högt.

Okej! Nej jag har inte det regnummret. Hurså?

Varför tror du det har med avgasporten att göra?

brodin skrev:

För att avgasporten öppnar vid 8000. Jag antar att Mattias syftar på att avgasporten stänger av sig självt och att du då inte får nån effekt över 8000 varv då men när du släpper av och sen gasar på för att passera 8000 varv på nytt så öppnar den som den ska.

brodin skrev:

Hojen med det regnumret gör precisa likadant. Gå igenom allt som har med portarna att göra. Kontaktstycken, det mekaniska, vajrarna, servomotorn...

Gå igenom allt som har med portarna att göra. Kontaktstycken, det mekaniska, vajrarna, servomotorn...

Ja, får välgöra det. Rev upp det där i vintras. Grejjerna var helt slut. Ena ventilen har skrapat i kolven, så jävla slut var sprinten. Hade nog inte gått långt till. Så jag lämnade in mitterdelen av kolven(ventilen) så dom fräste upp ett hål och knackade i en bussning med precis rätt hål
för sprinten. Åsså köpte jag nya sprintar.

Eftersom ventilen har skrapat i kolven så har den ej full storlek. Någon mm saknas... Men det borde väl inte ha någon betydelse för det här. Får väl kolla inställningarna till å börja med kanske.

Någon mm!???
Då kan du räkna med stor effektförlust den cyl.
Manteln av kolven fungerar som tätning mellan portarna i cylindern, är det dåligt där så kommer det läcka ut bränsle i avgassystemet utan att det gör någon nytta.
Sen kommer det läcka avgaser bakvägen då det är meningen att porten ska vara stängd.
Inte bra.
Hade jag suttit i samma sits hade jag köpt ny kolv även om den är lite dyr, det är ingen detalj man vill snåla in på på en 2t-motor.
Har för mig att aprilia som har samma motor har bättre pris på reservdelar.
Läste det här någonstans.

Jag tippar på att han menar att det fattas några millimeter på ventilen. Det går ändå, i så fall.

Någon mm!???
Då kan du räkna med stor effektförlust den cyl.
Manteln av kolven fungerar som tätning mellan portarna i cylindern, är det dåligt där så kommer det läcka ut bränsle i avgassystemet utan att det gör någon nytta.
Sen kommer det läcka avgaser bakvägen då det är meningen att porten ska vara stängd.
Inte bra.
Hade jag suttit i samma sits hade jag köpt ny kolv även om den är lite dyr, det är ingen detalj man vill snåla in på på en 2t-motor.
Har för mig att aprilia som har samma motor har bättre pris på reservdelar.
Läste det här någonstans.

hehe, Nä isåfall hade det varit riktigt illa om kolven skavt ner någon mm =)

Jag tippar på att han menar att det fattas några millimeter på ventilen. Det går ändå, i så fall.

Precis! Är inte värt att kosta på nya ventiler. Då får den hellre gå lite risigare på låga varv.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back